Koronawirus przyczyną opóźnień w fabrykach. Nie tylko azjatyckich, ale i europejskich

W związku zagrożeniem rozprzestrzenianiem się koronawirusa, swoje fabryki w Chinach zamknęły już wszystkie czołowe firmy z branży motoryzacyjnej oraz poddostawcy części. To odbija się czkawką także na innych kontynentach, wliczając w to Europę. Niektóre zakłady wstrzymują produkcję z powodu braku komponentów importowanych z Chin.

Europejskie zakłady FCA mogą stanąć za 2-3 tygodnie.Europejskie zakłady FCA mogą stanąć za 2-3 tygodnie.
Źródło zdjęć: © mat. prasowe
Aleksander Ruciński

Z powodu zagrożenia epidemią koronawirusa swoje fabryki w pierwszej kolejności zamknęły firmy działające na terytorium Chin: Ford, Tesla, Honda, Peugeot, Citroen i Nissan. Kilka dni później dołączył do nich koreański koncern Hyundai, któremu z uwagi na duże uzależnienie od chińskich dostawców szybko zabrakło części niezbędnych do produkcji pojazdów. Niestety nic nie wskazuje, aby sytuacja miała ulec szybkiej poprawie.

Końca nie widać

Większość chińskich zakładów z uwagi na zagrożenie koronawirusem postanowiła bowiem przedłużyć 15-dniową przerwę zapoczątkowaną chińskim nowym rokiem, który zaczął się 25 stycznia. Oznacza to, że 9 lutego zarówno fabryki samochodów, jak i eksportowanych na inne rynki komponentów, nie wznowią pracy. W konsekwencji może przełożyć się to na globalne problemy z produkcją aut.

Jeszcze do niedawna specjaliści z branży motoryzacyjnej nie dostrzegali poważnego zagrożenia wynikającego z przestojów. Nikt jednak nie przewidywał, że fabryki wstrzymają pracę na tak długi okres. W konsekwencji już w najbliższych dniach opóźnione dostawy przestaną być wyłącznie azjatyckim problemem. Potwierdzają to zresztą doniesienia płynące z koncernu Fiat Chrysler Automobiles.

Jak donosi portal Automotive News Europe, szef FCA Mike Manley wydał oficjalne oświadczenie, w którym poinformował, że przewiduje zakłócenia lub nawet całkowite wstrzymanie produkcji w niektórych europejskich zakładach koncernu spowodowane brakiem dostaw z Chin. Amerykanie nie sprecyzowali o jakich lokalizacjach mowa. Przypominam, że jedną z europejskich fabryk koncernu jest ta umiejscowiona w Tychach.

Najgorsze przed nami

Mike Manley przewiduje, że najpoważniejsze zakłócenia czekają nas najprawdopodobniej w okresie od końca lutego do połowy marca. Niewykluczone jednak, że skutki braku dostaw będą mniej lub bardziej odczuwalne jeszcze przez kilka kolejnych miesięcy. I to tylko wtedy, gdy chińskie fabryki ponownie wystartują z produkcją, a nikt nie wyklucza sytuacji, w której przestoje potrwają kolejne kilka tygodni.

Niektórzy producenci, jak np. Toyota, próbują zabezpieczać się przed niedoborami, przeprowadzając redystrybucję komponentów z niezagrożonych fabryk w miejsca, w których istnieje ryzyko, że zabraknie części. Niestety zapasy też kiedyś się skończą. Wszystko wskazuje, że właśnie jesteśmy świadkami początku kryzysu, który z każdym dniem przybiera na sile i na razie nic nie wskazuje, by miało się to zmienić.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Auto nawet za połowę ceny. Możesz kupić auto od komornika
Auto nawet za połowę ceny. Możesz kupić auto od komornika
Na razie 5 zł dziennie. Ruszył system opłat za starsze auta
Na razie 5 zł dziennie. Ruszył system opłat za starsze auta
Zauważył dziwną ciężarówkę. Od razu zadzwonił na policję i miał rację
Zauważył dziwną ciężarówkę. Od razu zadzwonił na policję i miał rację
Rozbił się na oczach policji. Przyznał się, z jakiego powodu
Rozbił się na oczach policji. Przyznał się, z jakiego powodu
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Smart zrobił sedana. Jest gigantyczny
Smart zrobił sedana. Jest gigantyczny
Wideo: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków
Wideo: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków
Dacia wyceniła Sandero po liftingu. Wciąż jest tanio
Dacia wyceniła Sandero po liftingu. Wciąż jest tanio
Pięciokrotna podwyżka. Rząd podał nową cenę kursu dla kierowców
Pięciokrotna podwyżka. Rząd podał nową cenę kursu dla kierowców
List wygląda jak przekręt. To nie oszustwo, a zapłaty nie unikniesz
List wygląda jak przekręt. To nie oszustwo, a zapłaty nie unikniesz
Tusk podpisał list. Chodzi o zakaz sprzedaży aut spalinowych
Tusk podpisał list. Chodzi o zakaz sprzedaży aut spalinowych
Kod 78 na prawku to nie fikcja. Policja zauważyła go u 20-latka
Kod 78 na prawku to nie fikcja. Policja zauważyła go u 20-latka
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯