Modele z największym ryzykiem szkody całkowitej. Niespodzianek raczej nie ma 

Szkoda całkowita brzmi groźnie, gdyż kojarzy się z poważnymi uszkodzeniami pojazdu. Ubezpieczyciele orzekają ją zawsze wtedy, gdy koszty potencjalnej naprawy przekraczają wartość auta. W niektórych modelach dzieje się to częściej niż w innych.

Powypadkowy wrak korzystniej jest sprzedać, ale jeśli to stare auto, można je zezłomowaćZdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński

Platforma autoDNA udostępniająca odpłatne raporty historii pojazdów podzieliła się danymi za rok 2023 dotyczącymi szkód całkowitych na weryfikowanych pojazdach. W przypadku niektórych modeli odsetek używanych aut z odnotowaną szkodą całkowitą sięgał nawet kilkunastu procent.

Procentowe prawdopodobieństwo w niniejszym rankingu oznacza szkody całkowite odnotowane w raportach wygenerowanych przez korzystających z serwisu autoDNA. Dla danego auta raport mógł zostać wygenerowany kilkukrotnie w ciągu roku, co wpływa na pozycję w rankingu - informuje autoDNA.

Modelem, który zwyciężył w niechlubnym rankingu za rok 2023, okazał się Mercedes Klasy E. Tuż za nim uplasowało się BMW Serii 5 i BMW Serii 3. Trudno się dziwić. To drogie auta zaliczane do segmentu premium. Są kosztowne w zakupie, ale i w naprawie, więc nawet nieduże uszkodzenia mogą wygenerować koszta przewyższające wartość pojazdu, a tym samym doprowadzić do orzeczenia szkody całkowitej.

Auta z największym ryzykiem szkody całkowitej w 2023 roku
Auta z największym ryzykiem szkody całkowitej w 2023 roku © autodna

Sporo światła na sprawę rzucają zresztą same kwoty odnotowane w raportach autoDNA. Średnia wartość szkody całkowitej w pierwszej dziesiątce wyników mieści się w przedziale od 33 800 zł w przypadku Forda Mondeo do nawet 74 300 zł, jeśli mowa o Audi A4.

Auta o największej wartości szkody całkowitej w 2023 roku
Auta o największej wartości szkody całkowitej w 2023 roku © autoDNA

Powyższe dane nie są oczywiście stuprocentowym odzwierciedleniem rynkowej rzeczywistości, a jedynie jej wycinkiem zawartym w raportach generowanych przez autoDNA. Z pewnością jednak stanowią źródło przydatnej wiedzy, która może okazać się kluczowa podczas poszukiwań używanego pojazdu. Zainteresowani modelami wymienionymi przez autoDNA powinni zachować szczególną ostrożność.

Wybrane dla Ciebie
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
"Przebrali" auta z Chin. Teraz nie mogą znaleźć klientów
"Przebrali" auta z Chin. Teraz nie mogą znaleźć klientów
Listopad na polskim rynku. Pierwsze miejsce nie dla Corolli
Listopad na polskim rynku. Pierwsze miejsce nie dla Corolli
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀