Nie wszystkie systemy wsparcia są bezpieczne. Holendrzy zrobili badania

Nowoczesne samochody są wyposażone w coraz więcej systemów wspomagających kierowcę, które mają redukować stres i zwiększać bezpieczeństwo. Jednak najnowsze badania naukowców z Holandii wskazują, że niektóre rozwiązania mogą zwiększać ryzyko wypadku.

Adaptacyjny tempomatAdaptacyjny tempomat
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
Aleksander Ruciński

Badacze przeanalizowali dane z całego świata dotyczące skuteczności zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS) w redukcji liczby kolizji. Skupili się na 28 funkcjach pojazdów, od prostych systemów informacyjnych, takich jak monitorowanie ciśnienia w oponach, po zaawansowane technologie bezpieczeństwa, np. automatyczne hamowanie awaryjne. Systemy te zostały sklasyfikowane w cztery poziomy interakcji.

Wyniki badań pokazały, że systemy z trzech pierwszych kategorii nie mają wpływu lub zmniejszają ryzyko wypadków. Przykładowo, asystent pasa ruchu zredukował liczbę kolizji o 19,1%, a system monitorowania kierowcy o 14%. Zostały one uznane za najbardziej efektywne.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy tempomat oszczędza paliwo?

Co ciekawe, tradycyjny tempomat i adaptacyjny tempomat były jedynymi systemami, które zwiększały ryzyko wypadku. Standardowy tempomat wiązał się ze wzrostem ryzyka o 12%, a adaptacyjny o 1,8%. W jednym z przypadków adaptacyjny tempomat spowodował wzrost ryzyka o 8%. Głównym powodem jest rozproszenie uwagi kierowcy. Używanie tempomatu może sprawić, że kierowca staje się mniej świadomy otoczenia. W przypadku adaptacyjnego tempomatu, który automatycznie dostosowuje prędkość do pojazdów przed nim, kierowcy mogą być mniej skoncentrowani na drodze.

Badanie wskazuje również, że nie wszystkie systemy adaptacyjnego tempomatu są w stanie prawidłowo wykrywać wolniejsze lub nieruchome obiekty. Teoretycznie w takich sytuacjach powinno zadziałać automatyczne hamowanie awaryjne, ale nie wszystkie pojazdy są w nie wyposażone. W efekcie kierowcy mogą polegać na systemach, które nie są w stanie skutecznie zatrzymać pojazdu.

Naukowcy podkreślają, że niezależnie od obecności systemów wspomagających, to na kierowcy spoczywa odpowiedzialność za bezpieczeństwo na drodze.

Wybrane dla Ciebie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne