Toyota iQ
iQ to model mikrosamochodu produkowanego od 2008 roku przez japoński koncern motoryzacyjny Toyota Motor Corporation. Auto jest też sprzedawane pod nazwą Scion iQ i ma brata bliźniaka w postaci Astona Martina Cygneta.
Pierwszy koncept tego pojazdu został pokazany w 2007 roku. Rok później Toyota iQ trafiła do sprzedaży. Nazwa ma nawiązywać do ilorazu inteligencji, ale też odnosi się do wyrazu "quality", oznaczającego "jakość".
Model iQ to obecnie najmniejszy czteromiejscowy samochód na świecie, choć na niektórych rynkach jest oferowany także jako wóz dwumiejscowy. Z kolei pod tym ostatnim względem najmniejszy jest Smart Fortwo.
Stylistyka iQ nawiązuje do innych modeli Toyoty – można w niej odnaleźć na przykład styl zastosowany w dużo większym modelu Avensis. Pudełkowate nadwozie iQ może się podobać lub nie, ale nie można odmówić mu indywidualnego stylu.
Wnętrze samochodu jest dość przestronne jak na tak niewielkie rozmiary zewnętrze. Problem mogą mieć przede wszystkim osoby zajmujące dwa tylne miejsca. Tam przestrzeni na nogi jest niezbyt dużo, a jeśli kierowca lub pasażer siedzący z przodu przesuną swoje fotele do tyłu, to miejsca nie ma tam w ogóle. Za to z przodu przestrzeni jest sporo i nawet wysocy osobnicy nie powinni narzekać na ilość miejsca na nogi czy nad głowami.
Toyota zadbała też o to, by przednie i tylne fotele były wygodne, bo w tak małym pojeździe jest to istotna sprawa. Materiały wykończeniowe są jak na tej klasy auto bardzo wysokiej jakości. Dobrze też zmontowano poszczególne elementy wnętrza.
Mały samochód ma krótkie strefy kontrolowanego zgniotu, więc żeby zapewnić należytą ochronę pasażerom, musi być wyposażony w wiele systemów ochronnych. Tak właśnie jest w iQ. Standardem w tym wozie są dwustopniowe czołowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, boczne poduszki powietrzne, kurtynowe poduszki powietrzne dla wszystkich podróżnych, poduszka kolanowa dla kierowcy i tylne poduszki powietrzne dla pasażerów w razie najechania na Toyotę z tyłu.
W teście zderzeniowym przeprowadzonym przez Euro NCAP ten mały samochód osiągnął maksymalną ocenę pięciu gwiazdek.
W wyposażeniu fabrycznym znajdują się także układy wspomagające kierowcę w czasie jazdy i uprzyjemniające podróż. W standardzie są ABS z EBD, układ wspomagania nagłego hamowania BA, ASR, ESP, elektrycznie sterowane szyby, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka. W bogatszej wersji dochodzi jeszcze automatyczna klimatyzacja czy na przykład czujnik deszczu.
W Polsce Toyota iQ jest sprzedawana tylko z jednym silnikiem - 1-litrową jednostką napędową o mocy 68 KM przy 6000 obr./min i maksymalnym momencie obrotowym 91 Nm przy 4800 obr./min. Z motorem tym łączona jest 5-biegowa manualna przekładnia lub zautomatyzowane bezstopniowe urządzenie.
Na innych rynkach oferowany jest też 1,3-litrowy motor benzynowy z systemem zmiennych faz rozrządu. Ten silnik ma moc 98 KM przy 6000 obr./min, a jego moment obrotowy wynosi 123 Nm. Jest jeszcze 1,5-litrowy diesel z serii D-4D, który może się pochwalić mocą 90 KM i momentem obrotowym o wartości 190 Nm.
Jednostka benzynowa może mieć manualną (sześciobiegową) skrzynię lub urządzenie CVT, a silnik wysokoprężny jest sprzęgany tylko ze skrzynią ręczną.
W niektórych krajach Toyota zdecydowała się też na produkowanie różnych serii limitowanych tego pojazdu. W 2009 roku Japończycy przedstawili elektryczną iQ EV, która do seryjnej produkcji powinna trafić jeszcze w tym roku.
W Polsce najtańsza wersja Toyoty iQ kosztuje dość dużo, bo 59 000 zł (stan na 31.03.2012 r.). Za niecałe 3000 zł więcej można nabyć Verso-S (czyli minivana na bazie Yarisa) lub znacznie większą Toyotę Auris.