Koronawirus przyczyną opóźnień w fabrykach. Nie tylko azjatyckich, ale i europejskich

W związku zagrożeniem rozprzestrzenianiem się koronawirusa, swoje fabryki w Chinach zamknęły już wszystkie czołowe firmy z branży motoryzacyjnej oraz poddostawcy części. To odbija się czkawką także na innych kontynentach, wliczając w to Europę. Niektóre zakłady wstrzymują produkcję z powodu braku komponentów importowanych z Chin.

Europejskie zakłady FCA mogą stanąć za 2-3 tygodnie.Europejskie zakłady FCA mogą stanąć za 2-3 tygodnie.
Źródło zdjęć: © mat. prasowe
Aleksander Ruciński

Z powodu zagrożenia epidemią koronawirusa swoje fabryki w pierwszej kolejności zamknęły firmy działające na terytorium Chin: Ford, Tesla, Honda, Peugeot, Citroen i Nissan. Kilka dni później dołączył do nich koreański koncern Hyundai, któremu z uwagi na duże uzależnienie od chińskich dostawców szybko zabrakło części niezbędnych do produkcji pojazdów. Niestety nic nie wskazuje, aby sytuacja miała ulec szybkiej poprawie.

Końca nie widać

Większość chińskich zakładów z uwagi na zagrożenie koronawirusem postanowiła bowiem przedłużyć 15-dniową przerwę zapoczątkowaną chińskim nowym rokiem, który zaczął się 25 stycznia. Oznacza to, że 9 lutego zarówno fabryki samochodów, jak i eksportowanych na inne rynki komponentów, nie wznowią pracy. W konsekwencji może przełożyć się to na globalne problemy z produkcją aut.

Jeszcze do niedawna specjaliści z branży motoryzacyjnej nie dostrzegali poważnego zagrożenia wynikającego z przestojów. Nikt jednak nie przewidywał, że fabryki wstrzymają pracę na tak długi okres. W konsekwencji już w najbliższych dniach opóźnione dostawy przestaną być wyłącznie azjatyckim problemem. Potwierdzają to zresztą doniesienia płynące z koncernu Fiat Chrysler Automobiles.

Jak donosi portal Automotive News Europe, szef FCA Mike Manley wydał oficjalne oświadczenie, w którym poinformował, że przewiduje zakłócenia lub nawet całkowite wstrzymanie produkcji w niektórych europejskich zakładach koncernu spowodowane brakiem dostaw z Chin. Amerykanie nie sprecyzowali o jakich lokalizacjach mowa. Przypominam, że jedną z europejskich fabryk koncernu jest ta umiejscowiona w Tychach.

Najgorsze przed nami

Mike Manley przewiduje, że najpoważniejsze zakłócenia czekają nas najprawdopodobniej w okresie od końca lutego do połowy marca. Niewykluczone jednak, że skutki braku dostaw będą mniej lub bardziej odczuwalne jeszcze przez kilka kolejnych miesięcy. I to tylko wtedy, gdy chińskie fabryki ponownie wystartują z produkcją, a nikt nie wyklucza sytuacji, w której przestoje potrwają kolejne kilka tygodni.

Niektórzy producenci, jak np. Toyota, próbują zabezpieczać się przed niedoborami, przeprowadzając redystrybucję komponentów z niezagrożonych fabryk w miejsca, w których istnieje ryzyko, że zabraknie części. Niestety zapasy też kiedyś się skończą. Wszystko wskazuje, że właśnie jesteśmy świadkami początku kryzysu, który z każdym dniem przybiera na sile i na razie nic nie wskazuje, by miało się to zmienić.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł