Nowe Audi A3 Sportback i Limousine: cyfrowa era w klasie premium
Produkowany od 24 lat model Audi A3 doczekał się czwartej już generacji, która właśnie debiutuje na naszym rynku. Samochód uważany za prekursora segmentu kompaktowych pojazdów klasy premium zyskał odważne, sportowe linie i w pełni cyfrowe, pozostające w stałym kontakcie ze światem wnętrze. Mieszankę stylu i nowoczesnej elektroniki tradycyjnie doprawiono szczyptą emocji, dostarczanych przez perfekcyjnie współpracujący z kierowcą układ napędowy i jezdny, a wszystko to w dwóch wersjach nadwozia - Sportback lub Limousine.
20.07.2020 | aktual.: 22.03.2023 10:52
Chociaż zewnętrzne wymiary pozycjonują go w klasie samochodów kompaktowych, nowoczesna karoseria kryje w sobie wiele rozwiązań, które do tej pory znaliśmy tylko z samochodów wyższej klasy. Wśród nich można wymienić między innymi rozbudowane systemy wsparcia kierowcy, najnowszej generacji w pełni cyfrowy pokładowy system infotainment, a także zawieszenie i układ kierowniczy. Pięciodrzwiowy kompakt segmentu premium w roku 2020 zyskał zupełnie nowe oblicze.
Pomimo kompaktowych wymiarów zewnętrznych, nowe Audi A3 Sportback zapewnia w swoim wnętrzu więcej funkcjonalności i miejsca. W porównaniu z poprzednikiem, obecny model urósł o nieco ponad 3 cm. Ma 4,34 m długości i 1,82 m szerokości. Jego wysokość to 1,43 m, a rozstaw osi 2,64 m. W zależności od pozycji tylnej kanapy, bagażnik ma pojemność od 380 do 1200 l, a jego podłogę można umieścić na różnych poziomach. Jako opcja dostępna jest elektrycznie sterowana klapa bagażnika.
Z kolei nowe Audi A3 Limousine jest o 4 cm dłuższe od poprzednika (długość: 4,5 m), choć rozstaw osi pozostał bez zmian. Szerokość auta wzrosła o 2 cm (do 1,82 m), a jego wysokość o 1 cm (do 1,43 m). Wpłynęło to na zwiększenie przestrzeni nad głową w pierwszym rzędzie siedzeń o ponad 2 cm z przodu, przybyło też nieco przestrzeni po bokach, a pozycja fotela kierowcy jest niższa. Bagażnik mieści 425 l i ma taką samą pojemność, jak w poprzednim modelu.
Projekt z charakterem
Audi zawsze miało swój niepowtarzalny i rozpoznawalny styl. Najnowszy model A3 Sportback w 2020 roku zyskał odważny, sportowy wygląd z motywami stylistycznymi, które mogą budzić skojarzenia z modelami włoskiej marki Lamborghini. To jednak indywidualna stylistyka, stylistyka Audi. Szeroka osłona chłodnicy Singleframe i duże wloty powietrza podkreślają dynamiczny charakter samochodu. Uwagę przyciąga nietypowy kształt zespolonych, matrycowych opcjonalnych reflektorów Matrix LED. Z zespołu reflektorów ku dołowi wysunięto dwa moduły, każdy z nich zawiera składające się z aż 15 diod, cyfrowe światła do jazdy dziennej.
Z boku nadwozie zyskało głębokie przetłoczenia, podkreślające nadkola, linie błotników i dachu. To całkiem nowy język stylistyczny Audi. W Audi A3 Sportback linia nadwozia biegnąca nad progami, zaczyna się wznosić w kierunku tylnych świateł, tuż przed tylnym nadkolem. Natomiast w wersji Limousine boczna linia sięga aż do tylnego zderzaka, podkreślając długość pojazdu - Limousine jest o 15 cm dłuższe, niż wersja Sportback. Wklęsła powierzchnia poniżej linii błotników dodatkowo podkreśla progi i akcentuje krawędzie, tworząc grę światła i cienia.
Linia dachu od słupka B dynamicznie opada, podobnie jak w autach z nadwoziem coupé - i kończy się efektownym spojlerem na klapie bagażnika, który może być wykonany z karbonu. Wyższy tył oraz duży dyfuzor poprawiają aerodynamikę auta. Przyczyniają się do tego również dwie elektrycznie regulowane żaluzje znajdujących się pod osłoną chłodnicy wlotów powietrza. Aerodynamikę auta poprawiają również osłony podwozia, nowy kształt lusterek oraz system aktywnego chłodzenia hamulców.
Widoczny z zewnątrz, sportowy styl ma swoją kontynuację we wnętrzu. Uwagę przyciąga kształt nawiewów oraz ostre linie, przecinające deskę rozdzielczą i środkową konsolę. Dominują dwa duże, ciekłokrystaliczne ekrany: 10,1-calowy dotykowy monitor w środkowej części deski rozdzielczej oraz wirtualny kokpit o przekątnej 10,25 cala, standardowo montowany zamiast klasycznych zegarów. W wersji plus jest jeszcze większy i ma przekątną 12,3 cala. Całość może być uzupełniona wyświetlaczem head-up, prezentującym w kolorze na przedniej szybie najważniejsze informacje.
Charakterystycznym elementem kabiny najnowszego Audi A3 jest również nowa dźwignia zmiany biegów shift-by-wire, zredukowana do wielkości cyfrowego przełącznika. Podobne rozwiązanie zastosowano już w Porsche 911 i Volkswagenie Golfie 8. generacji. Wnętrze mogą zdobić aluminiowe lub karbonowe panele, efektowne wewnętrzne klamki oraz deska rozdzielcza, utrzymana w stylu „czarnego panelu”. W nowym Audi A3 Sportback po raz pierwszy zastosowano tapicerkę foteli wykonaną z przetworzonych butelek PET, zdobioną stylowymi, kontrastowymi szwami.
Samochód cyfrowej ery
Audi A3 Sportback i Limousine wyposażono m. in. w system automatycznego hamowania Audi Pre Sense Front, a także systemy ostrzegające przed zjechaniem z pasa ruchu oraz wspomaganie parkowania. Do kompaktowego modelu A3 trafił również znany z aut wyższej klasy, zdolny do półautonomicznej jazdy, adaptacyjny asystent. Utrzymuje prędkość i odległość od poprzedzającego pojazdu i pomaga w utrzymaniu się na wybranym pasie ruchu, korygując tor jazdy.
Do standardowych systemów bezpieczeństwa należy asystent unikania kolizji, pomagający omijać przeszkody. W pełni wyposażony model ma radar z przodu o kącie widzenia 60° i zasięgu do 160 m, dwa tylne czujniki radarowe o zasięgu 70 m, przednią kamerę, dwanaście czujników ultradźwiękowych i cztery kamery 360°.
Dotykowy ekran w środkowej konsoli rozpoznaje ręcznie wprowadzane litery, dając akustyczny sygnał zwrotny. Może być również sterowany za pomocą naturalnej mowy. Kierowca może swobodnie formułować polecenia. Samochód zrozumie np. pytanie: "Gdzie jest najbliższa restauracja?" i pokaże odpowiednie lokale w pobliżu. Ciekawostką jest możliwość regulacji głośności systemu audio za pomocą gestów. Wystarczy „zakręcić” palcem nad regulatorem głośności. Wirtualny kokpit Audi plus ma możliwość prezentowania dokładnych, satelitarnych map Google, które stają się tłem dla cyfrowych zegarów, które mogą być wyświetlane w jednym z trzech wybranych stylów.
Inaczej rozwiązano sterowanie systemem multimedialnym. Zamiast wielofunkcyjnego joysticka systemu MMI, mamy teraz w pełni dotykowe sterowanie z logiką jak w każdym smartfonie. Sercem pokładowego systemu jest multimedialna platforma trzeciej generacji, której moc obliczeniowa jest dziesięciokrotnie wyższa, niż u poprzedniczki. To konieczne, bo system wykonuje wszystkie zadania, związane z obsługą systemów łączności, usługami Audi Connect, danymi przesyłanymi w standardzie LTE Advanced oraz pełni funkcję pokładowego hotspotu Wi-Fi.
Indywidualne ustawienia klimatyzacji, pozycji foteli, często wybieranych celów nawigacji i mediów, możemy zapisywać w profilach - nawet dla sześciu użytkowników. Standardem jest już cyfrowe radio DAB+, a opcjonalnie można zamówić radio internetowe lub hybrydowe dostępne w systemie MMI navigation plus. Nawigacja przekazuje prognozy rozwoju sytuacji na drodze, ma zdjęcia satelitarne wysokiej rozdzielczości z Google Earth oraz szczegółowe, trójwymiarowe modele wielu dużych miast. Dzięki Audi Connect możemy poznać np. godziny otwarcia okolicznych lokali gastronomicznych, a nawet recenzje użytkowników.
Obsługa aplikacji Apple CarPlay oraz Android Auto, pozwala na bezpośrednie łączenie smartfonu z samochodem. Całość uzupełnia tzw. Audi phone box - indukcyjna ładowarka, łącząca nasze urządzenie z anteną samochodu.
Zainstalowanie w telefonie aplikacji myAudi umożliwia również przenoszenie tras nawigacji do systemu MMI i przesyłanie streamingu muzyki. Ponadto, kierowca może zdalnie zlokalizować miejsce w którym on lub inny uprawniony użytkownik aplikacji zaparkował auto, otrzymać wskazówki dotarcia do samochodu oraz włączyć dostępne jako opcja ogrzewanie postojowe.
Nowe wrażenia z jazdy
Prowadzenie i jedność człowieka z maszyną od lat były mocnymi atutami samochodów Audi. Nie inaczej jest w przypadku najnowszego A3, które prowadzi się jak po szynach, dostarczając niezmierzonych pokładów radości z jazdy. Zadbano aby nie tylko był to samochód kierowcy, lecz również jego pasażerów. Pomimo sztywnej charakterystyki, poprawiającej własności jezdne, zawieszenie nowego Audi - zarówno w wersjach Sportback, jak i Limousine, znakomicie sobie radzi z nierównościami nawierzchni.
Przyczynia się do tego wielowahaczowe rozwiązanie w tylnej osi, montowane w wersjach z silnikami o mocy od 150 KM. Ponadto, na życzenie dostępne jest obniżone o 10 mm zawieszenie z adaptacyjną kontrolą tłumienia. Każdy z amortyzatorów z osobna dostosowuje w nim swoją pracę do stanu nawierzchni oraz trybu jazdy, wybranego za pomocą przełącznika Audi Drive Select. System ten zmienia również charakterystykę pracy przepustnicy i progresywnego układu kierowniczego, zmieniającego przełożenie w zależności od kąta skrętu kierownicy. W wersji wyposażenia S line samochód ma sportowe i obniżone o 15 mm zawieszenie, gwarantujące zwinniejsze prowadzenie i bardziej bezpośredni kontakt z nawierzchnią.
Pod maską modelu A3 Sportback może się znaleźć benzynowy silnik 1.0 TFSI (110 KM), sprzężony z 6-biebgową manualną skrzynią, 1.5 TFSI o mocy 150 KM albo wysokoprężny 2.0 TDI o mocy 150 KM (oferujący średnie spalanie 4,5 l/100 km). Dwa ostatnie mogą być połączone z siedmiobiegowym automatem S tronic. Dostępna jest również 150-konna wersja 1.5 TFSI z 48-woltowym układem miękkiej hybrydy, oszczędzającym do 0,4 l paliwa na każde 100 km oraz odmiana quattro z napędem na wszystkie koła. W planach jest także hybrydowa wersja plug-in w dwóch wariantach mocy.
Nie tylko elektroniczna rewolucja
Wprowadzeniu na rynek nowego Audi A3 Sportback towarzyszy sprzedaż specjalnej, limitowanej wersji Edition one. Z zewnątrz można ją rozpoznać po dodatkowych elementach w kolorze matowej szarości, przyciemnionych diodowych reflektorach Matrix oraz 18-calowych felgach w kolorze szarego tytanu. Jej wnętrze otrzymało wyposażenie wersji S line. Znalazły się w nim m. in. znakomicie trzymające w zakrętach sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami, a także aluminiowe ozdobne panele.
Choć nowe Audi A3 Sportback i Limousine są znakomitymi przykładami najnowszych osiągnięć cyfrowej ery w motoryzacji, nie zapomniano w nich o najważniejszym czynniku, tak bardzo cenionym przez kierowców, doskonałym i pewnym prowadzeniu w każdych warunkach. Pomimo cyfrowej rewolucji - nadal nic nie może zastąpić przemyślanych, dobrze zaprojektowanych i wykonanych rozwiązań mechanicznych, a kompaktowe Audi takowe posiada. Sympatię kierowców zdobywa również za sprawą świeżej, atrakcyjnej, sportowej stylistyki oraz wygodnego i dobrze rozplanowanego wnętrza, kuszącego bogatym wyposażeniem oraz mnogością dostępnych rozwiązań.