WAŻNE
TERAZ

Dron nad budynkami rządowymi. Jest komunikat premiera

Kapryśne lato za kierownicą: burza, grad i rozgrzany asfalt

Czym może grozić jazda samochodem po rozgrzanym asfalcie? Co zrobić, gdy na trasie zaskoczy nas burza lub grad? Jak zminimalizować ryzyko zniszczeń i zadbać o bezpieczeństwo? Jak przygotować się na podróż w zmiennych, letnich warunkach?

Kapryśne lato za kierownicą: burza, grad i rozgrzany asfalt 1
Platforma Autokult

Gdy grzmi, jedź ostrożnie

W czasie burzy należy zachować szczególną ostrożność i dostosować prędkość oraz styl jazdy do panujących warunków. - Kierowca przygotowujący się do drogi powinien skontrolować stan wycieraczek oraz opon - radzi Adrian Kosmeja, Zastępca Kierownika Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl. - Sprawne wycieraczki zapewniają szybkie odprowadzanie wody, a ogumienie zapewnia dobrą przyczepność również na mokrej nawierzchni.

Kierującym zaleca się unikanie zalanych dróg. W takich warunkach nie może mieć pewności, czy jezdnia nie jest uszkodzona lub czy kałuża nie skrywa niebezpiecznej przeszkody. Jeśli nie ma możliwości, by ominąć kałużę, należy przez nią przejechać bardzo wolno, nie tworząc fal. Gorsza sytuacja na drodze wymaga u kierującego pojazdem dużej rozwagi.

W czasie burzy bezpiecznie pozostać w aucie

Jeśli kierowca zdecyduje się przeczekać burzę, nie powinien opuszczać pojazdu. Podróżujący są bezpieczniejsi w samochodzie niż na otwartej przestrzeni: metalowa karoseria sprawia, że pole elektryczne nie dostaje się do wewnątrz auta, a prąd przemieszcza się po jego zewnętrznej stronie. Pozostając w pojeździe należy pamiętać o tym, by przestrzegać kilku zasad: auto należy zaparkować w miejscu wolnym od drzew i metalowych słupów, które mogłyby uszkodzić pojazd. – Planując postój, nie wolno tamować ruchu innym użytkownikom drogi – tłumaczy ekspert z Oponeo.pl. - Zatrzymujemy się na parkingu, poboczu lub jak najbliżej prawej krawędzi jezdni. Warto unikać obniżenia terenu, w którym mogłoby dojść do zalania pojazdu.

Należy pozostawić włączone światła postojowe oraz awaryjne.

Zabezpiecz pojazd przed gradem

Ostrożność należy zachować również podczas opadów gradu. Gradobicie warto przeczekać, zatrzymując samochód w miejscu nie stwarzającym zagrożenia dla innych kierowców. Bryły lodu mogą nie tylko utrudnić jazdę, ale także zniszczyć auto. W zabezpieczeniu pojazdu może pomóc zwykły koc. - Warto zasłonić nim newralgiczne miejsca, których uszkodzenie uniemożliwiłoby dalszą podróż – tłumaczy specjalista z Oponeo.pl. - Najbardziej narażone są przednie szyby, przeszklone dachy oraz szyberdachy.

Podróżujący powinni schronić się na tylnym siedzeniu auta, by uniknąć zranienia odłamkami szkła.

Rozgrzany asfalt grozi poślizgiem

Choć ryzyko wpadnięcia w poślizg przypisuje się zimowej lub deszczowej aurze, takie niebezpieczeństwo pojawia się również w cieple, słoneczne dni. Skład mieszanki wykorzystywanej do produkcji opon dostosowany jest do określonych warunków. Temperatura powietrza i nawierzchni przekraczająca 35 stopni Celsjusza to dla ogumienia warunki niekorzystne. Mogą one prowadzić do szybkiej eksploatacji opon. Warto pamiętać szczególnie o tym, że pod wpływem wysokiej temperatury zmieniają się ich właściwości jezdne: droga hamowania i przyczepność w zakrętach mogą nie być już tak efektywne. - Gorący asfalt potrafi być niczym tafla lodu zimą – ostrzega Adrian Kosmeja z Oponeo.pl. - Jazda po nim grozi poślizgiem.

Latem obowiązują okresowe ograniczenia oraz zakaz ruchu pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 12 ton. Zapobiega to deformacji dróg w upalne dni ale także poprawia bezpieczeństwo wszystkich użytkowników. Z zakazów wyłączone są m.in. autobusy, pojazdy przeznaczone do przewozu żywych zwierząt, lekarstw, artykułów szybko psujących się i środków spożywczych.

Zdjęcie nogi z gazu i dostosowanie stylu jazdy do panującej sytuacji zwiększy bezpieczeństwo kierowcy oraz pasażerów w kapryśnych, letnich warunkach.

Informacja prasowa

źródło: Oponeo.pl

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut