Ile Polak musi pracować na nowe auto? 5 razy dłużej niż Islandczyk

Przeciętny Polak musi pracować na nowego volkswagena golfa niemal 5 razy dłużej niż obywatel Islandii. Pod względem siły nabywczej pieniądza znajdujemy się daleko za najbogatszymi państwami Europy, choć jest kilka krajów, w których sytuacja wygląda jeszcze gorzej.

Przeciętny Polak kupujący nowego golfa musi przeznaczyć na ten cel 29 miesięcznych wynagrodzeń.Przeciętny Polak kupujący nowego golfa musi przeznaczyć na ten cel 29 miesięcznych wynagrodzeń.
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański
Aleksander Ruciński

Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR sprawdził, jak długo mieszkańcy poszczególnych krajów Europy muszą pracować na nowego volkswagena golfa. Za bazę do badań posłużyły analizy Eurostatu dotyczące średnich zarobków w UE. Jak się okazuje, pod koniec 2019 roku było to przeciętnie 25 308 euro netto na rok lub 2109 euro miesięcznie.

Polska - z kwotą zarobków wynoszącą 10 355 euro rocznie i 803 euro miesięcznie - zdecydowanie zaniża średnią. W grupie 30 badanych państw zajęliśmy daleką, 22. pozycję. Za nami uplasowała się Słowacja, Chorwacja, Łotwa, Litwa, Węgry, Rumunia i Bułgaria.

Specjaliści z IBRM Samar postanowili przedstawić powyższe dane w postaci bardziej obrazowego przykładu, sprawdzając jak długo obywatele poszczególnych krajów muszą pracować na nowego volkswagena golfa. By lepiej odzwierciedlić różnice w zarobkach, ustalili statystyczną cenę auta na przeciętne 25 tys. euro.

Prosta matematyka wskazuje, że Islandczyk zarabiający przeciętnie 49 976 euro rocznie będzie mógł pozwolić sobie na taki samochód już po 6 miesiącach pracy. Na drugim końcu skali znajdziemy Bułgara, który na ten sam cel musi przeznaczyć prawie 50 wynagrodzeń. Natomiast w Polsce będzie to 29 miesięcznych wypłat. Biorąc pod uwagę europejską średnią na poziomie 11,9, nie jest to wynik, który napawa optymizmem.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem, czy całoroczne dają radę latem. Test opon w warunkach drogowych
Sprawdziłem, czy całoroczne dają radę latem. Test opon w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić