Konstelacja gwiazd, czyli historii Subaru część 1 [geneza motoryzacji]

Gdy w 1917 roku Chikuhei Nakajima zakładał swoje pierwsze zakłady lotnicze, nikt nie spodziewał się, że to początek pięknej historii jednego z najwspanialszych koncernów motoryzacyjnych.

Subaru 360Subaru 360
Piotr Wielgus

Nakajima był pionierem japońskiej techniki lotniczej. W 1917 roku zarejestrował firmę Nakajima Aircraft Company. Przedsiębiorstwo rozwijało się bardzo prężnie. Zakłady zasłynęły szybkimi myśliwcami, produkowanymi w pierwszych latach II wojny światowej. Ogółem w czasie wojny zakłady Nakajima wyprodukowały prawie 20 tysięcy samolotów, głównie bojowych. Po przegranej przez Japończyków wojnie zakłady Nakajima zostały zdemilitaryzowane. Koncern podzielono na 12 odrębnych firm. W 1953 roku sześć z tych firm zostało ponownie połączonych w koncern Fuji Heavy Industries. Zajmował się on wytwarzaniem sprzętu budowlanego, w tym ciężkich maszyn.  Znakiem rozpoznawczym koncernu stało się sześć gwiazd stanowiących plejadę. Każda z nich symbolizowała jeden z podmiotów.

Subaru 360
Subaru 360

W lutym 1954, Fuji Heavy Industries ogłosił swój prototyp samochodu osobowego nazwanego P-1, a w następnym roku Subaru 1500. Auto miało niezależne zawieszenie przednich kół, olejowo-gazowe amortyzatory z hydrauliczną regulacją i tylne zawieszenie oparte na belce skrętnej i wahaczach wleczonych. Półtoralitrowy czterocylindrowy silnik OHV o nazwie "FG4A" pochodził od Peugeota. O ile konstrukcja tego samochodu stała na bardzo wysokim poziomie, to niestety zawodziła sieć dystrybucji. To spowodowało zawieszenie produkcji i przerzucenie sił produkcyjnych na budowę autobusów.W 1958 r. koncern wyprodukował pierwsze z nich.

Subaru 1500
Subaru 1500

W tym samym roku rozpoczęto produkcję małych samochodów Subaru 360. I tutaj zaczął się ogromny sukces Fuji Heavy Industries. 360 to bez wątpienia był to samochód, który zmotoryzował Japonię. Decyzję o budowie auta podjął naczelny inżynier Subaru Shinroku Momose. Zaproponował budowę samochodu małolitrażowego. Musiał spełniać japońskie normy konstrukcji, regulowane odpowiednimi przepisami. Auta mogły mieć do 3 metrów długości, a pojemność silnika nie mogła przekraczać 360 cm[sup]3[/sup]. Przepisy ograniczały także cenę do maksymalnie 400 tysięcy jenów (wówczas ok. 1100 dolarów). W 1961 r. zadebiutował Sambar – tania ciężarówka na podwoziu Subaru 360, do dziś bardzo popularna w krajach azjatyckich. Produkcję modelu 360 zakończono w 1970 roku.

Subaru 1000
Subaru 1000

W międzyczasie, bo w 1966 roku, zadebiutował Subaru 1000. Był to pierwszy samochód oparty na schemacie obecnie wykorzystywanym w większości nowoczesnych konstrukcji samochodowych z napędem na przednie koła z poprzecznie ułożonym silnikiem. O ile sam model nie odniósł spektakularnego sukcesu rynkowego, to część jego rozwiązań technicznych na długo wytyczyły Subaru drogę.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów