Hyundai i40
i40 to model klasy średniej (segment D) produkowany od połowy 2011 roku przez wielobranżowy południowokoreański koncern Hyundai. Samochód zadebiutował podczas salonu samochodowego w Genewie w marcu 2011 w wersji kombi. Właśnie w takiej wersji nadwoziowej pojawił się w Europie w połowie roku.
Hyundai i40 w Europie dostępny jest z nadwoziem typu kombi, dopiero niedługo będzie można kupić sedana. Koreańczycy zdecydowali się na takie rozwiązanie z dwóch powodów. Po pierwsze 54% samochodów sprzedanych w 2010 roku to auta z nadwoziem typu kombi, a po drugie zamierzeniem Hyundaia było trafienie w dużym stopniu do klientów flotowych.
Dynamiczne sportowe nadwozie kombi zaprojektowano w europejskiej siedzibie Hyundaia w Russelsheim w Niemczech. Auto mierzy 4,7 m długości i swobodnie mieści na swoim pokładzie pięć osób. Przednia część kabiny jest jedną z największych w klasie, więc kierowca i pasażer mogą usadowić się wygodnie. Regulowana kierownica i fotel pozwalają na dobre ustawienie pozycji do jazdy dla kierowcy.
Siedzenia są szerokie i mają długie siedziska, dzięki czemu kierowca mniej męczy się w czasie długiej jazdy, bo ma podpierane uda. Również w tylnej części i40 nie można narzekać na brak miejsca, a to dzięki dużemu, bo wynoszącemu 2770 mm rozstawowi osi. Dodatkowo oparcie tylnej kanapy ma regulację kąta pochylenia.
Mimo opadającej linii dachu i40 oferuje całkiem pojemny bagażnik. W normalnym położeniu oparcia tylnej kanapy Hyundai może zabrać 553 l bagażu, a po złożeniu tylnego siedzenia aż 1719 l. Dodatkową zaletą jest nisko przebiegająca (poniżej 600 mm) krawędź załadunku bagażu oraz szyny, do których można przymocowa ć bagaże. Jest podejrzenie, że mogą się one przesuwać w czasie jazdy.
Wnętrze i40 wygląda nowocześnie i zastosowano w nim materiały dobrej jakości. Hyundai zadbał też o precyzyjny montaż elementów tapicerki.
Komfort jazdy podnosi miękko zestrojone zawieszenie, które jednak nie pozwala na zbyt szybką jazdę po łukach. Część winy za ograniczenia w dynamicznej jeździ ponosi też elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, które co prawda w miejscu pozwala manewrować Hyundaiem bez wysiłku, kręcąc kołem kierownicy jednym palcem, jednak daje nie najlepsze czucie drogi.
Hyundai i40 wyposażany jest w skrętne światła ksenonowe, które zapewniają niezłą widoczność, ale brakuje mu zestawu składającego się z dwóch żarówek wyładowczych.
i40 w teście bezpieczeństwa otrzymał maksymalną liczbę pięciu gwiazdek. Było to możliwe m.in. dzięki bogatemu wyposażeniu z zakresu bezpieczeństwa. Już w podstawowej wersji w i40 montowane są poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, boczne przednie poduszki powietrzne, poduszka powietrzna kolanowa dla kierowcy i kurtyny gazowe. Są też oczywiście systemy ABS, ASR i ESP.
Hyundai i40 sprzedawany jest z trzema silnikami, z których dwa to motory benzynowe, a jeden to jednostka dieslowska.
Na polskim rynku i40 sprzedawane jest w pięciu konfiguracjach wyposażenia: Classic, Comfort, Comfort Plus, Style i Premium. W zależności od wybranej wersji silnikowej dostępne są wszystkie te wersje lub tylko część z nich.
W najbogatszej odmianie oprócz wymienionych wyżej poduszek powietrznych dostępne są urządzenia chroniące pasażerów z tyłu przy uderzeniu bocznym. Poza tym w wyposażeniu znajdują się system nawigacyjny z kamerą cofania, tempomat czy wspomniane wcześniej światła adaptacyjne.
Silniki benzynowe mają bezpośredni wtrysk paliwa i objętość skokową 1,6 l i 2,0 l. Mniejszy silnik rozwija moc 135 KM, a większy 177 KM mocy maksymalnej. Silnik Diesla oferowany jest w konfiguracji Low i High. W tej pierwszej ma on moc 115 KM, a w drugiej 136 KM.
W Polsce i40 można nabyć w cenie od 84 900 zł.