Jak niszczysz silnik swoją nieuwagą? Brak reakcji to dolewanie oliwy do ognia

Zdarza się, że kierowcy popełniają podstawowy błąd - podczas przyspieszania mocno wciskają pedał gazu bez wcześniejszej zmiany biegu. Może to być wynikiem braku wiedzy, nieuwagi lub po prostu lenistwa, a taka praktyka nie tylko nie przynosi pożądanych efektów, ale może także zaszkodzić silnikowi. Wyjaśniamy mechanizm.

Zdjęcie ilustracyjneZdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Mateusz Lubczański

W trakcie kursu na prawo jazdy uczymy się, że przed manewrem wyprzedzania konieczna jest redukcja biegu. Przełączenie na niższy bieg daje nam dostęp do większej mocy i momentu obrotowego silnika, co prowadzi do lepszego i bardziej dynamicznego przyspieszenia. Współczesne silniki turbodoładowane generują sporo momentu obrotowego przy niskich obrotach, a gdy warunki na drodze są sprzyjające, kierowcy często pomijają redukcję, co jest błędem.

Taki sposób przyspieszania trwa dłużej i powoduje większe straty energii w postaci ciepła. Co gorsza, firmy takie jak Toyota i Denso odkryły, że może to prowadzić do przedwczesnego zapłonu. Polega to na tym, że mieszanka paliwowa zapala się, zanim tłok zdąży ją całkowicie sprężyć. Jak to się dzieje?

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Opony całoroczne vs. sezonowe - argumenty za i przeciw

Jest to typowa sytuacja dużego obciążenia silnika przy niewystarczającej mocy. Nie dysponując odpowiednim momentem obrotowym, jednostka zaczyna "ratować się" zmianą parametrów wtrysku. Zwiększa dawkę paliwa, bo to jedyny sposób na wygenerowanie wyższej mocy, szczególnie przy niskich obrotach.

Dolewanie oliwy do ognia

Nadmiar paliwa powoduje, że mieszanka staje się bogata, przez co nie ma możliwości całkowitego jej spalenia. Silnik dostaje niespodziewany zastrzyk mocy, co powoduje duże obciążenie na węzłach tarcia i może prowadzić nawet do zerwania filmu olejowego. To jak dolewanie oliwy do ognia, bo choć korzyści są chwilowe, to skutki tylko pogarszają sytuację.

Nadmiar paliwa ma też inne konsekwencje. Resztki niespalonego trafiają przez ścianki cylindrów do skrzyni korbowej, gdzie mieszają się z olejem. Opary tych substancji trafiają do odmy, a dalej z powrotem do komór spalania wraz z gazami ze skrzyni korbowej.

W sytuacji takiej w komorze spalania gromadzą się resztki oleju i paliwa, które są palne i nie są właściwie usuwane ze spalinami. Powoduje to, że przy kolejnych procesach sprężania mogą odpalić mieszankę przed inicjacją świecy zapłonowej, w sposób całkowicie samoczynny. To powoduje niekontrolowane mikro wybuchy, będące potężnym "ciosem" dla tłoków i korbowodów, a także łożysk na wale.

Toyota i Denso potwierdzili, że im wyższe obroty silnika, tym mniejsze ryzyko wystąpienia przedwczesnego zapłonu. Więcej o tym mechanizmie przeczytacie w artykule poniżej.

Przedwczesny zapłon może być niezwykle szkodliwy. Silnik narażony jest wtedy na ogromne siły, co w najlepszym przypadku prowadzi do zużycia świec zapłonowych. W najgorszym - może to skutkować pęknięciem tłoków, zgięciem korbowodów i koniecznością przeprowadzenia generalnego remontu silnika. Co gorsza, im bardziej nasila się zjawisko samozapłonów, tym częściej występuje w dłuższym okresie.

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów