Czekając na Wankla, czyli historii Mazdy część 1 [geneza motoryzacji]

Pierwsze doświadczenia związane z budową samochodów Mazda zebrała już w latach trzydziestych ubiegłego stulecia. Początki założonego w 1931 roku przedsiębiorstwa były ściśle związane z firmą Toyo Kogyo z Hiroszimy.

Mazda Cosmo Sport 110SMazda Cosmo Sport 110S
Piotr Wielgus

W latach trzydziestych zajmowano się głównie produkcją trójkołowców i ciężarówek. Ich produkcję kontynuowano także po zakończeniu II wojny światowej. By móc korzystać z silników Wankla, w 1961 roku Mazda podpisała umowę o współpracy z firmą NSU. Pierwszym modelem Mazdy, który korzystał z tego rozwiązania był samochód Cosmo 110S. Nie trafił on jednak nigdy na rynek europejski. Przed Cosmo ofertę Mazdy stanowiły głównie samochody małolitrażowe, jak chociażby R360. Co ciekawe, aktualna nazwa – Mazda – obowiązuje dopiero od 1984 roku. Ale po kolei.

Pierwszym typowo motoryzacyjnym produktem marki był model Go, który został wprowadzony na rynek w 1931 roku. Był to trójkołowy pojazd dostawczy skonstruowany na potrzeby armii japońskiej. W latach czterdziestych opracowane zostały pierwsze prototypy samochodów, jednak wersje produkcyjne zawitały dopiero na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych. To wtedy w sprzedaży pojawił się dwumiejscowy samochód R360.






Mazda R360
Mazda R360





Do jego  napędu użyto benzynowego silnika V2 o pojemności 0,4 litra. Moc przenoszona była na oś tylną poprzez czterobiegową skrzynię manualną bądź przez dwubiegowy automat. Małe wymiary auta przyniosły sporą zaletę – samochodzik spalał zaledwie 3 litry na 100km. Do dziś w Japonii można usłyszeć głosy, że dzięki swojej ekonomice ten samochód postawił podwaliny pod potężną japońską gospodarkę i zmotoryzował kraj.






Mazda R360
Mazda R360





W 1962 roku pojawił się model Carol. Zaraz po tych wydarzeniach firma Toyo Cork Kogyo nabyła prawa do produkcji silników niemieckiego inżyniera Felixa Wankla. Można zaryzykować stwierdzenie, że to wtedy narodziła się prawdziwa Mazda, choć oficjalnie jeszcze tak się nie nazywała.

Mazda Carol
Mazda Carol

Firma NSU, z którą inżynier współpracował,  wypuściła w 1964 roku pierwszy na świecie samochód z silnikiem Wankla. Był on jednak niesamowicie awaryjny.  Mazda postanowiła się nie spieszyć i pracowała nad prawie pięć lat. W 1967 roku powstała jednostka, która nareszcie mogła konkurować z innymi silnikami. Na dodatek zadebiutowała w jednym z najładniejszych modeli Mazdy w historii – 110S Cosmo Sport.

Mazda Cosmo Sport 110S
Mazda Cosmo Sport 110S

Piękne coupe napędzane było dwuwirnikowym Wanklem o mocy 110, a później 128 KM. Choć do 1972 roku powstało jedynie 1519 egzemplarzy tego auta, inżynierowie Mazdy prowadzili intensywne prace nad udoskonalaniem tego źródła napędu i umieszczali pod maskami kolejnych samochodów.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił