A na końcu będzie Impreza, czyli historii Subaru część 2 [geneza motorzacji]

Koniec lat sześćdziesiątych ubiegłego stulecia to czas debiutu napędu 4WD, tak charakterystycznego dla marki Subaru.

Subaru LeoneSubaru Leone
Piotr Wielgus

W 1969 roku pojawił się następca Subaru 360. Był nim R-2, który osiągnął dużą popularność. Dwa lata później przedstawiono model Leone, a rok po nim Leone Station Wagon. Był to pierwszy samochód osobowy, który trafił do produkcji masowej z napędem 4WD. Bardzo szybko auto stało się najlepiej sprzedającym się samochodem na rynku. A Subaru dostrzegło potęgę napędu na obie osie.

Nazwa Leone, stosowana w Japonii i niektórych krajach eksportowych, została zamieniona (między innymi w USA i Wielkiej Brytanii) na krótkie oznaczenia rozróżniające wersje wyposażenia (DL, GL, GLF, GL-10, RX) i silnika (dodatkową część nazwy stanowiła pojemność silnika). Samochód doczekał się trzech generacji. W pierwszej montowano silniki o pojemności 1,4 litra i 1,6 litra, a w kolejnych dwóch jednostkę 1,4 zastąpiła jednostka 1,8.

Subaru Leone SW
Subaru Leone SW

W 1972 r. pojawił się Rex, który zastąpił na rynku R-2. Pozycja Subaru na rynku była już tak mocno ugruntowana, że zupełnie nowy model oczywiście odniósł sukces. Rex, znany także jako Ace lub SX700, początkowo produkowany był jako pojazd tylnonapędowy, napędzany przez montowany z tyłu nadwozia, dwucylindrowy silnik o pojemności 0,4 litra. Było to rozwinięcie konstrukcji dwusuwowej stosowanej w modelach 360 i R-2. Późniejsze modele posiadały już napęd na oś przednią. Następca Rexa pojawił się dopiero w 1992 r., a był nim malutki Vivio.

Subaru R2
Subaru R2

W 1977 roku postanowiono zdobyć popularność w USA. Samochodem, który miał w tym pomóc, był model Brat. Pierwsze egzemplarze trafiły do sprzedaży w 1978 roku. Nadwozie było oryginalnie dwumiejscowe, jednak na rynku amerykańskim, z uwagi na przepisy celne auto było dostępne z dodatkowymi dwoma miejscami w przestrzeni bagażowej. Wszystkie wersje tego auta posiadały stały napęd na 4 koła i były wyposażone w 4-cylindrowe silniki typu bokser. Początkowo Brat był wyposażony w jednostkę napędową o pojemności 1,6 litra i mocy 69 KM. W roku 1981 została ona zastąpiona motorem o pojemności 1,8 litra i mocy 74 KM. W 1983 do oferty włączono turbodoładowany silnik 1,8 litra dysponujący mocą 95 KM.

Subaru Brat
Subaru Brat

Przełom lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych Subaru zaczęło od mocnego uderzenia. Na rynku pojawił się następca Leone, model Legacy. Sprzedaż na całym świecie ruszyła w roku 1990. W Australii samochód sprzedawany jest pod nazwą Subaru Liberty.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
W USA samolot wylądował na aucie. Wszystko się nagrało
W USA samolot wylądował na aucie. Wszystko się nagrało
Podwodny tunel z rondem. Norwegia buduje cud inżynierii
Podwodny tunel z rondem. Norwegia buduje cud inżynierii
Nowa Kia Seltos jedzie do Europy. Wypełni lukę między dwoma modelami
Nowa Kia Seltos jedzie do Europy. Wypełni lukę między dwoma modelami
Opel odświeżył Astrę. Kosmetyka, ale wyraźna
Opel odświeżył Astrę. Kosmetyka, ale wyraźna
Minivany nie umarły. Oto Citroën ELO Concept
Minivany nie umarły. Oto Citroën ELO Concept
Seryjnie kradł emblematy. Święta spędzi w areszcie
Seryjnie kradł emblematy. Święta spędzi w areszcie
Jest nowy fragment S7. Kierowcy mogą już korzystać
Jest nowy fragment S7. Kierowcy mogą już korzystać
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Nowy szef BMW. Milan Nedeljkovic przejmuje stery w erze elektromobilności
Nowy szef BMW. Milan Nedeljkovic przejmuje stery w erze elektromobilności
Nowa ekspresówka na zachodzie. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Nowa ekspresówka na zachodzie. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Kilka kluczowych detali. Po tym rozpoznasz nieoznakowany radiowóz
Kilka kluczowych detali. Po tym rozpoznasz nieoznakowany radiowóz
Odświeżona Dacia Jogger wjeżdża do salonów. Jest LPG, jest i hybryda
Odświeżona Dacia Jogger wjeżdża do salonów. Jest LPG, jest i hybryda
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀