Lamborghini jeździł Ferrari, czyli wczesne lata Lambo [geneza motoryzacji]

Zaczynasz od traktorów, potem produkujesz palniki olejowe i klimatyzatory. Któregoś dnia stwierdzasz jednak, że najbardziej na świecie kochasz sportowe samochody. Robisz awanturę samemu Enzo Ferrariemu. Nazywasz się Feruccio. Feruccio Lamborghini.

Lamborghini MiuraLamborghini Miura
Piotr Wielgus

W 1948 roku Feruccio zakłada firmę Lamborghini Trattori z siedzibą w Ferrarze. Ciągniki, które produkuje i sprzedaje, cieszą się wprost niewiarygodnym powodzeniem, a co za tym idzie - Lamborghini staje się bardzo bogaty. Jak na bogatego Włocha przystało, Lamborghini jeździ Ferrari. Ma z nim jednak ciągle problemy. Na którymś z bankietów poznaje Enzo Ferrariego i bez skrupułów mówi mu, co myśli o jego samochodach. Podsuwa też kilka, jego zdaniem, genialnych pomysłów, z których Ferrari nigdy nie skorzystał. Lamborghini postanawia więc pokazać konstruktorowi supersamochodów, jak naprawdę powinny wyglądać i jeździć sportowe auta.

Lamborghini 350GTV
Lamborghini 350GTV

Feruccio Lamborghini podkupił kilku fachowców Ferrari i postanowił stworzyć infrastrukturę do produkcji własnych samochodów. W 1963 roku powstaje firma Automobili Lamborghini SpA. Logo firmy zostaje byk, znak zodiaku właściciela firmy. Pierwszym autem wyprodukowanym z tym logo był model 350GTV. Auto miało pojemność 3,5 litra i moc 360 KM. No i stało się nieuniknione – tak uparty człowiek jak Feruccio Lamborghini musiał postawić na swoim. 350GTV stał się hitem, a dziennikarze motoryzacyjni ogłosili, że pod każdym względem przewyższa Ferrari.

Lamborghini Miura
Lamborghini Miura

W marcu 1966 roku w Genewie zadebiutował model Miura. Historia auta, które dostało imię słynnego byka, sięga roku 1964. Wtedy to główni inżynierowie Lamborghini przedstawili swojemu szefowi projekt podwozia z centralnie montowanym silnikiem, ustawionym poprzecznie do kierunku jazdy. Wzór karoserii dla seryjnej produkcji zaprojektowało studio Bertone. Samochód był napędzany dwunastocylindrowym, czterolitrowym silnikiem o mocy 320 KM. To prawdziwa ikona motoryzacji – uznało Miurę nawet nowojorskie Museum of Modern Art.

Lamborghini Countach LP500
Lamborghini Countach LP500

Po zakończeniu produkcji Miury inżynierowie Lamborghini czuli, że muszą przygotować i wyprodukować samochód na miarę legendy. W 1971 roku zaprezentowano prototyp Countach LP500. Niemal cała konstrukcja zrobiona była z aluminium. Nieco zmodyfikowana wersja o oznaczeniu LP400 stanowiła podstawę dla modelu seryjnego. Był on w stanie rozpędzić się do 100km/h w pięć sekund. Auto miało podobny silnik jak Miura, tyle że mocniejszy – 375-konny.

Lamborghini Countach LP400
Lamborghini Countach LP400
Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach