Najlepsze auta Kena Blocka. 10 projektów, które zapamiętamy na zawsze

Ken Block był nie tylko świetnym kierowcą, ale i wielkim entuzjastą motoryzacji. Każde z jego aut, było wyrazem bezkompromisowego podejścia do osiągów i pasji. Wybraliśmy 10 najciekawszych propozycji z legendarnego garażu.

Audi S1 HoonitronAudi S1 Hoonitron
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Audi
Aleksander Ruciński

/ 11Najlepsze auta Kena Blocka. 10 projektów, które zapamiętamy na zawsze

Audi S1 Hoonitron
Audi S1 Hoonitron © Materiały prasowe | Audi

/ 11Subaru Impreza WRX STI

Subaru Impreza WRX STI Hoonigan
Subaru Impreza WRX STI Hoonigan © Materiały prasowe | Hoonigan

Choć postać Blocka kojarzona jest głównie z Fordem, wszystko zaczęło się od Subaru, a konkretnie Imprezy WRX STI z 2006 roku. To właśnie ten mocno zmodyfikowany model w 2008 roku posłużył do realizacji pierwszej Gymkhany. Wówczas chyba nikt jeszcze nie spodziewał się, że projekt przerodzi się w rozpoznawalne na całym świecie viralowe szaleństwo.

/ 11Ford Escort MK2 RS

Ford Escort MK2 RS Hoonigan
Ford Escort MK2 RS Hoonigan © Materiały prasowe | Hoonigan

Samochód, który nie wystąpił w żadnej edycji Gymkhany, powstał z myślą o startach w asfaltowych rajdach. W 2010 roku Block poprowadził escorta w Rajdzie Nowego Jorku. Klasyczne nadwozie z 1978 roku skrywa 333-konną 2,5-litrówkę oraz oczywiście napęd na tył.

/ 11Ford RS200

Ford RS200
Ford RS200 © Materiały prasowe | Hoonigan

Reprezentant kultowych rajdówek grupy B doczekał się ledwie 200 egzemplarzy. Jeden z nich w specyfikacji Evo należał do Blocka. Ken nie byłby jednak sobą, gdyby nie dopuścił się kilku modyfikacji, które zaowocowały wzrostem mocy do blisko 800 KM.

/ 11Ford Fiesta ST RX43

FORD FIESTA ST RX43
FORD FIESTA ST RX43 © Materiały prasowe | Hoonigan

Gwiazda Gymkhany 5 to ponad 600-konna rakieta stworzona z myślą o sezonie Mistrzostw Świata Rallycross 2013 oraz imprezach X-Games. Z pełną homologacją FIA, a także w pełni konfigurowalnym podwoziem oraz napędem, który pozwalał osiągać setkę w mniej niż 2 sekundy.

/ 11Ford Mustang Hoonicorn RTR

1965 FORD MUSTANG HOONICORN RTR
1965 FORD MUSTANG HOONICORN RTR © Materiały prasowe | Hoonigan

To chyba najbardziej zmodyfikowany klasyczny mustang na świecie. 1400-konne V8 i napęd na cztery koła pozwoliły wyczyniać cuda w Gymkhanie 7. Ten sam samochód, choć w innej specyfikacji, wziął też udział w Climbkhanie na wzgórze Pikes Peak.

/ 11Ford Escort RS Cosworth WRC Cossie V2

FORD ESCORT RS COSWORTH WRC COSSIE V2
FORD ESCORT RS COSWORTH WRC COSSIE V2 © Materiały prasowe | Hoonigan

Po tym, jak pierwszy cosworth skończył w pożarze w 2018 r., Block postanowił zbudować kolejną rajdówkę na bazie kultowego modelu. Celem było stworzenie nowoczesnej interpretacji coswortha z wykorzystaniem współczesnych zdobyczy motorsportu. Tak powstał najprawdopodobniej najnowocześniejszy cosworth na świecie.

/ 11Ford F-150 Hoonitruck

1977 FORD F-150 HOONITRUCK
1977 FORD F-150 HOONITRUCK © Materiały prasowe | Hoonigan

Wielokrotnie nagradzany projekt był gwiazdą Gymkhany 10. To owoc miłości Blocka do pickupów i hołd dla zmarłego ojca, który dawniej jeździł F-150. Pod maskę trafił 3,5-litrowy EcoBoost V6 o szalonej mocy 920 KM.

/ 11Ford F-150 RaptorTRAX

Ford F-150 RaptorTRAX
Ford F-150 RaptorTRAX © Materiały prasowe | Hoonigan

W 2014 roku Block wspólnie z Monster Energy stworzył wyjątkowego pickupa z 6,2-litrowym V8. Zamiast kół zastosowano cztery gąsienice Mattracks. Na pokładzie nie zabrakło też wyciągarki czy dodatkowego bagażnika. Tak Block widział idealne auto na zimowe wyprawy.

10 / 11Porsche Hoonipigasus

Porsche Hoonipigasus
Porsche Hoonipigasus © Materiały prasowe | Hoonigan

1400 KM mocy, 1000 kg masy, potężne skrzydła i spojlery oraz różowe malowanie - tak w skrócie można opisać auto, które miało dać Blockowi zwycięstwo w Pikes Peak 2022. Niestety awaria silnika wykluczyła go z zawodów.

11 / 11Audi S1 Hoonitron

Audi S1 Hoonitron
Audi S1 Hoonitron © Materiały prasowe | Audi

Ostatni projekt, który miał być zupełnie nowym otwarciem. Po rozstaniu z Fordem i nawiązaniu współpracy z Audi, Block rozpoczął przygodę z elektrykami, co zaowocowało pierwszą Electrikhaną z S1 Hoonitronem w roli głównej. Plany były śmiałe, elektryczna "emerytura" Blocka zapowiadała się interesująco. Niestety została ona przedwcześnie przerwana...

Wybrane dla Ciebie
Stracił "prawko" na trzy miesiące. Nie chodziło o prędkość
Stracił "prawko" na trzy miesiące. Nie chodziło o prędkość
Volkswagen żegna Touarega. Limitowana edycja na koniec
Volkswagen żegna Touarega. Limitowana edycja na koniec
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Europejski SUV za mniej niż 85 tys. zł. Marka obniża ceny
Europejski SUV za mniej niż 85 tys. zł. Marka obniża ceny
Euro NCAP rozbiło nowe auta. Chińczycy błyszczą, a Volkswagen się wstydzi
Euro NCAP rozbiło nowe auta. Chińczycy błyszczą, a Volkswagen się wstydzi
Alfa Romeo Tonale przeszła lifting. Zmienił się nie tylko wygląd
Alfa Romeo Tonale przeszła lifting. Zmienił się nie tylko wygląd
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Cwaniakują, by zaoszczędzić kilkanaście zł. Narażają się na dużo wyższą karę
Cwaniakują, by zaoszczędzić kilkanaście zł. Narażają się na dużo wyższą karę
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie