Na podbój świata, czyli historii FSO część 2 [geneza motoryzacji]

Fiat 125p okazał się idealnym autem na swoje czasy. Był kompilacją dwóch modeli włoskich: nowego Fiata 125, którego produkcję rozpoczęto zaledwie parę miesięcy wcześniej, i starego 1300/1500, schodzącego właśnie z produkcji.

PolonezPolonez
Piotr Wielgus

Fiat 125p okazał się idealnym autem na swoje czasy. Był kompilacją dwóch modeli włoskich: nowego Fiata 125, którego produkcję rozpoczęto zaledwie parę miesięcy wcześniej, i starego 1300/1500, schodzącego właśnie z produkcji.

Włosi zaoferowali linię produkcyjną nowoczesnych silników 1,6 l, jednak FSO wybrało wyremontowaną linię starych jednostek napędowych z modelu 1300/1500. Całą konstrukcję nadwozia wraz z zawieszeniem 125p przejął z nowego modelu 125. Polska wersja miała uproszczone nadwozie, pozbawione listew ozdobnych i przetłoczeń na masce i klapie bagażnika, inne reflektory oraz lampy tylne. W 1968 roku wyprodukowano 7101 sztuk, a z każdym następnym rokiem podwajano tę wartość. Po 6 latach od uruchomienia licencji FSO wypuściła 104 tys. aut, a dwa lata później - blisko 117 tys.

Polski Fiat 125p
Polski Fiat 125p

W 1973 roku 125p przeszedł pierwszą modernizację. Odświeżony model otrzymał oznaczenie MR73. Zmodyfikowano zawieszenie, wprowadzono czarną atrapę chłodnicy i zagłówki przednich foteli. Kolejne zmiany przyszły w 1975 roku. Zmieniono m.in. zderzaki i przednie kierunkowskazy. Wprowadzono bezobsługowy wał napędowy, wzmocniono łożyska, sterowanie biegów przeniesiono na tunel środkowy, zainstalowano dwuobwodowy układ hamulcowy i zamknięty układ chłodzenia. Fiata 125p eksportowano m.in. do NRD, Austrii, Francji i Wielkiej Brytanii, ale także poza Europę - do Egiptu, Tajlandii czy Chin.

Polski Fiat 125p Monte Carlo
Polski Fiat 125p Monte Carlo

W 1971 roku powołano przy FSO Ośrodek Sportu Samochodowego. Powstały dwie wersje specjalne z silnikami z modelu Fiat 132. Wersja Monte Carlo wyposażona była w silnik 1598 cm3 o mocy 98 KM, a wersja Akropolis w silnik 1756 cm3 i mocy 105 KM. Produkowano je w krótkich seriach do 1974 roku.

Kolejnym etapem rozwoju FSO było uruchomienie w 1978 roku produkcji Poloneza. Jego projektowaniem i wdrożeniem zajęli się w całości inżynierowie FSO, wspierani przez Fiata. Przyjęto zasadę, że w nowym samochodzie powinny być uwzględnione aktualne tendencje światowe, obowiązujące w konstrukcji aut średniej klasy. Polonez był hatchbackiem – już sam ten fakt powodował, że miał nieco bardziej opływowe kształty.

Zastosowano w nim również mechanizm rozkładania tylnej kanapy – po raz pierwszy w samochodzie z FSO. Nowe auto wyposażono w nowy silnik o dwóch dostępnych litrażach – 1,3 l i 1,5 l. Różniły się one zasadniczo od jednostki stosowanej w FSO 125p. W pierwszych latach produkcji Polonez miał czterobiegową skrzynię biegów. W 1987 roku weszły do produkcji samochody z silnikiem 1,6 l. Miały one moc 87 KM.

Polonez
Polonez

Pierwsze serie Poloneza zdawały się potwierdzać, że auta te aspirują do miana najlepszych samochodów w Europie. Szkoda tylko, że Europa szybko zaczęła odjeżdżać…

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu