Kontrolka check engine i kontroli trakcji – dlaczego dwie, a nie jedna?
Kontrolka silnika – check engine – informuje kierowcę o nieprawidłowej pracy jednostki napędowej, ale czasami wraz z nią zapala się inna kontrolka, informująca o awarii systemu przeciwpoślizgowego. Dlaczego tak jest, że świecą się obie, a niekiedy ta druga gaśnie i znów się pojawia?
24.02.2021 | aktual.: 06.03.2024 22:10
- Powód jest dość prozaiczny i łatwy do zdefiniowania: kontrolki te zapalają się razem, ponieważ wszystkie auta wyposażone w układy ESP i ASR do pracy tych systemów wykorzystują regulację/ograniczenie mocy silnika - mówi Łukasz Cholewa, ekspert ProfiAuto.
Kontrolka check engine rzadko oznacza poważne problemy. Zwykle są to drobne usterki, które mają nieznaczny wpływ na pracę silnika, takie jak: wypadanie zapłonu, zły skład mieszanki, usterka sondy lambda, usterka obwodu zasilania któregoś z czujników, itp. Jednak takie usterki wpływają na pracę silnika i utrudniają komputerowi sterującemu zarządzanie spalaniem mieszanki.
Dlatego w samochodach wyposażonych w układy kontroli trakcji (ASR) lub stabilizacji toru jazdy (ESP) może się też zapalić kontrolka informująca o usterce tych systemów. Co prawda systemy te wciąż są sprawne, jednak nie mogą działać w pełni prawidłowo przez problemy z pracą silnika.
Razem lub osobno
Jeśli zapali się kontrolka check engine i systemu ASR/ESP, można mówić o naprawdę nieprawidłowej pracy silnika, a nie tylko pojedynczym, delikatnym zaburzeniu. Z reguły komputer nie sygnalizuje w ten sposób np. złego składu mieszanki, jeśli silnik nadal pracuje prawidłowo. Natomiast w niektórych autach wyposażonych w niewłaściwie ustawioną instalację autogazu może pojawić się też kontrolka ASR/ESP. W takiej sytuacji nie należy tego bagatelizować, ponieważ silnik ma niepełną moc i w każdej chwili, np. podczas przyspieszania, może ją stracić, a to dość spore niebezpieczeństwo, choćby w czasie wyprzedzania.
Zobacz także
Kontrolka check engine w wielu samochodach świeci się do momentu skasowania błędu. Nawet jeśli usterka była chwilowa i już nie występuje, kontrolka może pozostać na desce rozdzielczej. Z reguły jednak po niedługim czasie lub po wyłączeniu i ponownym uruchomieniu silnika kontrolka systemu ASR/ESP znika. Zapali się ponownie dopiero wtedy, kiedy znów pojawi się usterka wpływająca na prawidłową pracę silnika.
Dzięki temu kierowca może mniej więcej wiedzieć, kiedy i w jakiej sytuacji rzeczywiście występuje awaria, a kiedy tylko zostaje kontrolka check engine na tablicy wskaźników, co jest też przydaną informację dla mechanika.
Zapalenie się samej kontrolki ASR/ESP oznacza awarię wyłącznie systemów zapobiegających poślizgowi kół. Jeśli nie pali się kontrolka układu ABS, może to oznaczać poważniejszy problem niż tylko czujniki prędkości obrotowej kół.