Na podbój świata, czyli historii FSO część 2 [geneza motoryzacji]

Fiat 125p okazał się idealnym autem na swoje czasy. Był kompilacją dwóch modeli włoskich: nowego Fiata 125, którego produkcję rozpoczęto zaledwie parę miesięcy wcześniej, i starego 1300/1500, schodzącego właśnie z produkcji.

PolonezPolonez
Piotr Wielgus

Fiat 125p okazał się idealnym autem na swoje czasy. Był kompilacją dwóch modeli włoskich: nowego Fiata 125, którego produkcję rozpoczęto zaledwie parę miesięcy wcześniej, i starego 1300/1500, schodzącego właśnie z produkcji.

Włosi zaoferowali linię produkcyjną nowoczesnych silników 1,6 l, jednak FSO wybrało wyremontowaną linię starych jednostek napędowych z modelu 1300/1500. Całą konstrukcję nadwozia wraz z zawieszeniem 125p przejął z nowego modelu 125. Polska wersja miała uproszczone nadwozie, pozbawione listew ozdobnych i przetłoczeń na masce i klapie bagażnika, inne reflektory oraz lampy tylne. W 1968 roku wyprodukowano 7101 sztuk, a z każdym następnym rokiem podwajano tę wartość. Po 6 latach od uruchomienia licencji FSO wypuściła 104 tys. aut, a dwa lata później - blisko 117 tys.

Polski Fiat 125p
Polski Fiat 125p

W 1973 roku 125p przeszedł pierwszą modernizację. Odświeżony model otrzymał oznaczenie MR73. Zmodyfikowano zawieszenie, wprowadzono czarną atrapę chłodnicy i zagłówki przednich foteli. Kolejne zmiany przyszły w 1975 roku. Zmieniono m.in. zderzaki i przednie kierunkowskazy. Wprowadzono bezobsługowy wał napędowy, wzmocniono łożyska, sterowanie biegów przeniesiono na tunel środkowy, zainstalowano dwuobwodowy układ hamulcowy i zamknięty układ chłodzenia. Fiata 125p eksportowano m.in. do NRD, Austrii, Francji i Wielkiej Brytanii, ale także poza Europę - do Egiptu, Tajlandii czy Chin.

Polski Fiat 125p Monte Carlo
Polski Fiat 125p Monte Carlo

W 1971 roku powołano przy FSO Ośrodek Sportu Samochodowego. Powstały dwie wersje specjalne z silnikami z modelu Fiat 132. Wersja Monte Carlo wyposażona była w silnik 1598 cm3 o mocy 98 KM, a wersja Akropolis w silnik 1756 cm3 i mocy 105 KM. Produkowano je w krótkich seriach do 1974 roku.

Kolejnym etapem rozwoju FSO było uruchomienie w 1978 roku produkcji Poloneza. Jego projektowaniem i wdrożeniem zajęli się w całości inżynierowie FSO, wspierani przez Fiata. Przyjęto zasadę, że w nowym samochodzie powinny być uwzględnione aktualne tendencje światowe, obowiązujące w konstrukcji aut średniej klasy. Polonez był hatchbackiem – już sam ten fakt powodował, że miał nieco bardziej opływowe kształty.

Zastosowano w nim również mechanizm rozkładania tylnej kanapy – po raz pierwszy w samochodzie z FSO. Nowe auto wyposażono w nowy silnik o dwóch dostępnych litrażach – 1,3 l i 1,5 l. Różniły się one zasadniczo od jednostki stosowanej w FSO 125p. W pierwszych latach produkcji Polonez miał czterobiegową skrzynię biegów. W 1987 roku weszły do produkcji samochody z silnikiem 1,6 l. Miały one moc 87 KM.

Polonez
Polonez

Pierwsze serie Poloneza zdawały się potwierdzać, że auta te aspirują do miana najlepszych samochodów w Europie. Szkoda tylko, że Europa szybko zaczęła odjeżdżać…

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach