Kontrolka check engine i kontroli trakcji – dlaczego dwie, a nie jedna?

Kontrolka silnika – check engine – informuje kierowcę o nieprawidłowej pracy jednostki napędowej, ale czasami wraz z nią zapala się inna kontrolka, informująca o awarii systemu przeciwpoślizgowego. Dlaczego tak jest, że świecą się obie, a niekiedy ta druga gaśnie i znów się pojawia?

Kontrolkę check engine czasami "wspiera" kontrolka informująca o usterce kontroli trakcji. Wbrew pozorom to dobre dla kierowcy.Kontrolkę check engine czasami "wspiera" kontrolka informująca o usterce kontroli trakcji. Wbrew pozorom to dobre dla kierowcy.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński
  • Powód jest dość prozaiczny i łatwy do zdefiniowania: kontrolki te zapalają się razem, ponieważ wszystkie auta wyposażone w układy ESP i ASR do pracy tych systemów wykorzystują regulację/ograniczenie mocy silnika - mówi Łukasz Cholewa, ekspert ProfiAuto.

Kontrolka check engine rzadko oznacza poważne problemy. Zwykle są to drobne usterki, które mają nieznaczny wpływ na pracę silnika, takie jak: wypadanie zapłonu, zły skład mieszanki, usterka sondy lambda, usterka obwodu zasilania któregoś z czujników, itp. Jednak takie usterki wpływają na pracę silnika i utrudniają komputerowi sterującemu zarządzanie spalaniem mieszanki.

Dlatego w samochodach wyposażonych w układy kontroli trakcji (ASR) lub stabilizacji toru jazdy (ESP) może się też zapalić kontrolka informująca o usterce tych systemów. Co prawda systemy te wciąż są sprawne, jednak nie mogą działać w pełni prawidłowo przez problemy z pracą silnika.

Razem lub osobno

Jeśli zapali się kontrolka check engine i systemu ASR/ESP, można mówić o naprawdę nieprawidłowej pracy silnika, a nie tylko pojedynczym, delikatnym zaburzeniu. Z reguły komputer nie sygnalizuje w ten sposób np. złego składu mieszanki, jeśli silnik nadal pracuje prawidłowo. Natomiast w niektórych autach wyposażonych w niewłaściwie ustawioną instalację autogazu może pojawić się też kontrolka ASR/ESP. W takiej sytuacji nie należy tego bagatelizować, ponieważ silnik ma niepełną moc i w każdej chwili, np. podczas przyspieszania, może ją stracić, a to dość spore niebezpieczeństwo, choćby w czasie wyprzedzania.

Kontrolka check engine w wielu samochodach świeci się do momentu skasowania błędu. Nawet jeśli usterka była chwilowa i już nie występuje, kontrolka może pozostać na desce rozdzielczej. Z reguły jednak po niedługim czasie lub po wyłączeniu i ponownym uruchomieniu silnika kontrolka systemu ASR/ESP znika. Zapali się ponownie dopiero wtedy, kiedy znów pojawi się usterka wpływająca na prawidłową pracę silnika.

Dzięki temu kierowca może mniej więcej wiedzieć, kiedy i w jakiej sytuacji rzeczywiście występuje awaria, a kiedy tylko zostaje kontrolka check engine na tablicy wskaźników, co jest też przydaną informację dla mechanika.

Zapalenie się samej kontrolki ASR/ESP oznacza awarię wyłącznie systemów zapobiegających poślizgowi kół. Jeśli nie pali się kontrolka układu ABS, może to oznaczać poważniejszy problem niż tylko czujniki prędkości obrotowej kół.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne