Kierowcy ciężarówek jak zombie. Przez 9 proc. czasu jazdy mogą nie patrzyć na drogę

Można było podejrzewać, że jest źle, ale rzeczywistość wykracza poza wyobrażenia. Według francuskich specjalistów zakresu bezpieczeństwa kierowcy ilość czasu, który kierowcy ciężarówek poświęcają swoim telefonom, jest po prostu porażająca.

Kontrola ciężarówekKontrola ciężarówek
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | GITD
Tomasz Budzik

Francuska organizacja ASFA przedstawiła wyniki swoich badań dotyczących korzystania z telefonów komórkowych przez zawodowych kierowców podczas jazdy na autostradach. Wyniki sprawiają, że można inaczej zacząć patrzeć na sytuację na drogach. Według Francuzów kierujące ciężarówkami osoby korzystały z telefonu średnio 10 razy w ciągu godziny. Średni czas używania komórki wyniósł 32 sekundy.

Jak wynikało z obserwacji, podczas korzystania z telefonów kierujący nie patrzyli na drogę przez czas od 2,4 do 7 s. W praktyce oznacza to, ze przy prędkości 90 km/h bez żadnej kontroli sytuacji na drodze przejeżdżali oni od 60 do 175 m. Według ASFA po telefon sięga co siódmy kierowca ciężarówki i co dwunasty kierowca samochodu osobowego.

Co ciekawe, z obserwacji Francuzów wynika, że także w przypadkach, gdy telefon jest zamontowany w uchwycie na desce rozdzielczej, kierowcy są skłonni do korzystania z urządzenia z podobną częstotliwością i przez porównywalny czas. To ważne, bo w części krajów – w tym w Polsce – przepisy zakazują trzymania telefonu w dłoni, ale obsługa aparatu zamocowanego na desce rozdzielczej nie jest już wbrew prawu. Powinien jednak działać rozsądek.

Zdaniem przedstawicieli ASFA korzystanie z telefonów jest jednym z najważniejszych czynników powodujących kolizje na francuskich autostradach. W Polsce świadomość na ten temat jest wciąż zbyt mała, a policyjne dane mogą nie odzwierciedlać prawdziwej skali zagrożenia.

Wybrane dla Ciebie
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie