Jest strzałka i co dalej? Błąd to 250 zł mandatu i 5 punktów

Sygnalizatory kierunkowe na skrzyżowaniach wciąż stanowią wyzwanie dla kierowców. Szczególnie problematyczne są te ze strzałkami w lewo. Czy pozwalają one na zawracanie? Kierowcy są podzieleni, ale przepisy nie pozostawiają wątpliwości.

Sygnalizator S-3Sygnalizator S-3
Źródło zdjęć: © WP | Filip Buliński

Obserwując kierowców korzystających z pasa regulowanego sygnalizatorem kierunkowym S-3 w lewo, można zauważyć, że wielu z nich nie zna przepisów ruchu drogowego. Jedynym usprawiedliwieniem niecelowego działania jest fakt, że zasady te są opisane w zawiły sposób.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Plebiscyt Samochód Roku Wirtualnej Polski 2025

Czy można zawracać na skrzyżowaniu, gdzie zielona strzałka wskazuje tylko lewy kierunek? Otóż nie. Tu przepisy nie pozostawiają wątpliwości, a za ich złamanie grozi mandat w wysokości 250 zł i 5 pkt. karnych. Zawracanie jest dozwolone tylko wtedy, gdy zielona strzałka ma dodatkową odnogę wskazującą w dół.

Dlaczego wielu kierowców popełnia ten błąd? Część z nich łamie przepisy z premedytacją, ale niektórzy mogą być nieświadomi. Problemy zaczynają się od znaku poziomego na drodze. Zgodnie z Rozporządzeniem w sprawie znaków i sygnałów drogowych, kierowca jadący pasem z białą strzałką w lewo (znak poziomy P-8b) może z niego nim zawrócić.

Jednak od tej zasady jest wyjątek. W kolejnym ustępie rozporządzenia można przeczytać, że strzałka kierunkowa P-8b pozwalająca na skręcanie w lewo oznacza także zezwolenie na zawracanie, chyba że jest to zabronione znakiem pionowym B-23 (zakaz zawracania) lub ruch jest kierowany sygnalizatorem S-3 (zielona strzałka w lewo).

Dylematy kierowców można rozwiać w prosty sposób. Zgodnie z innym ustępem tego samego rozporządzenia, z danego pasa ruchu można jechać tylko w kierunku wskazanym przez strzałkę na sygnalizatorze. Powinniśmy więc przede wszystkim zwracać uwagę na kierunek wskazywany przez światła.

Choć kierowcy mogą to traktować jako utrudnienie, sygnalizator kierunkowy zapewnia, że w danym kierunku nie dochodzi do kolizji z innymi uczestnikami ruchu - ani pojazdami na innych pasach, ani pieszymi. To właśnie dlatego przy sygnalizatorze ze strzałką w lewo nie można zawracać.

Wybrane dla Ciebie

Toyota chce wypchnąć diesle z ciężarówek. Jeden z zakładów już obsługują zestawy na wodór
Toyota chce wypchnąć diesle z ciężarówek. Jeden z zakładów już obsługują zestawy na wodór
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 9 – ostateczna wielkość
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 9 – ostateczna wielkość
Odświeżony Peugeot 308 wjeżdża do salonów. Kusi liczbą napędów do wyboru
Odświeżony Peugeot 308 wjeżdża do salonów. Kusi liczbą napędów do wyboru
Uciekał przed policją, choć sam nie wiedział dlaczego. Skończył w rowie
Uciekał przed policją, choć sam nie wiedział dlaczego. Skończył w rowie
Najtańsze paliwo najbardziej podrożeje. Eksperci podali o ile
Najtańsze paliwo najbardziej podrożeje. Eksperci podali o ile
Pierwsza jazda: MG HS Hybrid+ to nowe rozdanie. Teraz dopiero się zacznie
Pierwsza jazda: MG HS Hybrid+ to nowe rozdanie. Teraz dopiero się zacznie
Volkswagen wstrzymuje produkcję elektryków. Popyt rośnie, ale nadal zbyt wolno
Volkswagen wstrzymuje produkcję elektryków. Popyt rośnie, ale nadal zbyt wolno
Forza Horizon 6 przeniesie graczy do Japonii. Jest zwiastun
Forza Horizon 6 przeniesie graczy do Japonii. Jest zwiastun
Tysiące Niemców stracą pracę. Motoryzacyjny gigant podjął decyzję
Tysiące Niemców stracą pracę. Motoryzacyjny gigant podjął decyzję
Test: Volkswagen California T7. Wszystko, za co ją lubię i kilka rzeczy, które bym zmienił
Test: Volkswagen California T7. Wszystko, za co ją lubię i kilka rzeczy, które bym zmienił
12 lat i diesel pod maską. Ulubione auta Polaków
12 lat i diesel pod maską. Ulubione auta Polaków
Były gwiazdor F1 sprzedaje swojego Astona. Sam lakier kosztował krocie
Były gwiazdor F1 sprzedaje swojego Astona. Sam lakier kosztował krocie