GP Niemiec: Vettel poza podium!
Po wczorajszej sesji kwalifikacyjnej było jasne, że postawa bolidów Red Bulla jest wyraźnie słabsza i kierowcy McLarena oraz Ferrari będą chcieli odgryźć głowy Marka Webbera oraz Sebastiana Vettela. Kilka kropel deszczu, slicki, zacięta walka w czołówce i fenomenalne ujęcia. Jak wyglądał jeden z najlepszych wyścigów w tym sezonie?
24.07.2011 | aktual.: 18.04.2023 11:30
Początek wyścigu przebiegł dokładnie po myśli Lewisa Hamiltona. Mark Webber po raz kolejny całkowicie zepsuł start i natychmiast dał się dogonić Sebastianowi Vettelowi. Hamilton wcisnął się po wewnętrznej, a walkę Red Bulli wykorzystał jeszcze Fernando Alonso, który wyprzedził zeszłorocznego mistrza świata.
Nieudany start zaliczył Jenson Button, który spadł z dobrej 7. pozycji. Nieźle poszło Massie, który po kilkunastu okrążeniach uporał się z Nico Rosbergiem i znalazł się tuż za Vettelem, więc na czele wyścigu mieliśmy McLarena, Red Bulla, Ferrari, Red Bulla i Ferrari. Raz po raz Hamilton odjeżdżał Webberowi, by po chwili znowu zanotować słabszy czas.
Fernando Alonso przekonał się o tym, że trawa tuż za tarkami na zakrętach jest niezwykle ślizga, Hiszpan stracił pozycję na rzecz Sebastiana Vettela, jednak po chwili wyprzedził Niemca. Tymczasem Vettel popełnił błąd, wyjechał zbyt szeroko, prawą stroną bolidu wjechał na trawę i po wciśnięciu pedału hamulca jego bolid wystrzelił poza tor. Przez ten błąd Sebastian stracił 8 sekund.
Jako pierwszy na zjazd z czołówki zdecydował się Mark Webber. Ta decyzja okazała się dobra, bowiem po całej serii stopów Australijczyk odzyskał prowadzenie, na drugą pozycję wcisnął się Hamilton, za którym podążał Fernando Alonso.
W efektowny sposób swój udział w wyścigu zakończył Nick Heidfeld. Niemiec po starcie stracił sporo pozycji i później nerwowo odrabiał straty. Na dohamowaniu do szykany Heidfeld dogonił Sebastiena Buemiego i wcisnął się po zewnętrznej. Buemi zablokował Nicka i jednocześnie wypchnął go z toru. Heidfeld stracił przednie skrzydło i utknął w pułapce piaskowej.
Chwilę później Jenson Button dogonił Nico Rosberga, para stoczyła wspaniały pojedynek na prostej startowej, Rosberg pięknie się bronił, jednak opóźnił hamowanie i zablokował oponę, przez co nie trafił w zakręt, natychmiast wykorzystał to Jenson Button. Chwilę później Brytyjczyk zjechał jednak do boksów i został poinformowany przez swojego inżyniera o tym, że dla niego wyścig się już skończył.
W bolidzie McLarena pojawiły się problemy z hydrauliką, tymczasem drugi McLaren prowadzony przez Lewisa Hamiltona jeździł coraz szybciej i wypracowywał sobie przewagę nad Fernando Alonso oraz Markiem Webberem.
Przyszedł czas na kolejną zmianę opon. Teraz to Fernando Alonso był na najlepszej pozycji, gdyż wyczekał najdłużej i miał sporą przewagę po wyjeździe z boksów, jednak Lewis Hamilton po raz kolejny pokazał, że jest głodny sukcesu i odważnie zaatakował czerwone Ferrari.
Na 48. okrążeniu Witalij Pietrow jadący na 10. pozycji jako pierwszy ze stawki zjechał do boksów po opony wykonane z twardszej mieszanki. 4 okrążenia później po twarde ogumienie zjechał Lewis Hamilton, lider wyścigu miał 2 sekundy przewagi nad Fernando Alonso. Dopiero teraz zaczęła się mordercza walka pomiędzy czołówką.
Mark Webber natychmiast przyspieszył, Alonso wyczekał jedno dodatkowe okrążenie. Mechanicy Ferrari stali spokojnie w oczekiwaniu na swojego kierowcę, a on uciekał przed Markiem Webberem i starał się zniwelować przewagę Hamiltona. Bolid McLarena spisywał się o wiele wolniej na twardszej mieszance, inżynier Fernando Alonso pogonił swojego kierowcę, Hiszpan zjechał do boksów, błyskawiczna zmiana opon, twarde ogumienie, jednak Hamilton był za szybki.
Pozostał jeszcze Mark Webber, który jako jedyny z czołówki pozostał na miękkiej mieszance. Z tyłu Vettel (5) atakuje Massę (4), a Webber nagle zaczął notować coraz słabsze okrążenia. Nowa twarda mieszanka okazała się jednak sporo szybsza od zużytej miękkiej.
Na 58. okrążeniu Sebastian Vettel otrzymał informację od swojego inżyniera wyścigowego o tym, by jechać przeciwnie do Felipe Massy. "If he pits stay out, if he stay, pits!" Niestety było już za późno i obaj kierowcy zjechali po komplet twardego ogumienia dopiero po tym, kiedy Lewis Hamilton rozpoczął ostatnie okrążenie. Zawodnicy jechali bardzo blisko siebie, wojna o 4. pozycję toczyła się więc pomiędzy mechanikami Red Bulla i Ferrari.
Red Bull zrehabilitował się za słabą taktykę dla Vettela i błyskawicznie zmienił opony w granatowym bolidzie. Felipe Massa stracił swoje 4. miejsce, tymczasem Lewis Hamilton przekroczył linię mety przed Fernando Alonso i Markiem Webberem.
Brytyjczyk był dzisiaj najszybszym i najodważniejszym kierowcą, dzięki czemu odniósł swoje 2. w tym sezonie zwycięstwo oraz w klasyfikacji generalnej wyprzedził Fernando Alonso. Dalej para Red Bulli, Felipe Massa, Adrian Sutil na wysokiej 6. pozycji, Rosberg, Schumacher, Kobayashi, który wczoraj nie dostał się do Q2, a po ostatni punkt przyjechał Witalij Pietrow.
Już po zakończeniu wyścigu mogliśmy obserwować iście egzotyczne ujęcia, kiedy to Mark Webber podwiózł na swoim bolidzie Fernando Alonso. Widok przypominał trochę słynną sytuację, kiedy to Nigel Mansell podwiózł Ayrtona Sennę. W bolidzie Hiszpana skończyło się paliwo i kierowca musiał zatrzymać auto chcąc zachować niezbędną ilość do spełnienia wymagań regulaminu.
Red Bull musi coś zrobić z procedurą startową Marka Webbera. Sebastian Vettel pokazał dzisiaj po raz kolejny, że jeśli to nie on prowadzi w wyścigu, jeździ nerwowo i popełnia błędy. Czy reszcie stawki uda się dogonić Niemca w klasyfikacji generalnej?
Klasyfikacja wyścigu
Pozycja | Kierowca | Zespół | Czas | Pkt. |
1. | Lewis Hamilton | McLaren | 1:37:30.334 | 25 |
2. | Fernando Alonso | Ferrari | + 3.9 | 18 |
3. | Mark Webber | Red Bull | + 9.7 | 15 |
4. | Sebastian Vettel | Red Bull | + 47.9 | 12 |
5. | Felipe Massa | Ferrari | + 52.2 | 10 |
6. | Adrian Sutil | Force India | + 1:26.2 | 8 |
7. | Nico Rosberg | Mercedes | +1 okr. | 6 |
8. | Michael Schumacher | Mercedes | +1 okr. | 4 |
9. | Kamui Kobayashi | Sauber | +1 okr. | 2 |
10. | Witalij Pietrow | Renault | +1 okr. | 1 |
11. | Sergio Perez | Sauber | +1 okr. | |
12. | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | +1 okr. | |
13. | Paul di Resta | Force India | +1 okr. | |
14. | Pastor Maldonado | Williams | +1 okr. | |
15. | Sebastien Buemi | Toro Rosso | +1 okr. | |
16. | Heikki Kovalainen | Lotus | +2 okr. | |
17. | Timo Glock | Virgin Racing | +3 okr. | |
18. | Jerome D'Ambrosio | Virgin Racing | +3 okr. | |
19. | Daniele Ricciardo | HRT | +3 okr. | |
20. | Karun Chandhok | Lotus | +4 okr. | |
21. | Vitantonio Liuzzi | HRT | +23 okr. | |
22. | Jenson Button | McLaren | +25 okr. | |
23. | Rubens Barrichello | Williams | +44 okr. | |
24. | Nick Heidfeld | Renault | +51 okr. |
Klasyfikacja generalna kierowców
Kierowca | Kraj | Zespół | Punkty | |
1. | Sebastian Vettel | Niemcy | Red Bull | 216 pkt. |
2. | Mark Webber | Australia | Red Bull | 139 pkt. |
3. | Lewis Hamilton | Wielka Brytania | McLaren | 134 pkt. |
4. | Fernando Alonso | Hiszpania | Ferrari | 130 pkt. |
5. | Jenson Button | Wielka Brytania | McLaren | 109 pkt. |
6. | Felipe Massa | Brazylia | Ferrari | 62 pkt. |
7. | Nico Rosberg | Niemcy | Mercedes | 46 pkt. |
8. | Nick Heidfeld | Niemcy | Renault | 34 pkt. |
9. | Witalij Pietrow | Rosja | Renault | 32 pkt. |
10. | Michael Schumacher | Niemcy | Mercedes | 32 pkt. |
11. | Kamui Kobayashi | Japonia | Sauber | 27 pkt. |
12. | Adrian Sutil | Niemcy | Force India | 18 pkt. |
13. | Jaime Alguersuari | Hiszpania | Toro Rosso | 9 pkt. |
14. | Sebastien Buemi | Szwajcaria | Toro Rosso | 8 pkt. |
15. | Sergio Perez | Meksyk | Sauber | 8 pkt. |
16. | Rubens Barrichello | Brazylia | Williams | 4 pkt. |
17. | Paul di Resta | Szkocja | Force India | 2 pkt. |
18. | Jarno Trulli | Włochy | Lotus | 0 pkt. |
19. | Pedro de la Rosa | Hiszpania | Sauber | 0 pkt. |
20. | Jerome D'Ambrosio | Belgia | Virgin Racing | 0 pkt. |
21. | Heikki Kovalainen | Finlandia | Lotus | 0 pkt. |
22. | Pastor Maldonado | Wenezuela | Williams | 0 pkt. |
23. | Karun Chandhok | Indie | HRT | 0 pkt. |
24. | Timo Glock | Niemcy | Virgin Racing | 0 pkt. |
25. | Narain Karthikeyan | Indie | HRT | 0 pkt. |
26. | Vitantonio Liuzzi | Włochy | HRT | 0 pkt. |
27. | Daniel Ricciardo | Australia | HRT | 0 pkt. |