Najbardziej niszowe auta nieznanych marek [cz.2]
Myślisz, że znasz już wszystkie marki świata? Zobacz czy czegoś nie przeoczyłeś. Na początku sierpnia po raz pierwszy pisałem o niszowych autach teraz czas na ich kolejny przegląd.
24.08.2012 | aktual.: 07.10.2022 20:49
Elitarne auta - Hennessey Venom GT Spyder
Jednym z ciekawszych niszowych aut jest Hennessey Venom GT skonstruowany w oparciu o Lotusa Exige. Samochód pod maską ma jednak znacznie większy silnik niż montowane seryjnie w Lotusach. Ogromne V8 o pojemności 6,2 litra generuje moc 1217 KM, dzięki czemu samochód przyśpiesza do pierwszej setki w 2,5 s i rozpędza się podobno do ponad 400 km/h. Jego pierwszy egzemplarz trafił w ręce frontmana zespołu Aerosmith - Stevena Tylera, który zapłacił za niego w przeliczeniu około 4 000 000 zł.
Elitarne auta - Ginetta G60
Ginetta to brytyjska marka mająca siedzibę w hrabstwie West Yorkshire, a dokładniej w małym miasteczku Garforth. Firma istnieje już od 1958 roku, czyli ponad pół wieku. Jej inżynierowie konstruują głównie auta wyścigowe przeznaczone tylko i wyłącznie do jazdy na torze, Ginetta ma jednak w swojej ofercie dwa drogowe potwory: G40 i G60.
Nas bardziej interesuje ta druga nowsza konstrukcja. Auto wyceniono na 68 000 funtów, za taką sumę dostaniemy 3,7-litrowe V6 o mocy około 314 KM i sprint od zera do 100 km/h w mniej niż 5 sekund. Prędkość maksymalna G60 to 265 km/h.
Elitarne auta - Ascari KZ1
Brytyjska branża motoryzacyjna to nie tylko ogromna ilość torów jakie tam znajdziemy, ale również mnogość producentów. Oprócz takich niszowych marek jak Morgan, Caterham czy Noble mamy między innymi Ascari.
W ofercie marki jest obecnie model KZ1 wykorzystujący 5-litrowy silnik V8 produkcji BMW, który znajdziemy w takich modelach bawarskiej marki jak M5 (E39) czy Z8 (E52). Jego seryjna wersja miała 400 KM, ta w Ascari ma ponad 500 KM. Prędkość maksymalna KZ1 to podobno 323 km/h. Ile trzeba za nie zapłacić? 235 000 funtów.
Elitarne auta - PGO Cévennes
PGO to mała francuska manufaktura zajmująca się m.in. konstruowaniem replik klasycznych modeli Porsche. Przy okazji PGO buduje też własne auta, które nawiązują do pierwszego modelu wyprodukowanego przez Porsche, czyli 356.
Jednym z modeli PGO jest Cévennes, czyli dwumiejscowy roadster z silnikiem 2,0 l o mocy 140 KM. Mało? Konstrukcja waży zaledwie 980 kg, więc pierwsze 100 km/h osiągniemy w 7 s, a wskazówka prędkościomierza zatrzyma się na 200 km/h.
Elitarne auta - Keating ZKR
W naszym zestawieniu zdecydowanie dominują marki z Wielkiej Brytanii, bo drobnych producentów najprawdopodobniej jest tam po prostu najwięcej w Europie. Keating to jednak wyjątkowa manufaktura. Dlaczego? Za sprawą modelu ZKR dysponującego mocą około 2000 KM, samochód podobno rozpędza się do ponad 480 km/h i kosztuje 330 000 funtów – przynajmniej takie informacje znajdziemy na stronie producenta. Auto miało pobić rekord prędkości na lądzie, ale niestety jedna z prób skończyła się jego rozbiciem.
Elitarne auta - BAC Mono
Jeśli zastanawia Was co kryje się pod skrótem BAC, wyjaśniam, że to pochodząca z Cheshire brytyjska marka Briggs Automotive Company. Firma zajmuje się produkcją właściwie tylko jednego samochodu, a jest nim jednoosobowy drogowy bolid przypominający takie auta jak KTM X-Bow czy Ariel Atom.
Masa własna o wartości 540 kg, 284 KM osiąganych z 2,3-litrowego silnika, mniej niż 3 s od 0 do 100 km/h i niemal idealny rozkład mas 48% do 52% - tak najprościej można opisać wytwarzany przez markę BAC model Mono.
Elitarne auta - Arash AF-10
Arash to kolejna niszowa brytyjska marka, powstała pod koniec lat 90., ale teoretycznie jej pierwszy model oferowany jest od niedawna. Dlaczego? Bo choć na stronie producenta jest specyfikacja modelu AF-10 to tak naprawdę nie wiadomo czy da się go kupić.
Warto jednak przytoczyć kilka suchych faktów. Pod maską auta drzemie 5,5-litrowy silnik V10 o mocy około 850 KM zdolny rozpędzić to auto do około 330 km/h pokonując przy tym pierwsze 100 km/h w mniej niż 4 sekundy.
Elitarne auta - CIZETA Moroder V16T
CIZETA Automobili to włoska marka stworzona przez byłych pracowników Lamborghini, ich nietypowa konstrukcja wyposażona w cztery przednie reflektory nieco przypominała model Diablo. W rzeczywistości to właśnie tak miał wyglądać ten model Lamborghini, ale projekt trafił do szuflady. Na szczęście niedługo później ujrzał światło dzienne jako CIZETA Moroder V16T.
Auto wyposażone było w ogromny silnik V16 o pojemności 6 litrów skonstruowany z dwóch motorów V8, który generował moc 540 KM. Sprint do setki nie był jednak powalający bo trwał 4,5 s, ale prędkość maksymalna była już całkiem niezła - 328 km/h.
Elitarne auta - Covini C6W
Dowodem na to, że Włosi projektują auta z ogromną fantazją jest 6-kołowe coupé Covini C6W. Samochód inspirowany był bolidem Tyrrell P34 stworzonym w 1976 roku. Jako źródło napędu inżynierowie wykorzystali 4,2-litrowy motor V8 o mocy 440 KM pochodzący z Audi.
Elitarne auta - Venturi Fétish
Znacie firmę Venturi Automobiles? To francuska manufaktura, która od połowy lat 80. sprzedawała auta sportowe. Obecnie jednak przedsiębiorstwo zajmuje się pojazdami elektrycznymi, a najciekawszym obecnie oferowanym modelem jest Fétish dysponujący mocą 299 KM generowaną oczywiście przez silnik elektryczny. Auto osiąga prędkość 100 km/h w 4 s i rozpędza się do 200 km/h. Z nieoficjalnych źródeł wynika, że był to pierwszy elektryczny samochód sportowy na świecie.