Najlepsze i najgorsze diesle. Ranking "What Car?" może zaskoczyć

Marka, która zwykle nie jest stawiana za wzór niezawodności, utarła nosa poważanej, niemieckiej konkurencji, a do pierwszej dziesiątki rankingu najlepiej sprawujących się samochodów z silnikami Diesla trafił jeszcze jeden niedoceniany model. Zestawienie należy jednak dobrze zrozumieć.

Silnik Diesla
Silnik Diesla
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik

Choć nowe napędy zyskują coraz liczniejszą grupę użytkowników, to silniki wysokoprężne wciąż mają swoich wielbicieli i pozostają najbardziej sensowną propozycją w przypadku intensywnie eksploatowanych aut. Ranking "What Car?" to nie zestawienie najlepszych silników Diesla, lecz kilkuletnich modeli, które są wyposażone w silnik wysokoprężny i ogólnie okazały się najmniej kłopotliwe.

Brytyjczycy korzystają z nietypowej formuły pozyskania danych do rankingu. W ankiecie użytkownicy "What Car?" informowali o wszystkich usterkach, jakie spotkały ich w ciągu ostatnich 24 miesięcy, kosztach naprawy i czasie, który upłynął do przywrócenia auta do pełnej sprawności. Takie podejście sprawia, że być może nie możemy być absolutnie pewni danych, ponieważ nie zostały zebrane przez fachowców, ale za to otrzymujemy takie dane, jakich nie znajdziemy w żadnym innym zestawieniu.

Na podstawie danych z ankiet wyliczany jest "wskaźnik niezawodności" wyrażony w procentach. Im jego wartość jest wyższa, tym lepiej. Oto samochody z dieslami, które wypadły najlepiej. Po pierwszej dziesiątce "czempionów" wymienimy też auta, które wypadły najgorzej.

Renault Kadjar
Renault Kadjar© WP | Marcin Łobodziński

Renault Kadjar (2015 – 2022) – indeks niezawodności: 98,6 proc.

  • Awarii uległy samochody 12 proc. ankietowanych użytkowników modelu.
  • Najczęstsze usterki: zawieszenie, elektryka niezwiązana z silnikiem.
  • Średni koszt naprawy: 0 funtów.
  • Czas naprawy: do 1 dnia.

BMW serii 3 (2012-2019) – indeks niezawodności: 96,5 proc.

  • Awarii uległy samochody 15 proc. ankietowanych użytkowników modelu.
  • Najczęstsze usterki: akumulator, karoseria, zawieszenie.
  • Średni koszt naprawy: dla połowy użytkowników 0 funtów, dla pozostałych do 50 funtów (do 250 zł).
  • Czas naprawy: do 1 dnia.

BMW serii 3 (od 2019 r. ) – indeks niezawodności: 96,0 proc.

  • Awarii uległy samochody 17 proc. ankietowanych użytkowników modelu.
  • Najczęstsze usterki: elektryka silnika, karoseria, elektryka niezwiązana z silnikiem.
  • Średni koszt naprawy: dla 80 proc. użytkowników 0 funtów, dla pozostałych do 50 funtów (250 zł).
  • Czas naprawy: dla 60 proc. użytkowników tydzień lub dłużej.

Škoda Kodiaq – indeks niezawodności: 94,7 proc.

  • Awarii uległy samochody 20 proc. ankietowanych użytkowników modelu.
  • Najczęstsze usterki: wydech, elektryka niezwiązana z silnikiem, hamulce, silnik, wyposażenie wnętrza.
  • Średni koszt naprawy: 73 proc. użytkowników na gwarancji, dla pozostałych 301-500 funtów (1,5-2,5 tys. zł).

Škoda Superb (2015-2024) – indeks niezawodności: 92,9 proc.

  • Awarii uległy samochody 13 proc. ankietowanych użytkowników modelu.
  • Najczęstsze usterki: silnik, zawieszenie.
  • Średni koszt naprawy: dla 67 proc. użytkowników 0 funtów, dla pozostałych 200-350 funtów (1,2-1,8 tys. zł).
  • Czas naprawy: dla 67 proc. użytkowników tydzień lub dłużej, dla pozostałych do 1 dnia.

Volvo XC60 (od 2017 r.) – indeks niezawodności: 92,6 proc.

  • Awarii uległy samochody 14 proc. ankietowanych użytkowników modelu.
  • Najczęstsze usterki: elektryka niezwiązana z silnikiem, karoseria, hamulce, akumulator, silnik, układ kierowniczy.
  • Średni koszt naprawy: dla 67 proc. użytkowników 0 funtów, dla pozostałych 50-350 funtów (250 – 1800 zł).
  • Czas naprawy: dla 22 proc. użytkowników tydzień lub dłużej, dla pozostałych do 1 dnia.

BMW X3 (2018-2024) – indeks niezawodności: 92,4 proc.

  • Awarii uległy samochody 23 proc. ankietowanych użytkowników modelu.
  • Najczęstsze usterki: silnik, elektryka silnika, wydech, nawigacja, klimatyzacja, karoseria.
  • Średni koszt naprawy: dla 78 proc. użytkowników 0 funtów, dla pozostałych ponad 1500 funtów ( 7,5 tys. zł).
  • Czas naprawy: dla 28 proc. użytkowników tydzień lub dłużej, dla 28 proc. do 1 dnia.

Mercedes GLB (od 2019 r.) – indeks niezawodności: 92,3 proc.

  • Awarii uległy samochody 35 proc. ankietowanych użytkowników modelu.
  • Najczęstsze usterki: elektryka, klimatyzacja, wyposażenie wnętrza, karoseria.
  • Średni koszt naprawy: 0 funtów.
  • Czas naprawy: dla 54 proc. użytkowników tydzień lub dłużej, dla 39 proc. do 1 dnia.

Ford Focus (od 2018 r.) – indeks niezawodności: 89,7 proc.

  • Awarii uległy samochody 33 proc. ankietowanych użytkowników modelu.
  • Najczęstsze usterki: elektryka niezwiązana z silnikiem, akumulator, hamulce, wydech, skrzynia biegów.
  • Średni koszt naprawy: dla 86 proc. użytkowników 0 funtów, dla pozostałych 351-500 funtów (1,7-2,5 tys. zł).
  • Czas naprawy: dla proc. użytkowników tydzień lub dłużej, dla pozostałych do 1 dnia.

Mazda CX-5 (od 2017 r.) – indeks niezawodności: 88,5 proc.

  • Awarii uległy samochody 48 proc. ankietowanych użytkowników modelu.
  • Najczęstsze usterki: wydech, elektryka niezwiązana z silnikiem, karoseria, hamulce, wyposażenie wnętrza.
  • Średni koszt naprawy: dla 71 proc. użytkowników 0 funtów, dla proc. użytkowników 351-750 funtów (1,7-3,8 tys. zł).
  • Czas naprawy: dla 13 proc. użytkowników tydzień lub dłużej, dla pozostałych do 1 dnia.

Przejdźmy więc do tych samochodów z silnikiem Diesla, które w rankingu "What Car?" wypadły najgorzej:

  • Kia Sportage (2016-2021) – indeks niezawodności: 66,2 proc. Awarii uległy samochody 56 proc. ankietowanych użytkowników modelu.
  • Volkswagen Golf (od 2020 r.) – indeks niezawodności: 70,4 proc. Awarii uległy samochody 30 proc. ankietowanych użytkowników modelu.
  • BMW serii 5 (2017-2023) – indeks niezawodności: 79,8 proc. Awarii uległy samochody 43 proc. ankietowanych użytkowników modelu.

Dominacja Renault i obecność Forda w zestawieniu najmniej kłopotliwych diesli "What Car?" może dziwić. Nie od dziś marki te postrzegane są jako takie, których samochody mogą częściej się psuć. Jak widać, myślenie stereotypami nie zawsze popłaca. Nie sposób jednak zaprzeczyć, że poza tymi rodzynkami zestawienie zostało wręcz zalane markami z Niemiec lub od nich zależnymi. I to nie może być przypadkiem.

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (8)