Na podbój Europy, czyli historii Mazdy część 2 [geneza motoryzacji]
Rok 1967 to w historii Mazdy data nie tylko oznaczająca debiut silników Wankla, ale również inauguracja jej europejskich przedstawicielstw. Bardzo raczkująca inauguracja.
31.08.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:14
Na poważnie europejski sukces Mazdy rozpoczął się w 1972 roku. Wtedy zaczął się proces tworzenia dealerstw w Niemczech. Generalnie lata siedemdziesiąte były dla Mazdy okresem wielu zmian. Już dwa lata przed próbą podboju Niemiec Mazda sprzedała 25% swoich udziałów Fordowi. Zaczęło się korzystanie z dobrodziejstw i wynalazków globalnego koncernu Forda, ale Mazda nadal wiernie tworzyła modele z silnikiem Wankla.
Modelem, który zrodził sukces Mazdy w Europie był RX-7. Było to auto sportowe, a jego cechą szczególną było... pochłanianie hektolitrów paliwa. We wszystkich modelach tego auta montowany był silnik Feliksa Wankla. Pierwszy miał pojemność 1,2 litra, o mocy 95 i 105 KM. Od 1983 roku RX-7 otrzymało nowy turbodoładowany silnik 1,3 o mocy 135 KM i elektroniczny system wtrysku paliwa. W 1983 roku na rynek trafiła kolejna generacja z silnikami o mocy od 150 do 200 KM, a 1991 rok to debiut trzeciej i ostatniej generacji RX-7, już 250-konnej. Do 2002 roku z taśmy zjechało ponad 811 tysięcy RX siódemek.
W 1984 roku zmieniono oficjalną nazwę firmy z Toyo Kogyo na Mazda Motor Corporation. Wtedy już w głowach powstawała kolejna legenda firmy – MX-5. Na rynek trafiła zimą 1989 roku. Jego koncepcję 10 lat wcześniej naszkicował szefostwu Mazdy dziennikarz motoryzacyjny Robert Hall.
MX-5 z założenia miał być małym roadsterem, o niskiej masie i minimalnie mechanicznie skomplikowanym, ograniczonym jedynie przez wymogi prawne i bezpieczeństwa. Robert Hall inspirował się małymi brytyjskimi roadsterami z lat sześćdziesiątych. Do początku 2011 roku zostało wyprodukowanych i sprzedanych na całym świecie 900 000 egzemplarzy MX-5, co pozwoliło na wpisanie tego auta do Księgi rekordów Guinnessa. Pierwszą generację z rzędowym 4-cylindrowym silnikiem o pojemności 1,6 l (nieco później także 1,8 l) produkowano do 1993 roku.
Innym hitem sprzedażowym Mazdy, szczególnie na rynku europejskim, okazał się model 323. Ta Mazda pojawiła się po raz pierwszy w 1977 roku, jako eksportowa nazwa modelu Familia. W 1977 roku pojawiła się Familia IV generacji oznaczona tez jako I generacja Mazdy 323 o symbolu FA. Mazda oferowała 2 sprawdzone silniki benzynowe o poj. 1,1 l i 1,3. Dostępne były 3 skrzynie biegów: 2 manualne 4- i 5-biegowe oraz automatyczna 3-biegowa. Moc przekazywana była na oś tylną. Europejskim sukcesem okazała się także trzecia generacja Mazdy 626 z 1987 roku, zwanej w Niemczech japońskim Mercedesem.
W 1998 r. europejski magazyn części Mazdy został zintegrowany ze strukturami Mazda Motor Europe S.A./N.V., a biuro w Brukseli, które od 1988 r. koordynowało niezależnych dystrybutorów, przeniesiono do Hitdorf w Leverkusen. Krok ten utorował drogę do utworzenia spółki Mazda Motor Europe GmbH, która rozpoczęła działalność w tym samym roku.