Historia Jaguara - część 1 [geneza motoryzacji]
06.04.2011 19:00, aktual.: 07.10.2022 17:35
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Doprawdy zadziwiające są początki legend motoryzacji. Niektórzy zaczynali od traktorów, inni od silników lotniczych, a jeszcze inni od klimatyzatorów. Pewien producent wózków bocznych do motocykli stworzył z kolei Jaguara.
Historia tej marki sięga 1922 roku, kiedy to William Lyons i jego imiennik William Walmsley założyli w Blackpool firmę Swallow Sidecar Company. Początkowo zajmowała się ona właśnie produkcją motocyklowych wózków. Dopiero 6 lat później, gdy firma przeniosła się do Coventry, zaczęła się jej droga ku chwale motoryzacji. Pierwszym projektem samochodu był Austin Seven - kabriolet, który nie doczekał się masowej produkcji.
W 1931 roku firma zaprezentowała model SS 1 i to właśnie to auto uznawane jest za oficjalny debiut marki. Dwa lata po rozpoczęciu seryjnej produkcji zwiększono pojemności, a co za tym idzie - moc auta. Wynosiły one odpowiednio ponad dwa litry i prawie 50 KM. Przez pięć lat wyprodukowano 4230 egzemplarzy tego samochodu, a w 1935 roku zaprezentowano także wersję cabrio.
Wcześniejsze modele SS produkowane przez Williama Lyonsa i jego kolejnego współpracownika, Williama Heynesa, zbudowano na podwoziu marki Standard. Pomogło to utrzymać koszty produkcji na stosunkowo niskim poziomie. Jednak forma konstrukcji sprawiała, że auta były dość wysoko zawieszone. Inżynierowie Jaguara zmodyfikowali więc zawieszenie, tworząc tzw. podwozie „underslung”. Wykorzystano je we wszystkich modelach budowanych od 1932 roku. Model SS, dzięki nowemu projektowi podwozia, zyskał kilka rodzajów nadwozia. Były więc i limuzyny, i coupe, a także modele tourer.
W 1936 roku powstało także ekskluzywne coupe Airline, oficjalnie nazwane już Jaguarem. Ta nazwa gościła bowiem na samochodach z Coventry od 1935 roku. W tym samym czasie na rynku pojawił się również legendarny dwumiejscowy samochód sportowy o nazwie Jaguar SS100. Jak na tamte czasy uzyskiwał on zawrotną prędkość 160 km/h. Obecnie bez wątpienia jest to najczęściej poszukiwany przedwojenny model Jaguara. Pierwsza seria z lat 1936-1939 została wyposażona w silnik o pojemności 2,6 litra. Większa jednostka – 3,5 litra – była dostępna od 1938 roku.
Oznaczenie SS100 miało związek z osiąganą prędkością 100 mil na godzinę. Wyprodukowano około 300 egzemplarzy tego samochodu. Nie wiadomo, ile przetrwało do dziś. Początkowo noszono się z zamiarem stworzenia wersji coupe tego modelu, ale prototyp zaprezentowany w 1938 roku wraz z debiutem nowego silnika nie spodobał się potencjalnym odbiorcom i pomysł porzucono.