Kontynentalne klasyki: podsumowanie dekady

Tydzień temu opisałem najlepszy - Waszym zdaniem - samochód na rynku europejskim w latach 60. i tym samym zamknąłem tę dekadę na całym świecie. Jakie były samochody w tamtych latach ogółem, czym pasjonowali się Amerykanie i na jakim poziomie stała ówczesna technologia? Zapraszam na podsumowanie rynków w latach 60.

Kontynentalne klasyki 60Kontynentalne klasyki 60
Piotr Mazanek

Tydzień temu opisałem najlepszy - Waszym zdaniem - samochód na rynku europejskim w latach 60. i tym samym zamknąłem tę dekadę na całym świecie. Jakie były samochody w tamtych latach ogółem, czym pasjonowali się Amerykanie i na jakim poziomie stała ówczesna technologia? Zapraszam na podsumowanie rynków w latach 60.

Muscle car pieśnią całej Ameryki

Cykl rozpoczęliśmy od aut na rynku amerykańskim, na którym rozpoczęła się wówczas era muscle carów. W jednym z komentarzy pod moim wpisem napisano, że muscle car to samochód, w którym najważniejsze są: ryk silnika, masa koni pod maską, charakterystyczny wygląd i zupełna nieopłacalność jazdy.

Taki opis oddaje chyba wszystko, czym były te samochody. Kupowano je dla szpanu, czasem z miłości do dźwięku silnika czy pięknego wyglądu. Nic nie zmienia faktu, że jeżdżenie takim autem wiązało się z gigantycznymi kosztami, bo one po prostu pochłaniały benzynę! Kwestiami dyskusyjnymi są ich aerodynamika, ekonomia jazdy czy nawet szybkość, ale chyba nikt nie zaprzeczy, że muscle car to ikona Ameryki w latach sześćdziesiątych.

Technologia i nietuzinkowość w Azji

Co do wyglądu, to wystarczy spojrzeć na zdjęcia naszych klasyków, by zauważyć cechę wspólną trzech modeli - niestandardowo umiejscowione lusterka. W normalnych samochodach są na progu drzwi, w azjatach znaleziono dla nich miejsce na... masce. Wygląda to dość komicznie, ale najwidoczniej się sprawdzało. Zauważcie także, że każdy z tych pojazdów jest wersją sportową, co świadczy o miłości Azjatów do prędkości.

Europejski miszmasz

Na koniec nasz rodziny rynek, dla którego ciężko znaleźć pierwiastek łączący wszystkie modele przewodzące w naszej klasyfikacji. Na podium znalazły się: pierwszy supercar wszech czasów, pierwsza limuzyna oraz eleganckie kombi Citroena. Z każdym z tych aut wiąże się oddzielna i ciekawa historia, po które odsyłam do odpowiednich wpisów.

Różnorodność i brak wspólnego wzoru są pewnym obrazem tego, co działo się w Europie. Otóż tworzono wiele wersji pojazdów, które były przeznaczone dla różnych ludzi. Żaden z nich nie przebił się na tyle, by przyćmić pozostałych. Stąd tytułowy miszmasz, bo rynek europejski był naszpikowany wszystkim, co możliwe, a ludzie to po prostu masowo kupowali.

Macie swoje obserwacje dotyczące tej dekady i naszego cyklu pod tytułem Kontynentalne klasyki? Zapraszam do dyskusji w komentarzach, czekam na Wasze opinie.

Wybrane dla Ciebie
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł