Kierowcy ciężarówek jak zombie. Przez 9 proc. czasu jazdy mogą nie patrzyć na drogę

Można było podejrzewać, że jest źle, ale rzeczywistość wykracza poza wyobrażenia. Według francuskich specjalistów zakresu bezpieczeństwa kierowcy ilość czasu, który kierowcy ciężarówek poświęcają swoim telefonom, jest po prostu porażająca.

Kontrola ciężarówekKontrola ciężarówek
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | GITD
Tomasz Budzik

Francuska organizacja ASFA przedstawiła wyniki swoich badań dotyczących korzystania z telefonów komórkowych przez zawodowych kierowców podczas jazdy na autostradach. Wyniki sprawiają, że można inaczej zacząć patrzeć na sytuację na drogach. Według Francuzów kierujące ciężarówkami osoby korzystały z telefonu średnio 10 razy w ciągu godziny. Średni czas używania komórki wyniósł 32 sekundy.

Jak wynikało z obserwacji, podczas korzystania z telefonów kierujący nie patrzyli na drogę przez czas od 2,4 do 7 s. W praktyce oznacza to, ze przy prędkości 90 km/h bez żadnej kontroli sytuacji na drodze przejeżdżali oni od 60 do 175 m. Według ASFA po telefon sięga co siódmy kierowca ciężarówki i co dwunasty kierowca samochodu osobowego.

Co ciekawe, z obserwacji Francuzów wynika, że także w przypadkach, gdy telefon jest zamontowany w uchwycie na desce rozdzielczej, kierowcy są skłonni do korzystania z urządzenia z podobną częstotliwością i przez porównywalny czas. To ważne, bo w części krajów – w tym w Polsce – przepisy zakazują trzymania telefonu w dłoni, ale obsługa aparatu zamocowanego na desce rozdzielczej nie jest już wbrew prawu. Powinien jednak działać rozsądek.

Zdaniem przedstawicieli ASFA korzystanie z telefonów jest jednym z najważniejszych czynników powodujących kolizje na francuskich autostradach. W Polsce świadomość na ten temat jest wciąż zbyt mała, a policyjne dane mogą nie odzwierciedlać prawdziwej skali zagrożenia.

Wybrane dla Ciebie
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇