Mandat z fotoradaru. Kary niezgodne z konstytucją

Zdaniem obecnego Rzecznika Praw Obywatelskich, Marcina Wiącka, obecnie obowiązujące przepisy stoją w sprzeczności z "wolnością wynikającą z prawa do milczenia".

Nowe fotoradary mają mieć większe możliwościFotoradar - zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem, a konkretnie kodeksem wykroczeń art. 96 § 3), kara grzywna grozi temu, kto "wbrew obowiązkowi nie wskaże na żądanie uprawnionego organu, komu powierzył pojazd do kierowania lub używania w oznaczonym czasie."

Taki zapis najczęściej jest stosowany w przypadku udokumentowanych wykroczeń, co do których nie ma jasności, kto konkretnie prowadził pojazd. Na mocy obecnych przepisów właściciel jest zobowiązany do wskazania sprawcy lub przyjęcia grzywny za jego niewskazanie.

Problem w tym, że grzywna za niewskazanie kierującego (nawet do 8 tys. zł) zauważalnie przekracza kwotę przeciętnego mandatu z taryfikatora, co ma skłaniać do unikania tego rozwiązania. W praktyce obywatele, którzy faktycznie nie wiedzą, kto prowadził pojazd wolą wziąć winę na siebie i zapłacić kwotę z taryfikatora.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Nowy taryfikator. Policjant: uciec przed "SPEED" jest praktycznie niemożliwe

Właśnie to jest zdaniem Rzecznika Praw Obywatelskich głównym problemem. Marcin Wiącek proponuje by aktualne brzmienie art. 96 zostało uzupełnione o nowy § 4:

"nie podlega karze z § 3 ten, kto nie wskaże na żądanie uprawnionego organu, komu powierzył pojazd do kierowania lub używania w oznaczonym czasie, gdy udzielona w ten sposób informacja mogłaby stanowić dowód w postępowaniu w sprawie o wykroczenie przeciwko niemu samemu."

Rzecznik przytacza m.in. orzecznictwo Europejskiego Trybunału Prawi człowieka, który wskazuje, że "prawo do zachowania milczenia i prawo do nieobciążania się, są powszechnie uznanymi standardami międzynarodowymi".

Zdaniem Marcina Wiącka, obecny stan przepisów nie pozwala Polakom na skorzystanie z powyższego prawa. Rzecznik wnioskuje więc do Ministra Sprawiedliwości o zajęcie stanowiska w sprawie.

Szanse na powodzenie są spore, gdyż obecnym ministrem jest Adam Bodnar, który w 2020 roku - jako ówczesny Rzecznik Praw Obywatelskich - sam zwracał się do senackiej Komisji Ustawodawczej z podobnym apelem.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥