Latająca Impreza ze Szkotem za kierownicą, czyli historii Subaru część 3 [geneza motoryzacji]
Przełom lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych Subaru zaczęło od mocnego uderzenia. Na rynku pojawił się następca Leone, model Legacy. Seria ta, dedykowana do klasy premium, produkowana jest do dnia dzisiejszego. Największy hit nowej dekady miał dopiero nastąpić. Rok 1992 Subaru przywitało modelem Impreza.
25.07.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:04
Subaru oznacza pierwszą generację Imprezy jako typ GCA (czterodrzwiowy sedan) lub GCB (pięciodrzwiowe kombi). Na rynki Japonii i USA dostarczano również dwudrzwiowego sedana oznaczonego jako typ GCF. Początkowo auto dostępne było z silnikami wolnossącymi (wersja GL) o pojemnościach 1,6, 1,8 i 2,0 litra.
Rozgłos przyniosła jednak Imprezie dopiero wersja z silnikiem turbodoładowanym, która powstała aby zastąpić w Rajdowych Mistrzostwach Świata Subaru Legacy. Z Colinem McRae za kierownicą Subaru zdobyło w 1995 roku tytuł mistrza świata w klasyfikacji kierowców i konstruktorów.
W roku 1997 firma wprowadziła na rynek silnik o mocy 211 KM, który pozwalał osiągnąć 100 km/h w 6 sekund. Model ten posiadał też zmodyfikowane w stosunku do poprzednika nadwozie. Zmieniono maskę, reflektory przednie i atrapę chłodnicy. We wnętrzu dodano nowe fotele kubełkowe i inną tapicerkę.
Poza odpowiednikami wersji europejskich, Subaru oferowało w Japonii Imprezy niedostępne w Europie i USA. Różnice ujawniają się przede wszystkim w autach z silnikami turbodoładowanymi. W przeciwieństwie do wersji europejskich, rozwijały one moc od 250 do 280 KM. Również tylko dla rynku japońskiego zarezerwowano wersje STI (Subaru Tecnica International).
W roku 2000 Subaru wprowadziła nową stylistykę swoich samochodów osobowych. Zmiany objęły oczywiście także Imprezę. Wnętrze oraz nadwozie zostały zaprojektowane od podstaw, a Impreza oznaczana była od tej pory jako GDA (sedan) lub GDB (kombi). Ujednolicono też nazwę wersji turbodoładowanej, która na całym świecie zaczęła nosić nazwę Impreza WRX. Po raz pierwszy na starym kontynencie pojawiła się oficjalnie kultowa odmiana WRX STi, o mocy 265 KM.
W 2006 roku po raz kolejny zmodyfikowano przód samochodu. Nowe reflektory wyposażono w soczewkowe światła mijania, zmieniono maskę, zderzak przedni oraz atrapę chłodnicy. Zmodyfikowano też kształt tylnych świateł i zderzaka. Pod maską zagościły wolnossące jednostki dwulitrowe ze zmiennymi fazami rozrządu o mocy 160 KM, a w WRX oraz WRX STI turbodoładowane silniki o pojemności 2,5 litra.
Na salonie samochodowym w Nowym Jorku w 2007 zaprezentowano trzecią generację Subaru Impreza, a tym roku na tym samym salonie pokazano generację numer cztery. Historia zaczęła być pisana na nowo.