Jak samodzielnie wymienić olej silnikowy? [poradnik]
Wymiana oleju silnikowego w samochodzie nie jest trudna. Czynność tę można wykonać samodzielnie, pod warunkiem dysponowania odpowiednimi narzędziami i miejscem. Jeden czynnik może jednak sprawiać spore problemy - dostęp do filtra. Jeśli jest trudny, lepiej powierzyć tę czynność mechanikowi.
24.10.2013 | aktual.: 30.03.2023 12:03
Jak często wymieniać olej silnikowy?
Teoretycznie powinniśmy trzymać się wskazań producenta. W praktyce dobrze jest się w nie wczytać, bo często są to zalecenia odnoszące się do maksymalnych przebiegów, określonych jako łagodne warunki pracy. Dlatego najlepiej stosować się do poniższych zaleceń odnośnie przebiegów pomiędzy wymianami oleju, chyba że producent zaleca częstszą wymianę.
Wymiana oleju zależna od warunków pracy:
- Co 5000 km - silniki używane ekstremalnie - jazda na torze, starty w imprezach sportowych, jazda w trudnym terenie.
- Co 8000 - 10 000 km - silniki używane normalnie, ale w trudnych warunkach - jazda w mieście, częste uruchamianie, krótkie dystanse, dynamiczna jazda.
- Co 10 000 - 15 000 km - silniki używane normalnie.
- Co 20 000 km - auto używane na długich trasach, długotrwała praca bez wyłączania, duża pojemność układu smarowania (powyżej 6-7 l).
Generalnym zaleceniem jest też wymiana raz w roku, niezależnie od przebiegu, gdyż olej podlega nie tylko degradacji w wyniku używania, lecz także w wyniku upływu czasu.
Jaki olej kupić?
Kupując olej, zwróćcie uwagę na jego klasę i rodzaj. Najlepiej jest stosować taki specyfik, jaki zaleca producent auta, chociaż nie musicie się trzymać konkretnej marki. Ważna jest klasa lepkości i jakości, ale niekiedy także specyficzne dodatki lub skład do konkretnych silników (np. oleje low saps do aut z filtrem DPF).
Jak samodzielnie wymienić olej w silniku?
- Samochód podczas wymiany powinien stać na możliwie poziomym podłożu. Najwygodniej będzie wykonać tę czynność serwisową w garażu z kanałem, na podnośniku lub rampach po odpowiednim zabezpieczeniu auta przed stoczeniem.
- Przed wymianą oleju należy rozgrzać silnik do temperatury roboczej. Rozgrzany olej spłynie z układu łatwiej niż zimny.
- Po wyłączeniu silnika należy umieścić pod korkiem spustowym silnika pojemnik większy niż odpowiadający pojemności układu smarowania.
- Odkręćcie korek spustowy i poczekajcie, aż cały olej wpłynie do pojemnika.
- Odkręćcie filtr oleju i poczekajcie, aż z tego miejsca spłynie olej - do odkręcenia filtra oleju niezbędny jest specjalny klucz lub duża siła uścisku dłoni.
- Załóżcie nowy filtr oleju, wcześniej smarując jego uszczelkę świeżym olejem. Filtr dokręca się ręką z dużą siłą, ale bez żadnych dodatkowych narzędzi.
- Zakręćcie korek spustowy w miejsce olejowej. Najlepiej użyć nowego korka z uszczelką lub przynajmniej uszczelki.
- Wlejcie nowy olej. Warto wcześniej sprawdzić, ile oleju mieści się w układzie smarowania, odjąć 0,5 l i tyle wlać. Po tym uruchomić silnik i poczekać kilka sekund, obserwując kontrolkę oleju, która powinna natychmiast zgasnąć. Wyłączyć silnik i sprawdzić poziom oleju, a w przypadku zbyt niskiego stanu - uzupełnić. Jeśli podczas pracy silnika ze świeżym olejem kontrolka ciśnienia oleju nie zgaśnie po ok. 5 s, należy sprawdzić filtr oleju - może być wadliwy.
- Po dolaniu oleju warto jeszcze raz uruchomić silnik na ok. 30 s i ponownie sprawdzić poziom.
- Zużyty olej oddajemy do zakładu utylizacyjnego. Wylewanie go do środowiska czy kanalizacji jest nielegalne i wyjątkowo szkodliwe.