Niepisana zasada prawej strony. Musi ją znać każdy kierowca

Jeśli znaki nie mówią inaczej, pierwszeństwo ma pojazd z prawej strony. Zarówno na skrzyżowaniach, jak i przy zmianie pasa ruchu. Jednak nie każdy zna zasadę, która obowiązuje nie tylko na skrzyżowaniach. Chodzi o prawą stronę przy zmianie kierunku lub włączaniu się do ruchu.

Wyjeżdżając z takiego miejsca, warto pamiętać o zasadzie prawej stronyWyjeżdżając z takiego miejsca, warto pamiętać o zasadzie prawej strony
Źródło zdjęć: © WP Autokult

Skrzyżowanie to miejsce, gdzie na jednym poziomie krzyżują się co najmniej dwie drogi, z wyłączeniem drogi gruntowej i wewnętrznej. Kiedy kierowca wyjeżdża z drogi wewnętrznej na drogę publiczną, zgodnie z przepisami ruchu drogowego, włącza się do ruchu. Mimo że fizycznie taka sytuacja przypomina skrzyżowanie z drogą, na której obowiązuje pierwszeństwo, to tutaj również obowiązuje niepisana zasada prawej strony.

Oznacza to, że kiedy kierowca wyjeżdża z takiej drogi w prawo, zazwyczaj skupia się na obserwacji tylko lewej strony, oczekując na możliwość wyjazdu. Gdy z lewej strony nie nadjeżdżają pojazdy, kierowca wyjeżdża na pas przeznaczony dla niego. Jednak ze względu na to, że nie jest to skrzyżowanie, w takich miejscach nie obowiązuje zakaz wyprzedzania. Dlatego, wyjeżdżając w prawo, powinniśmy sprawdzić zarówno lewą, jak i prawą stronę drogi, ponieważ możemy wjechać bezpośrednio przed pojazd wyprzedzający z prawej strony.

A co jeśli bylibyśmy na skrzyżowaniu?

Zasada ta powinna być przestrzegana również na skrzyżowaniach, nawet jeśli widoczna jest podwójna linia ciągła. Skręt w prawo powinien być poprzedzony sprawdzeniem obu stron - zarówno lewej, jak i prawej, skąd może nadjeżdżać pojazd jadący zgodnie z przepisami, jak i pojazd, który mimo zakazu, próbuje go wyprzedzić. W przypadku kolizji z takim pojazdem, to my będziemy uznani za sprawców zdarzenia.

Ważne jest, aby pamiętać, że złamanie przepisu przez innego kierowcę nie zwalnia nas z obowiązku zachowania szczególnej ostrożności. Mówi o tym wprost art. 25.1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Powinniśmy również unikać takich działań, które mogłyby stworzyć zagrożenie w ruchu drogowym, nawet jeśli formalnie nie łamiemy innych przepisów.

Przykładem może być sytuacja, gdy dojeżdżamy do przejścia dla pieszych. Jesteśmy zobowiązani zachować szczególną ostrożność. Jeśli na przejściu jest ruch kierowany, to przy zapalonym dla nas zielonym, a dla pieszego czerwonym świetle, mamy pierwszeństwo. Nie zmienia to jednak faktu, że widząc pieszego na przejściu, nawet jeśli jest tam niezgodnie z prawem, jesteśmy zobowiązani go przepuścić i nie mamy prawa na niego najechać.

W przypadku kolizji z kierowcą wyprzedzającym na skrzyżowaniu, ostateczny werdykt będzie taki: on zostanie ukarany za złamanie zakazu wyprzedzania, ale to my będziemy uznani za sprawców kolizji. Dlaczego? Ponieważ to nasze działanie doprowadziło do kolizji, a gdybyśmy go nie podjęli, do zdarzenia by nie doszło.

Wybrane dla Ciebie

Ukradł "blachy" na złość. Teraz grozi mu 5 lat więzienia
Ukradł "blachy" na złość. Teraz grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"