Kompaktowe kombi Opla - od Kadetta A Caravan po Astrę K Sports Tourer
Opel wyprodukował już w sumie 24 miliony kompaktowych samochodów, jeśli policzymy wszystkie zbudowane Kadetty i Astry. To gigantyczna liczba, większa nawet od sumarycznej sprzedaży Volkswagena Garbusa. W przypadku wersji kombi wszystko zaczęło się w 1963 roku...
29.04.2016 | aktual.: 02.10.2022 08:14
Kadett w wersji kombi zadebiutował w 1963 roku. Kompaktowa nowość Opla charakteryzowała się sporą przestrzenią bagażową, ale oferowała także dużo miejsca dla pasażerów. Pojazd ten był bowiem wyposażony w trzeci rząd siedzeń. Do 1965 roku powstało 650 tys. egzemplarzy tego auta. Pod maskę trafiał między innymi 40-konny, litrowy silnik chłodzony cieczą.
Druga generacja Kadetta w wersji kombi urosła w kategorii gabarytów, ale i przestrzeni bagażowej. Klienci mogli wybierać między 3- i 5-drzwiową odmianą. Urósł także silnik. Dobrze znana, litrowa jednostka została rozwiercona o 3 mm, przez co uzyskano pojemność 1,1 l i moc większą o 5 KM. Dostępna była także odmiana 1.1S, która dzięki większemu stopniowi sprężania generowała 55 KM.
Kadett B był dużym sukcesem, również eksportowym. Powstało w sumie 2,6 mln egzemplarzy tego auta, z czego połowa trafiła poza Niemcy.
Trzecia generacja Kadetta kombi początkowo oferowana była jako 3-drzwiowe auto. Dopiero w 1976 roku Opel do oferty wprowadził wersję 5-drzwiową. Powstało 1,7 mln egzemplarzy tego auta. Najpopularniejszym silnikiem był w statystykach sprzedaży 1,2-litrowy silnik benzynowy o mocy 60 KM.
Kadett D był pierwszym przednionapędowym samochodem Opla. Nowa generacja kombi była niewiele dłuższa od poprzednika, ale dysponowała wyraźnie rozszerzoną przestrzenią bagażową. Kompaktowy Opel dysponował między innymi 1,3-litrowym silnikiem o mocy 60 lub 75 KM i charakteryzował się niższą masą niż u poprzednika.
Kadett D był jednym z najlepiej dopracowanych samochodów w swojej klasie pod względem aerodynamiki. Jego Cx wynosił 0,39. Generacja E przyniosła jeszcze lepszy wynik, równy 0,32, a w przypadku Caravana 0,35. Dopracowanie nowego nadwozia zajęło inżynierom Opla 1200 roboczogodzin. Kadett E został mianowany samochodem roku i w sumie znalazł 3 779 289 nabywców, co w owym czasie stanowiło rekord dla tego producenta.
Rekord ostatniego Kadetta szybko pobiła pierwsza generacja Astry. Opel sprzedał 4,13 mln egzemplarzy tego auta. Co ciekawe, nazwa tego modelu zadebiutowała już wcześniej - Vauxhall sprzedawał w Wielkiej Brytanii Kadetta E właśnie jako Astrę.
Najczęściej wybieraną wersją Astry F kombi była dobrze wyposażona odmiana Club, w której oferowane były silniki o mocy do 115 KM.
Druga generacja Astry była ewolucją w dobrą stronę. Inżynierom Opla udało się uzyskać blisko dwukrotnie większą sztywność skrętną karoserii. Na dodatek wydłużeniu uległ rozstaw osi, co zaowocowało powiększeniem przestrzeni na nogi u pasażerów.
Astra H dysponowała jeszcze większą ilością miejsca niż u poprzednika, szczególnie w wersji kombi. Na dodatek uzyskała maksymalną notę 5 gwiazdek Euro NCAP, co pozytywnie wpłynęło na zainteresowanie rodzin tym autem. Od marca 2004 roku Opel sprzedał 2,7 mln egzemplarzy tego wozu.
Po raz pierwszy kompaktowe kombi zostało nazwane przez Opla mianem Sports Tourer w 2010 roku. Bagażnik tego auta mieścił do 1550 litrów bagaży, a dzięki systemowi Flex-Fold był bardzo praktyczny i ustawny. W tej generacji do Astry trafiły liczne rozwiązania z większej Insigni, w tym system rozpoznawania znaków drogowych.
Najnowsza generacja Opla Astry jest lżejsza od poprzednika o około 190 kg (w zależności od wersji). Kompakt niemieckiego producenta zdobył w tym roku tytuł Car of the Year. Ceny kombi na polskim rynku zaczynają się od pułapu 63 800 zł. W bagażniku tej pojemnej wersji można zmieścić do 540 l towaru bez składania siedzeń. Maksymalna objętość przestrzeni bagażowej wynosi tu aż 1630 l.