Kolejna klapa – JE Design Ibiza ST 1.6 TDI CR (2011)
JE Design już dawno przyzwyczaiło nas do swoich projektów, a przedstawiana dziś Ibiza kombi to kolejny popis stylistów tunera. Na szczęście, oprócz plastików dodano też kilka koni silnikowi.
12.05.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:45
Zacznijmy od najgorszego, czyli od ospojlerowania. Pracownikom zajmującym się stylistyką w JE Design chyba cały czas się wydaje, że im więcej spojlerów, tym więcej mocy i większa prędkość maksymalna. Nie żałują więc oni tworzywa sztucznego na różne dodatki, które nie służą niczemu poza oszpeceniem auta.
O ile przedni spojler można jeszcze jakoś zdzierżyć, to już listwy progowe to jakiś koszmar. Wyglądają tak, jakby były zaprojektowane 20 lat temu. W ogóle trzeba powiedzieć, że spójności stylistycznej między samochodem a spojlerami nie ma. Tylna nakładka pod zderzakiem zawiera „dyfuzor”. Uzupełnieniem pakietu są brewki na reflektorach z przodu i zmieniona atrapa chłodnicy. Za komplet spojlerów trzeba zapłacić aż 1149 euro. Moim zdaniem nie są warte swojej ceny.
JE Design uzupełnia wygląd Ibizy felgami ze stopów lekkich. Do wyboru są dwa komplety. Pierwszy to koła 17-calowe, a większy – 18-calowe. Komplet z oponami wyceniany jest na co najmniej 1809 euro.
Za sprawą nowych, krótszych sprężyn Seat został obniżony. Teraz auto jest niższe o 35 mm. Na komplet tych elementów zawieszenia trzeba wyłożyć 149 euro.
Tuner daje też możliwość obszycia skórą kierownicy i drążka zmiany biegów, ale nie wiem, czy dobrym pomysłem jest skorzystanie z usług firmy, bo jeśli te obszycia mają być jak spojlery…
Ta Ibiza ST napędzana jest jednostką o zapłonie samoczynnym, która ma objętość skokową 1,6 l. Silnik występuje w kilku wariantach mocy, a w prezentowanym aucie w fabrycznej odmianie ma 105 KM mocy przy 4400 obr./min i aż 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego, które dostępne są od 1500 do 2500 obr./min.
Mimo że Seat nie jest przesadnie ciężki (1225 kg), to do sportowców na pewno się nie zalicza. Te 105 KM wydobywających się z motoru wystarcza na przyspieszenie do 100 km/h w 10,90 s i osiągnięcie prędkości 188 km/h.
Montaż innego sterownika silnika przez ekipę JE Design podniósł nieco moc serca Ibizy i wynosi ona obecnie 121 KM. Odnotowano także przyrost momentu obrotowego o 32 Nm. Faktem jest jednak, że osiągi wyglądają lepiej na papierze, bo naiwnością byłoby przypuszczać, że da się odczuć w rzeczywistości tak subtelne różnice jak polepszenie przyspieszenia o 0,70 s w stosunku do prawie 11 sekund... Podobnie jest z prędkością maksymalną, która jest o zaledwie 6 km/h wyższa niż była przed tuningiem. Za ulepszenie silnika JE Design żąda 1399 euro.
Jeśli podsumować koszty (pomijam tuning wnętrza), to za usługi tunera trzeba zapłacić 4506 euro. To niby niewiele, ale za gorszy wygląd i prawie wcale nie lepsze parametry jezdne to i tak wiele.
Dane techniczne
- Typ: R4, ZS
- Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 1598 cmsup3/sup
- Doładowanie: Turbosprężarka
- Moc maksymalna: 121 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 75,72 KM/l (seryjny – 65,71 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 282 Nm
- Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
- Typ napędu: Na przednie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 288 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, średnica 232 mm
- Koła przednie: 7,0 x 17” lub 7,5 x 18”
- Koła tylne: 7,0 x 17” lub 7,5 x 18”
- Opony przednie: 215/40 R 17 lub 215/35 R 18
- Opony tylne: 215/40 R 17 lub 215/35 R 18
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1225 kg
- Stosunek masy do mocy: 10,12 kg/KM (seryjny – 11,67 kg/KM)
- Długość: 4227 mm
- Szerokość: 1693 mm
- Wysokość: 1410 mm (- 35 mm)
- Rozstaw osi: 2469 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,20 s
- Prędkość maksymalna: 194 km/hblock position=\inside7937/block
Źródło: automobilesreview