WAŻNE
TERAZ

Dron spadł koło ich wsi. Mówią, co słychać często w nocy

Historia Mercedesa - część 7 [geneza motoryzacji]

Lata pięćdziesiąte to okres, w którym Mercedes postanowił wrócić do sportu motorowego. Niemcy nie zapomnieli jednak o tym, że dalej muszą produkować wytrzymałe i świetnie wykonane limuzyny.

Mercedes 230 SLMercedes 230 SL
Piotr Wielgus

W pracowni Daimlera cały czas pracowano nad ulepszeniem silnika sześciocylindrowego. Popularna jednostka, która od końcówki 1958 roku istniała także w wersji z wtryskiem paliwa, wyróżniała się przede wszystkim osiągami. W stosunku do wersji z gaźnikiem nowy silnik miał 15 KM więcej mocy, którą mógł przekazać na tylną oś.

Wyższy moment obrotowy zapewniał lepsze przyśpieszenie, mimo to prędkość maksymalna 160 km/h nie uległa zmianie. Zarówno kabriolety, jak i coupe miały nadwozia pontonowe. Niestety, wersje z silnikiem z wtryskiem paliwa były o wiele droższe od swoich poprzedników. Najwyraźniej nie przeszkadzało to klientom, których było stać na luksusowego 220 SE z aż nadto bogatym wyposażeniem.

Mercedes 220 SE coupe
Mercedes 220 SE coupe

Auto miało pojemność 2,2 litra i moc 115 KM. Wyróżniało się dość charakterystycznym tyłem. Należy pamiętać, że ten model w nomenklaturze Mercedesa występował też jako W128 i W111. W111 choć nie był konstrukcją całkiem nową, zawierał kilka innowacyjnych rozwiązań. Najważniejszym z nich były strefy kontrolowanego zgniotu, które w razie wypadku pochłaniały energię, pozwalając tym samym zachować sztywność kabinie pasażerskiej.

Mercedes 220 SE coupe
Mercedes 220 SE coupe

W Mercedesie cały czas z wielką estymą wspominano serię 300 SL. Pierwszego następcę legendarnego 300 SL zaprezentowano w 1963 roku na genewskich targach motoryzacyjnych. Zaraz po premierze dziennikarze nadali nowemu modelowi przydomek „Pagoda”. Wynikał on z wklęsłego kształtu dachu (wersji hardtop), który przypominał zadaszenie dalekowschodnich świątyń. Projektantem Pagody i wielu ówczesnych mercedesów klasy wyższej był Francuz Paul Bracq.

Mercedes 230 SL
Mercedes 230 SL

Cechą szczególną tego auta był zdejmowany dach, który po złożeniu sprawiał wrażenie, jakby obniżał się ku środkowi samochodu. Zastosowano kontrolowane strefy zgniotu, usztywniono kabinę pasażerską, opcjonalnie montowano pasy bezpieczeństwa, wnętrze pozbawiono niebezpiecznych kantów. Samochód był napędzany przez silnik o pojemności 2,3 litra i mocy 150 KM. Mógł rozpędzić się nawet do 200 km/h.

Mercedes 230 SL
Mercedes 230 SL

W 1959 roku Daimler-Benz sprzedał ponad 100 tysięcy samochodów osobowych. Lata sześćdziesiąte to kolejny etap rozwoju firmy. Koncern mocno ugruntował swoją pozycję na rynku. Że jest ona wiodąca – wiadomo do dziś. To właśnie tamte lata ukształtowały wizerunek Mercedesa i nadały marce charakteru.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik