Krótka historia Wanderera [geneza motoryzacji]

W 1911 roku Johann Winklhofer założył w Schoenau koło Chemnitz firmę Wanderer. Zaledwie rok później wprowadzono na rynek mały wóz silnikowy z oznaczeniem modelowym 5/12PS. Auto wyglądało dość skromnie, szybko jednak stało się bestsellerem. Jak na tamte czasy, było bardzo bogato wyposażone, co zjednało mu sympatyków. Niestety, historia firmy jest bardzo krótka.

Wanderer W25Wanderer W25
Piotr Wielgus

Samochody Wanderer były znane w Niemczech i zachodniej Europie ze swojej niezawodności i wysokiej jakości wykonania. Były też dość drogie, co zmusiło koncern do mocnej walki z kryzysem lat 20., tak by utrzymać chociaż w części swoje ceny. Wanderer już pod koniec lat 20. inwestował w nowoczesne podwozia i wydajne silniki. Innowacje nie mogły jednak powstrzymać spadku sprzedaży. Dział motocyklowy sprzedano marce NSU i czeskiej firmie Janecek.

Wanderer W22 Kabriolet
Wanderer W22 Kabriolet

Wanderer w 1932 roku przystąpił do rodzącej się potęgi. Firma przyłączyła się bowiem do grupy Auto Union. Niestety, czasy II wojny światowej odcisnęły duże piętno na marce i spowodowały, że Wanderer już się nie podniósł. Wcześniej jednak stworzył dwa auta, o których warto pamiętać.

Wanderer W25K
Wanderer W25K

Pierwszym z nich był Wanderer W22, piękne kabrio, które produkowano tylko przez rok od 1933 do 1934 roku. Auto miało pojemność niespełna 2 litrów i było wyposażone w silnik sześciocylindrowy. Miało 40 KM przy 3 500 rpm. W 1934 roku W22 został zastąpiony przez W20, który powstawał w kilku wersjach nadwozia, z których dużą popularność zyskała tzw. Limuzyna Pullmana. W 1936 roku auto zmieniło nazwę na W40, ale jego nadwozie zbytnio się nie zmieniło.

Wanderer W25K
Wanderer W25K

Auto Union, którego częścią był Wanderer, w latach przedwojennych ogłosił ponad 3000 patentów. Wśród nich był jeden z najpiękniejszych samochodów przedwojennych Niemiec - Wanderer W25K. Do 1939 roku wyprodukowano 258 modeli tego auta. Można powiedzieć, że był to roadster, który miał konkurować z BMW 328. Samochód miał 85 KM dzięki zastosowaniu pracującego nieprzerwanie kompresora.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił