Zakaz już przesądzony, a Polska jest w fatalnej sytuacji

Polska nie jest już na szarym końcu Unii Europejskiej, ale nie oznacza to, że jest dobrze. Najnowsze dane o liczbie ogólnodostępnych punktów ładowania pokazują, ile pracy jest jeszcze przed nami.

Ładowanie samochodu elektrycznegoŁadowanie samochodu elektrycznego
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
Tomasz Budzik

W 2035 r. w Unii Europejskiej w życie wejdzie zakaz sprzedaży nowych samochodów emitujących CO2. W praktyce będzie to oznaczało przesiadkę na elektryki. Te – jak wiadomo – trzeba ładować, a to oznacza, że konieczna jest odpowiednia infrastruktura publicznych ładowarek. Jak jest pod tym względem w Polsce? Najnowsze dane ACEA, czyli zrzeszenia producentów aut działających w Europie, nie są zbyt optymistyczne.

Jak wynika z danych, na koniec 2022 r. najwięcej ogólnodostępnych punktów ładowania aut, bo aż 111 821, miała Holandia. Na drugim miejscu uplasowały się Niemcy (87 674), a dalej Francja (83 317), Włochy (37 186) oraz Hiszpania (34 380). Po przeciwnej stronie mamy Łotwę (660), Litwę (477), Estonię (300), Cypr (69) oraz maleńką Maltę (13).

Jednak i Polacy nie mają się z czego cieszyć. Według raportu ACEA na koniec 2022 r. mieliśmy 3942 punkty ładowania. Dla porównania w o wiele mniejszych Czechach było ich 3962, na Słowacji 2713, na Węgrzech 3622, a w liczącej 4,1 mln ludności Chorwacji – 1285 punktów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zasięg topnieje jak lód. Cała prawda o elektrykach zimą

Jak łatwo wywnioskować z danych ACEA, w przeliczeniu na liczbę mieszkańców mamy jeden z najgorszych wyników w Unii Europejskiej. Podobnie jest z udziałem samochodów elektrycznych w sprzedaży. W Polsce w 2022 r. było to 5 proc. wyjeżdżających z salonów aut. W krajach wspólnoty auta elektryczne cieszą się mniejszym zainteresowaniem jedynie w Bułgarii (4 proc.), Czechach (3,9 proc.) oraz na Słowacji (3,7 proc.).

Kraje na wschód od Niemiec mają dużo do nadrobienia
Kraje na wschód od Niemiec mają dużo do nadrobienia © Materiały prasowe | ACEA

Związek pomiędzy liczbą dostępnych punktów ładowania a popularnością aut elektrycznych jest oczywisty. Jest jednak również druga zależność. W Rumunii pojazdy na prać stanowiły w 2022 r. 9 proc. rynku, a na Węgrzech 8,6 proc. W pierwszym z tych krajów rządowa dopłata może wynieść do 11 500 euro. Na Węgrzech dopłata to 7350 euro. W obydwu przypadkach to o wiele więcej niż oferuje się w polskim rządowym programie "Mój elektryk".

Wybrane dla Ciebie
Nowe zasady programu NaszEauto. Bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto. Bez wykluczeń dla chińskich aut
Cwaniakują, by zaoszczędzić kilkanaście zł. Narażają się na dużo wyższą karę
Cwaniakują, by zaoszczędzić kilkanaście zł. Narażają się na dużo wyższą karę
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa