Kia Optima Sportwagon (2016) – premiera
18.02.2016 12:19, aktual.: 02.10.2022 08:38
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Kia właśnie zaprezentowała swoje najnowsze kombi, zbudowane na bazie istniejącego już modelu Optima drugiej generacji.
Pierwsze, duże kombi firmy Kia?
Kia w komunikacie prasowym informuje o debiucie pierwszego kombi segmentu D w swojej historii. Sięgając pamięcią do lat 90., przypominamy sobie o modelu Clarus, który też był oferowany jako kombi klasy średniej. Czyżby Kia nie przyznawała się do tamtego produktu i chciała o nim zapomnieć? Pytanie pozostawiamy otwarte…
Bez cienia wątpliwości nowy samochód jest wzorowany na koncepcyjnym modelu Sportspace i choć nie są to auta identyczne, to stylistyka Kii nie zawodzi. Już Optima w wersji sedan jest samochodem ładnym i to samo można było powiedzieć o pierwszej generacji, natomiast chyba nie koniecznie o Clarusie. Sportwagon uzupełnia gamę modelową Kii, w której brakowało samochodu konkurencyjnego chociażby z Hyundaiem i40 Wagon.
O przestronności i praktyczności tego samochodu nie można nawet dyskutować, ponieważ Optima sedan należy do aut, którym trudno wiele zarzucić w tej dziedzinie. Bagażnik Sportwagona ma standardową pojemność 553 litry, czyli jest to dobra średnia w tej klasie. To również więcej o 48 litry niż w sedanie. W bagażniku nie brakuje systemu podziału przestrzeni (m. in. schowek pod podłogą) oraz elementów do mocowania bagażu. Oparcie kanapy jest dzielone w proporcji 40/20/40. Gdy środkowa jego część zostanie złożona, Optimą Sportswagon wciąż mogą podróżować wygodnie cztery dorosłe osoby. Nadwozie nie jest dłuższe i szersze od sedana, ale o 5 mm wyższe. Jest natomiast sztywniejsze i tym samym bezpieczniejsze oraz pozwalające na uzyskanie wysokiego komfortu jazdy i dobrej precyzji prowadzenia.
Inżynierowie Kii pracowali nad uzyskaniem takiej samej jakości prowadzenia jak w sedanie, co osiągnięto m. in. dzięki przesunięciu masy auta nieco w tył. Zmiany w konstrukcji niezależnego zawieszenia objęły przesunięcie bardziej na zewnątrz punktów mocowania ram pomocniczych do nadwozia oraz zwiększenie sztywności wzdłużnej połączeń metalowo-gumowych i zastosowanie sztywniejszych łożysk kół przednich. Tylne łożyska kół są natomiast cieńsze. Układ kierowniczy to przekładnia z silnikiem elektrycznym zamontowanym bezpośrednio na listwie (R-MDPS). Będzie stosowana w samochodach z silnikami Diesla i najmocniejszym benzyniakiem T-GDI w wersji GT Line. Te same wersje silnikowe będzie można za dopłatą wyposażyć w adaptacyjne amortyzatory z regulowaną siłą tłumienia, natomiast w GT Line są one standardem. Kierowca będzie mógł zmienić ustawienia na Normal lub Sport.
Systemy bezpieczeństwa
Poza odpowiednią strukturą nadwozia i płyty podłogowej oraz standardowemu wyposażeniu obejmującemu siedem poduszek powietrznych i systemy stabilizacji toru jazdy, Kia Optima Sportwagon będzie wyposażona w standardzie lub za dopłatą (zależnie od wersji) w następujące systemy asystujące kierowcy i bezpieczeństwa:
- Advanced Smart Cruise Control – adaptacyjny tempomat
- Automatyczny system hamowania awaryjnego z funkcją rozpoznawania pieszych
- Lane Keeping Assist System – aktywny asystent pasa ruchu
- High Beam Assist – adaptacyjne reflektory
- Speed Limit Information Function – system rozpoznający znaki drogowe ograniczające prędkość
- Blind Spot Detection – asystent martwego pola lusterek zewnętrznych
- Rear Cross Traffic Alert – asystent wyjazdu prostopadłego tyłem
- Smart Parking Assist System – asystent parkowania
- System wykrywania obiektów w małej i dużej odległości od samochodu. Do prędkości 80 km/h uruchamiane są hamulce zmniejszając ryzyko kolizji lub całkowicie jej unikając. Radar wykrywa pieszych do 60 km/h.
Bajery na pokładzie
Poza systemami bezpieczeństwa, w nowoczesnym samochodzie nie może zabraknąć bajerów, które mają cieszyć kierowcę nie tylko podczas jazdy, ale i postoju. Kia Optima Sportwagon jest wyposażona w system nawigacyjny AVN dostępny z 7- lub 8-calowym ekranem dotykowym i przystosowany do współpracy z aplikacjami Android Auto i Apple CarPlay. Obydwie aplikacje umożliwiają kierowcy głosową obsługę urządzenia mobilnego bez konieczności odrywania rąk od kierownicy i przenoszenia wzroku z drogi na urządzenie.
System AVN gwarantuje dostęp do pakietu usług Kia Connected Services, a dostawcą map do nawigacji jest firma TomTom. Dla nabywców w Europie, Kia Connected Services będzie oferowany bezpłatnie przez 7 lat od daty zakupu auta. Optima Sportswagon może być wyposażona w system Around View Monitor, czyli system czterech kamer widzących razem w zakresie 360 stopni.
Miłośnicy muzyki w samochodzie mogą doposażyć swoją Optimę w zestaw audio Harman Kardon Premium Sound o mocy 590W z zewnętrznym wzmacniaczem, współpracującym z ośmioma głośnikami i z subwooferem. Standardowo Optima ma na pokładzie sześć głośników. Dodatkowym akcesorium jest bezprzewodowa ładowarka o mocy 5W.
Silniki
W gamie silników Optimy Sportwagon znajdą się jednostki znane z samochodów Kii oraz Hyundaia. Są tylko trzy, w tym jeden diesel 1.7 CRDI o mocy 141 KM, dokładnie taki, jaki napędza m. in. Hyundaia i40 Wagon. Współpracuje z 6-stopniową skrzynią manualną lub w opcji z nową, 7-biegową automatyczną DCT. Dwie jednostki benzynowe GDI o pojemności 2,0 litra generują w wersji wolnossącej 163 KM, natomiast w doładowanej 245 KM. Ta druga będzie oferowana tylko w specyfikacji wyposażenia GT Line z automatyczną skrzynią 6-biegową i adaptacyjnym zawieszeniem. Automat będzie też oferowany za dopłatą do słabszego benzyniaka.
Samochód trafi do sprzedaży w czwartym kwartale 2016 roku. Premiera odbędzie się w Genewie, a na cennik musimy jeszcze trochę poczekać.
Podstawowe parametry silników:
2.0 GDI (MT6 lub AT6):
Maksymalna moc: 163 KM przy 6500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 196 Nm przy 4800 obr/min
2.0 T-GDI (AT6):
Maksymalna moc: 245 KM przy 6000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 353 Nm przy 1350-4000 obr/min
1.7 CRDI (MT6 lub 7-DCT):
Maksymalna moc: 141 KM przy 4000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 340 Nm przy 1750-2500 obr/min
Zobacz także