Jak ładować auto komfortowo i efektywnie, dbając jednocześnie o żywotność akumulatora? Eksperci ŠKODY wskazują na kilka kluczowych punktów

Ładowanie samochodu elektrycznego to czynność, do której trzeba się przyzwyczaić. Istnieje jednak wiele sposobów na to, aby ułatwić i przyspieszyć ten proces, przy jednoczesnym zwiększeniu żywotności akumulatora. Eksperci ŠKODY podpowiadają, jakie kroki należy wykonać, aby ładowanie auta stało się komfortowe i efektywne, bez zakłócania płynności podróży. Przy okazji obalają kilka mitów związanych z uzupełnianiem energii w autach elektrycznych.

ŠKODA ŠKODA
Źródło zdjęć: © materiały partnera

Długa gwarancja

Obecnie nowoczesne akumulatory dostępne w samochodach elektrycznych zapewniają kierowcy kilkuset kilometrowy zasięg. Na drugą ich ważną cechę, czyli żywotność, wpływ może mieć jednak sposób użytkowania auta, a zwłaszcza jego ładowania. - ŠKODA i inne marki Grupy Volkswagen gwarantują, że pojemność akumulatora nie spadnie poniżej 70% przez co najmniej osiem lat użytkowania lub po przejechaniu 160 tys. kilometrów – mówi David Pekárek, ekspert ds. akumulatorów.

- Z doświadczenia wiemy, że po upłynięciu tego czasu żywotność akumulatora i tak jest znacznie lepsza. Ale wszystko zależy też od sposobu użytkowania samochodu – dodaje. Według Pekárka, długie okresy nieużywania auta, podczas gdy akumulator jest w pełni naładowany lub odwrotnie – całkowicie rozładowany, nie wpływają dobrze na jego żywotność.

Ładuj do 80% tak często, jak to możliwe

Podstawową zasadą jest utrzymywanie naładowania akumulatora pomiędzy 10% a 80% pojemności. - Ładowanie do 100% zalecamy tylko przed dłuższą podróżą. Najkorzystniejszym rozwiązaniem jest ustawienie w systemie samochodu preferowanego czasu odjazdu i wyruszenie w trasę od razu po naładowaniu akumulatora do 100% – mówi Pekárek. Warto wiedzieć, że tryb "battery care", w którym ładowanie automatycznie kończy się po osiągnięciu 80% pojemności oraz odroczone ładowanie pomagają utrzymać idealną wydajność akumulatora.

W przypadku dłuższych podróży lepiej zaplanować więcej krótszych postojów z opcją szybkiego ładowania, niż uzupełniać akumulator do 100%. W ten sposób spędzimy mniej czasu na postojach, ponieważ ładowanie znacznie spowalnia, gdy akumulator osiągnie 80%, szczególnie w przypadku wykorzystywania szybkich ładowarek. Jednocześnie, ekspert ŠKODY, Michal Hora, zaleca, aby ładowanie prądem stałym o wyższych mocach było używane tylko w trasie i tylko wtedy, gdy jest to konieczne. Dla żywotności akumulatora najkorzystniejsze jest ładowanie prądem przemiennym AC, np. w domu. Szybkie ładowanie generuje bowiem niekorzystne dla niego ciepło – mimo że jest aktywnie chłodzony. Ładowanie prądem o niższej mocy wytwarza natomiast minimalną ilość ciepła.

Schłodź lub ogrzej wnętrze auta przed wyjazdem

Idealny scenariusz ładowania przed dłuższą podróżą, w mroźny dzień, wygląda następująco. W systemie samochodu należy wybrać opcję ładującą auto do 100%, a ustawiając godzinę odjazdu, określić także preferowaną temperaturę w środku pojazdu. Samochód nie tylko będzie się ładował prądem przemiennym, ale także podgrzewał wnętrze energią elektryczną pochodzącą z sieci i akumulatora. W takim przypadku dobrym pomysłem jest korzystanie w trakcie podróży z szybkiego ładowania, gdy samochód jest ciepły, a więc akumulator ma temperaturę eksploatacyjną – ładowanie będzie wtedy tak efektywne, jak to możliwe. Nie warto natomiast odkładać ładowania, np. do następnego poranka i korzystać z szybkiej ładowarki przed samym wyjazdem, gdy akumulator jest zimny i ładuje się powoli.

Podgrzanie lub schłodzenie wnętrza przed wyjazdem, przy wykorzystaniu prądu z sieci, zwiększy zasięg samochodu. Utrzymanie ustawionej temperatury będzie wymagało mniej energii niż w przypadku ogrzewania lub chłodzenia wnętrza już po rozpoczęciu podróży. Sposób ten jest też wygodniejszy, ponieważ temperatura w aucie będzie komfortowa dla pasażerów od samego początku jazdy. - W ekstremalnych temperaturach zawsze trzeba liczyć się z tym, że ładowanie może być nieco wolniejsze niż w typowych warunkach. W zimie akumulator musi być ogrzewany, a w gorące, letnie dni chłodzony – mówi Michał Hora. W takich przypadkach użytkownik nie musi się jednak o nic martwić, ponieważ samochody elektryczne ŠKODY całkowicie samodzielnie zarządzają systemem chłodzenia lub ogrzewania akumulatora.

Ładuj bezpiecznie w każdych warunkach

Ekspert zapewnia również, że pogoda nie ma wpływu na możliwość ładowania. - Ładowanie w deszczu, a nawet podczas burzy nie stanowi problemu. System jest oddzielony od karoserii i uziemiony. Złącze ładowania zostało zaprojektowane tak, aby woda nie mogła się do niego dostać, dzięki czemu można używać go na zewnątrz, nawet kiedy pada – wyjaśnia Hora. Specjalista dodaje, że podczas ładowania pasażerowie mogą pozostać w samochodzie lub opuścić go. Stan procesu ładowania można łatwo monitorować za pomocą aplikacji mobilnej.

Decydując się na pozostanie w samochodzie można bez problemu korzystać z jego udogodnień, takich jak radio czy ładowanie telefonu komórkowego lub tabletu. - Zużycie energii przez te urządzenia jest minimalne i nie ma żadnego wpływu na ładowanie auta — wyjaśnia Hora. Ogrzewanie lub chłodzenie wnętrza nie stanowi problemu również w przypadku użycia szybkich ładowarek.

Artykuł sponsorowany
Źródło artykułu: Materiał Partnera

Wybrane dla Ciebie

Nowe prawo UE. Bruksela chce zmian w samochodach
Nowe prawo UE. Bruksela chce zmian w samochodach
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają
Test: Mini Countryman C – dzieci dorastają, ale pewne rzeczy się nie zmieniają