Geometria samochodu: kiedy warto ją sprawdzić?
Wiosna wyparła już zimę, przynajmniej w kalendarzu. Wielu kierowców wymienia więc ogumienie na letnie, a dywaniki na welurowe. Kiedy jednak w twoim samochodzie sprawdzana była geometria?
22.03.2017 | aktual.: 30.03.2023 11:25
Geometrię kół warto sprawdzić po zakupie używanego samochodu czy po zakupie nowego kompletu opon - jeśli chcemy, by posłużyły nam dłużej. Powodem do odwiedzenia warsztatu może być również wjechanie w wyjątkowo dużą dziurę w jezdni lub uderzenie w krawężnik lub inną przeszkodę. O geometrię powinno się zadbać również po wymianie elementów zawieszenia czy układu kierowniczego.
Do sprawdzenia geometrii samochodu może skłonić nas również stan opon, którym najczęściej przyglądamy się w momencie ich wymiany. Jeśli bieżnik jest nadmiernie zużyty z jednej strony albo opony założone na jednej stronie samochodu zużywają się wyraźnie szybciej niż na drugiej, prawdopodobnie masz kłopot z geometrią.
Wśród innych symptomów, które mogą sugerować niewłaściwą geometrię, można wymienić samoistne skręcanie samochodu po puszczeniu kierownicy na prostym odcinku drogi czy kierownicę, która nie chce wracać do pozycji wyprostowanej po wyjściu z zakrętu.
Cień podejrzenia na geometrię rzuca również sytuacja, w której samochód jedzie prosto, mimo że jego kierownica jest skręcona, albo gdy występują opóźnienia pomiędzy skręceniem kierownicy i reakcją samochodu.
Usługa regulacji geometrii zawieszenia trwa zwykle nieco ponad pół godziny, a jej koszt - w zależności od zakładu - zwykle zamyka się w kwocie 100-200 zł. Regulacja polega na sprawdzeniu kątów ustawienia kół i doprowadzeniu ich do wartości, jakie zaleca producent. Specjalista kontroluje cztery parametry.
Zbieżność i rozbieżność kół to kąt pomiędzy kołami jednej osi widziany, gdy patrzymy na samochód od góry lub od dołu. Ze zbieżnością mamy do czynienia wtedy, gdy odległość między przednimi częściami opon jest mniejsza niż pomiędzy tylnymi. Innymi słowy koła się "zjeżdżają". Rozbieżność to sytuacja odwrotna, gdy koła się "rozjeżdżają".
Za duża zbieżność może powodować podsterowność i na dłuższą metę objawia się ponadprzeciętnym zużyciem bieżnika na zewnętrznej części opony. W przypadku rozbieżności możemy zauważyć nadsterowność samochodu, a opony będą zużywać się nadmiernie od wewnętrznej strony bieżnika; zużycie może być nierówne.
Kąt pochylenia kół można zauważyć, patrząc od przodu lub tyłu samochodu. Dodatni kąt pochylenia kół występuje wtedy, gdy góra opon jednej osi odchyla się od krawędzi samochodu. Z ujemnym mamy do czynienia, gdy dół wychyla się na zewnątrz. Kąt pochylenia powinien być ustawiony tak, by podczas zakręcania koła płasko przylegały do jezdni. Jeśli różnica kątów będzie duża, auto będzie ściągać.
Podczas regulacji geometrii sprawdzane są również kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy oraz kąt pochylenia osi sworznia zwrotnicy, które odpowiadają za ustawienie kół względem osi pojazdu podczas jazdy po łuku. Ten drugi parametr odpowiedzialny jest za powrót koła kierownicy i opon do jazdy na wprost podczas wychodzenia z zakrętu.
Niepokojące symptomy warto sprawdzać, a kontrola geometrii samochodu może okazać się dobrą inwestycją. Jeśli długo będziemy jeździć z niewłaściwie ustawionymi kątami, odbije się to na żywotności opon, a przedwczesna konieczność zakupu nowego kompletu na stanie naszego portfela.