Maszyniści nie będą trąbić na niektórych przejazdach kolejowych. Nowe przepisy w 2020 r.

Jeszcze przed wakacjami w życie wejdą nowe przepisy dotyczące sygnalizowania zbliżania się pociągu do przejazdu kolejowego. Na 750 z nich maszyniści nie będą trąbić.

Na przejazdach trzeba będzie bardziej uważać
Na przejazdach trzeba będzie bardziej uważać
Źródło zdjęć: © East News/Tomasz Holod/Polska
Tomasz Budzik

04.12.2019 | aktual.: 22.03.2023 17:09

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację ministra infrastruktury o warunkach prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji. Nowe przepisy wejdą w życie po 6 miesiącach, czyli 5 maja 2020 r. Najważniejszą zmianą będzie zwolnienie maszynistów z obowiązku dawania sygnału dźwiękowego podczas zbliżania się do najlepiej zabezpieczonych przejazdów.

Chodzi o takie przejazdy, które na całej szerokości jezdni zabezpieczone są przez zapory połączone z systemem samoczynnym lub półsamoczynnym. Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury, obecnie jest 750 takich przejazdów, ale ich liczba będzie się zwiększać ze względu na prowadzone w całym kraju działania modernizacyjne.

To ważna informacja nie tylko dla kierowców, ale też dla pieszych i rowerzystów. To oni najczęściej ulegają pokusie przekroczenia przejazdu mimo sygnału zakazu. Dziś moment bezpośredniego zbliżania się pociągu sygnalizuje trąbienie. Od maja 2020 r. tego sygnału zabraknie.

Zmiany w przepisach były spowodowane wnioskami mieszkańców terenów graniczących z przejazdami kolejowymi. Ministerstwo uznało, że sposób zabezpieczenia części tych miejsc jest na tyle dobry, że można zrezygnować z sygnału dźwiękowego, który dla mieszkających tam ludzi był uciążliwym hałasem.

Komentarze (5)