Jak ubrać się zimą do auta? Poradnik kierowcy

Nasz ubiór zależy od pogody na dworze. Jeśli temperatura spadnie poniżej zera, wkładamy grubszą kurtkę, szalik, bierzemy czapkę, ale nie zastanawiamy się, jaki wpływ taki ubiór ma na nasze bezpieczeństwo podczas jazdy samochodem. O czym warto pamiętać, wsiadając do samochodu w ciepłym ubraniu?

Nissan e-NV200Nissan e-NV200
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/Nissan
Artur Kuśmierzak

Przede wszystkim o tym, żeby od razu po wejściu do auta zdjąć czapkę i szalik, które tylko krępują ruchy szyi i przeszkadzają w obserwowaniu wszystkiego, co się dzieje na drodze. Odradzam zakładanie kaptura, który chyba najskuteczniej ze wszystkich rodzajów okryć głowy ogranicza pole widzenia.

Jeżeli wiemy, że w aucie spędzimy co najmniej pół godziny, warto też zdjąć kurtkę, która często ogranicza swobodę ruchu i utrudnia szybką reakcję w krytycznej sytuacji, np. kontrowanie kierownicą w razie wpadnięcia w poślizg. Rozpięta kurtka może być także niebezpieczna w razie wypadku, ponieważ może blokować skuteczne działanie pasów bezpieczeństwa. Co z rękawiczkami, których często ze względu na zimno wewnątrz samochodu nie chcemy się pozbyć?

Jeżeli są one wykonane ze skóry lub skóry ekologicznej, to ręce nie powinny się ślizgać na kierownicy. Znacznie gorzej, gdy są to grube rękawice narciarskie lub zrobione z wełny - wówczas nietrudno o wypadnięcie kierownicy z rąk i utratę kontroli nad pojazdem. Absolutnie odradzam prowadzenie samochodu w rękawicach jednopalcowych.

W przypadku obuwia niestety nie ma zbyt dużego pola manewru. Nikt przecież nie będzie jeździł w letnich adidasach podczas zimowych mrozów tylko po to, żeby mieć dobre wyczucie pedałów gazu, przyśpieszenia czy sprzęgła. Czy na pewno? Podczas dłuższych podróży warto mieć w samochodzie lekkie i wygodne buty zapasowe.

Kupując buty zimowe, warto zwrócić uwagę na ich podeszwę - nie powinna być ona ani za gruba, ani zbyt gładka. Do prowadzenia auta unikajmy również butów z podeszwą na koturnie. Podeszwa nie może być też zbyt szeroka, nikt nie chce przecież nieumyślnie wcisnąć pedał przyśpieszenia i hamulca jednocześnie.

Zima to dla kobiet sezon na kozaki na wysokich obcasach. Niestety, mimo uroku takich butów zupełnie nie nadają się one do prowadzenia samochodu. Cieniutki obcas na pewno uszkodzi dywanik, a w gorszym przypadku może nawet w nim utknąć, blokując nogę i doprowadzając do niebezpiecznej sytuacji.

Jeśli taka argumentacja nie przekonuje naszych czytelniczek, to musicie, drogie Panie, wiedzieć o tym, że prowadzenie samochodu w takich butach wpływa na to, że niszczą się one znacznie szybciej. Kobietom, które dbają o swój styl przez 24 godziny na dobę, zalecam wożenie ze sobą drugiej pary butów na zmianę.

Dobrze dobrane obuwie nie powinno mieć podeszwy podatnej na ślizganie się butów na pedałach, która w zimie za sprawą rozpuszczającego się śniegu będzie dodatkowo utrudniać prowadzenie i negatywnie wpływać na bezpieczeństwo. Należy szczególnie uważać w przypadku montowania aluminiowych/stalowych nakładek na pedały lub sportowych dywaników.

Warto też zabrać ze sobą okulary przeciwsłoneczne, bo w zimie słońce świeci ostrzej, promienie padają pod mniejszym kątem, a na dodatek odbijają się od śniegu i mokrej nawierzchni – w takich sytuacjach o wiele łatwiej o niespodziewane oślepienie.

Równie istotne jest utrzymywanie stałej temperatury we wnętrzu auta, która powinna wynosić około 20 stopni Celsjusza. Wyższa temperatura sprzyja zasypianiu i dekoncentracji nawet podczas jazdy w mieście, z kolei ustawiając niższą, narażamy się na przemrożenie kończyn i gorsze czucie. Jeśli w aucie nie ma klimatyzacji automatycznej, wówczas zaraz po wejściu do środka powinniśmy ustawić pokrętło na maksymalne grzanie, a po pewnym czasie przestawić je stosownie do samopoczucia.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik