Nowa propozycja Unii Europejskiej: limitery prędkości. Nie pojedziemy szybciej niż pozwala ograniczenie

Jak zwiększyć bezpieczeństwo na drogach? To proste – zmniejszyć prędkość. Od lat trąbią o tym policjanci, którzy dość chętnie wskazują niedostosowanie prędkości jako powód wypadku. Komisarze europejscy wpadli na genialny pomysł – znany w Japonii od dawna.

Ograniczniki lub systemy ostrzegające o przekroczeniu prędkości to nie wszystko. Unia ma znacznie gorsze pomysły.Ograniczniki lub systemy ostrzegające o przekroczeniu prędkości to nie wszystko. Unia ma znacznie gorsze pomysły.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

Zgodnie z przyjętą w 2001 roku strategią zmniejszającą co dekadę liczbę ofiar wypadków drogowych o 50 proc., rok 2049 miał się stać ostatnim, w którym na drodze zginie człowiek. Niestety realizacja tego planu nie wygląda najlepiej. Wiadomo już, że na lata 2010-2020 na pewno nie zostanie zrealizowany.

Jednak eksperci do spraw bezpieczeństwa patrzą już na okres 2020-2030 i podsuwają kilka pomysłów.

Jednym z tych, które wydają się być kontrowersyjne, a jednocześnie mają działać skutecznie, jest limitowanie prędkości w samochodach.

Z dokumentu o tytule "Preparatory Work for EU Safety Strategy" wynika, że samo zainstalowanie sygnalizatora ostrzegającego o przekroczeniu dopuszczalnej prędkości, może zmniejszyć liczbę ofiar śmiertelnych na drogach o 5 proc. Natomiast urządzenie, pozwalające kierowcy ustalić górny limit prędkości może zmniejszyć liczbę ofiar o 21 proc. Gdyby jednak zamontować limiter, którego kierowca nie mógłby przestawić, redukcja śmiertelności wyniosłaby blisko 50 proc.

Jednak eksperci ds. bezpieczeństwa nie odkryli niczego nowego. Z dwóch powodów. Ograniczniki, którymi można samemu wyznaczyć maksymalną prędkość, producenci aut stosują od dawna. W większości modeli jest to wyposażenie standardowe lub występujące jako funkcja tempomatu. Zwykle ta opcja nazywa się "tempomat z ogranicznikiem prędkości".

Więcej, od kilku lat pojawiają się w nowych modelach tzw. inteligentne ograniczniki prędkości, które same dostosowują limit do obowiązujących przepisów. Takie rozwiązanie połączone z adaptacyjnym tempomatem pozwala zapomnieć o limitach prędkości i zawsze jechać zgodnie z przepisami.

Jednak unijni komisarze mogą wpaść również na pomysł nałożenia na producentów aut obowiązku montowania systemu, który ograniczał by prędkość w zależności od przepisów w danym kraju. Na przykład, każde sprzedawane w Polsce auto miałoby ogranicznik do 140 km/h. To również żadna nowość, bo już od niepamiętnych czasów w Japonii obowiązuje prawo montowania elektronicznych ograniczników prędkości do 180 km/h.

Innym, moim zdaniem o wiele bardziej kontrowersyjnym pomysłem, który już trafił na tapet, jest montaż w samochodach rejestratorów zachowania kierowcy. Teoretycznie miałoby to na celu ustalenie przyczyn wypadków – w praktyce to pełna inwigilacja kierowcy. Nie od dziś bowiem wiadomo, że zwiększanie bezpieczeństwa zawsze oznacza równoczesną rezygnację z kolejnych aspektów wolności.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne