Jak rozpoznać nieoznakowany radiowóz?

Nieoznakowane radiowozy zazwyczaj poruszają się drogami krajowymi oraz ekspresowymi kontrolując prędkość innych kierowców. Obecnie najczęściej można spotkać auta marki BMW, choć nie jest to reguła. Po czym jednak poznać takie auto? Czym różni się od cywilnych?

KWP GORZOWPolicja ma całą flotę nieoznakowanych BMW
KWP GORZOW
Marcin Łobodziński

Po pierwsze BMW

Jeszcze kilka lat temu kierowcy obawiali się ciemnych opli insigni w swoim lusterku wstecznym, lecz teraz radiowozem nieoznakowanym numer 1 jest BMW Serii 3. Zazwyczaj w czarnym, ciemnoszarym lub granatowym kolorze, ale bywają też srebrne i białe. Jeśli chodzi o nadwozie to co do zasady są to sedany, ale w służbie jest też trochę samochodów w wersji GT, czyli przypominających hatchbacka. Jeśli zaś chodzi o wersję silnika, to zazwyczaj jest to odmiana 330i xDrive.

Już te informacje mogą pomóc w rozpoznaniu nieoznakowanego radiowozu. Napis z tyłu 330i lub xDrive oraz odpowiadający opisowi model i wygląd powinny wzbudzić podejrzliwość.

BMW Serii 3
BMW Serii 3
BMW Serii 3
BMW Serii 3

Po czym poznać nieoznakowany radiowóz?

Wielu kierowców twierdzi słusznie, że pierwszym elementem rozpoznawczym nieoznakowanego radiowozu jest dodatkowa antena. Najczęściej umieszczona na dachu z tyłu, zaraz nad tylnym oknem. W samochodach BMW jest ona zamontowana na tzw. płetwie rekina, czyli fabrycznej antenie w takim właśnie kształcie. Wbrew pozorom nie jest to reguła i brak takiej anteny nie oznacza jeszcze, że nie mamy do czynienia z nieoznakowanym radiowozem. Jednak z drugiej strony – jeśli na "płetwie rekina" widzimy antenę o długości kilkudziesięciu centymetrów, można być pewnym, że to radiowóz.

Widoczna na zdjęciu antenka na "płetwie rekina" to pierwszy element rozpoznawczy radiowozu. Jednak nie każdy taką ma.
Widoczna na zdjęciu antenka na "płetwie rekina" to pierwszy element rozpoznawczy radiowozu. Jednak nie każdy taką ma © Materiały prasowe | KGP Gorzów

Jeśli takie auto jedzie przed wami, to powinniście jeszcze skupić wzrok na tylnej szybie. We wnętrzu, na tylnej półce za kanapą pasażera, znajduje się urządzenie z diodowym wyświetlaczem napisów (poleceń) oraz nieduże niebieskie światła, oczywiście włączane dopiero podczas zatrzymania. Problem w tym, że te elementy są podczas jazdy złożone i wyglądają jak coś niedużego, ale szerokiego, leżącego na tylnej półce. Rozkłada się dopiero w razie zatrzymania. Dodatkowo w aucie jest zazwyczaj ciemno, a nierzadko tylna szyba jest przyciemniona, więc jeszcze trudniej to zauważyć.

To co jeszcze będzie widać z tyłu – ale już trzeba mieć sokoli wzrok – to kamera. Najczęściej widać ją jako okrągły element po lewej stronie pojazdu, czyli za tylnym lewym zagłówkiem kanapy. W przypadku przyciemnionej szyby z tyłu, prawie nie ma szans by ją zauważyć.

Z przodu jeszcze trudniej rozpoznać taki radiowóz, ponieważ będziemy go obserwowali przez lusterka. Niełatwo będzie więc zauważyć np. dodatkowe niewielkie światła umieszczone najczęściej w grillu. Można też dostrzec kamerę na podszybiu lub dodatkowe elementy zamocowane wysoko zaraz za przednią szybą. Najłatwiej zauważyć po prostu dwie dorosłe osoby jadące takim samochodem. Mogą to być policjanci, gdyż patrole zawsze obsługiwane są przez pary funkcjonariuszy.

Wybrane dla Ciebie
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony