Obraz

Nowe Audi R18 na sezon 2016 World Endurance Championship

Audi deklaruje, że ich najnowszy bolid R18 ma niewiele wspólnego z poprzednikiem. Nowy model ma nawiązać walkę przede wszystkim z Porsche 919 Hybrid.

Po gorzkiej porażce w wyścigu 24h-Le Mans Audi zmienia wszystko w swoim wyścigowym bolidzie długodystansowym R18. Nawet nazwę, z której zniknęło znane od lat e-tron quattro. Podwozie jest zupełnie nowe, na nowo zaprojektowano cały pakiet aerodynamiczny, a pod pokrywą silnika tylko na papierze zostaje wszystko po staremu.

Obraz

Nowy nos Audi R18 jeszcze bardziej przypomina bolidy Formuły 1. Podniesiono go i zwężono. Błotniki umieszczono jeszcze niżej niż w poprzedniku i pociągnięto dalej w tył karoserii do momentu gdy ich profil zamienia się w dość dziwny kształt. Tak, to lusterka zewnętrzne, które na pierwszy rzut oka giną gdzieś pośród elementów aerodynamicznych. Rolę lusterka wstecznego pełni kamera.

Po lewej nowe Audi R18 - po prawej R18 e-tron quattro z ubiegłego roku
Po lewej nowe Audi R18 - po prawej R18 e-tron quattro z ubiegłego roku

Tylne błotniki zaczynają się w miejscu, gdzie umieszczono wlew zbiornika paliwa, czyli kilkanaście centymetrów bliżej przedniej części samochodu. Również ich tylna część jest wyprofilowana zupełnie inaczej, podobnie jak kształt tylnego skrzydła, a także kabiny. Miejsce kierowcy przesunięto do tyłu. Nadwozie choć optycznie wydaje się obniżone, w rzeczywistości utrzymało tę samą wysokość 1050 mm. Pozostały te same wymiary nadwozia, czyli długość 4650 mm i szerokość 1900 mm.

Nowy kształt nadwozia wpływa zarówno na rozkład masy jak i na rozkład sił docisku. Głównymi zadaniami było poprawienie przepływu powietrza i wydłużenie trwałości opon podczas wyścigu. By osiągnąć ten cel zmieniono zupełnie geometrię i punkty mocowania elementów zawieszenia, a także kształt wahaczy. Z przodu zastosowano elementy resorująco-tłumiące na zasadzie pushrods, natomiast tylne pracują w systemie pullrods. Skupiono się również na eliminacji zawirowań w okolicy karoserii, które wpływają na ogólną wydajność energetyczną bolidu. Nowe Audi R18 waży tyle, na ile pozwala regulaminowe minimum, czyli 875 kg, a zatem o 5 kg więcej niż w zeszłym roku.

Obraz

Pod maską zainstalowano kompletnie zmodernizowaną jednostkę napędową V6 TDI o pojemności 4,0 litra i mocy 514 KM, a zatem o 44 KM mniej. Teraz jednostka o koncepcji znanej od lat została wyposażona w lżejszą i bardziej wydajną turbosprężarkę. Dzięki niej maksymalny moment obrotowy osiąga wartość 850 Nm. Zmiany w silniku miały na celu poprawienie zużycia paliwa, ale nie oznacza to, że nowe R18 jest słabsze od poprzednika.

Obraz

Więcej, bo jest to najmocniejsze wyścigowe Audi jakie kiedykolwiek powstało. Producent mówi o mocy ponad 1000 KM. Po raz pierwszy w R18 zastosowano baterie litowo-jonowe zamiast dotychczasowego koła zamachowego, a system ERS osiąga teraz poziom 6 MJ (poprzednik 4 MJ). Zupełnie przeprojektowany system MGU generuje maksymalną moc na poziomie 476 KM (w Le Mans tylko 408 KM). Dzięki ogromnej wydajności jednostki napędowej powrócono do 6 przełożeń w ksrzyni biegów. Od sezonu 2014 stosowano 7-stopniową przekładnię. Postęp jaki dokonano w czasie rozwoju wyścigowej jednostki TDI jest niebywały. Zużycie paliwa spadło o 46,4 proc., natomiast czasy okrążeń są lepsze o 10-15 s niż w pierwszym bolidzie długodystansowym Audi z silnikiem TDI. Najnowsze Audi R18 jest również oszczędniejsze o 10 proc. od zeszłorocznego bolidu.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony