Historia Jaguara - część 1 [geneza motoryzacji]

Doprawdy zadziwiające są początki legend motoryzacji. Niektórzy zaczynali od traktorów, inni od silników lotniczych, a jeszcze inni od klimatyzatorów. Pewien producent wózków bocznych do motocykli stworzył z kolei Jaguara.

Jaguar SS100Jaguar SS100
Piotr Wielgus

Historia tej marki sięga 1922 roku, kiedy to William Lyons i jego imiennik William Walmsley założyli w Blackpool firmę Swallow Sidecar Company. Początkowo zajmowała się ona właśnie produkcją motocyklowych wózków. Dopiero 6 lat później, gdy firma przeniosła się do Coventry, zaczęła się jej droga ku chwale motoryzacji. Pierwszym projektem samochodu był Austin Seven - kabriolet, który nie doczekał się masowej produkcji.

Jaguar SS1
Jaguar SS1

W 1931 roku firma zaprezentowała model SS 1 i to właśnie to auto uznawane jest za oficjalny debiut marki. Dwa lata po rozpoczęciu seryjnej produkcji zwiększono pojemności, a co za tym idzie - moc auta. Wynosiły one odpowiednio ponad dwa litry i prawie 50 KM. Przez pięć lat wyprodukowano 4230 egzemplarzy tego samochodu, a w 1935 roku zaprezentowano także wersję cabrio.

William Lyons i William Heynes z Jaguarem XJ6
William Lyons i William Heynes z Jaguarem XJ6

Wcześniejsze modele SS produkowane przez Williama Lyonsa i jego kolejnego współpracownika, Williama Heynesa, zbudowano na podwoziu marki Standard. Pomogło to utrzymać koszty produkcji na stosunkowo niskim poziomie. Jednak forma konstrukcji sprawiała, że auta były dość wysoko zawieszone. Inżynierowie Jaguara zmodyfikowali więc zawieszenie, tworząc tzw. podwozie „underslung”. Wykorzystano je we wszystkich modelach budowanych od 1932 roku. Model SS, dzięki nowemu projektowi podwozia, zyskał kilka rodzajów nadwozia. Były więc i limuzyny, i coupe, a także modele tourer.

Jaguar SS100
Jaguar SS100

W 1936 roku powstało także ekskluzywne coupe Airline, oficjalnie nazwane już Jaguarem. Ta nazwa gościła bowiem na samochodach z Coventry od 1935 roku. W tym samym czasie na rynku pojawił się również legendarny dwumiejscowy samochód sportowy o nazwie Jaguar SS100. Jak na tamte czasy uzyskiwał on zawrotną prędkość 160 km/h. Obecnie bez wątpienia jest to najczęściej poszukiwany przedwojenny model Jaguara. Pierwsza seria z lat 1936-1939 została wyposażona w silnik o pojemności 2,6 litra. Większa jednostka – 3,5 litra – była dostępna od 1938 roku.

Jaguar SS100
Jaguar SS100

Oznaczenie SS100 miało związek z osiąganą prędkością 100 mil na godzinę. Wyprodukowano około 300 egzemplarzy tego samochodu. Nie wiadomo, ile przetrwało do dziś. Początkowo noszono się z zamiarem stworzenia wersji coupe tego modelu, ale prototyp zaprezentowany w 1938 roku wraz z debiutem nowego silnika nie spodobał się potencjalnym odbiorcom i pomysł porzucono.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił