Poradniki i mechanikaCo to jest nadsterowność i podsterowność?

Co to jest nadsterowność i podsterowność?

BMW M2 - samochód typowo nadsterowny
BMW M2 - samochód typowo nadsterowny
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe/BMW
Mariusz Zmysłowski
03.06.2016 14:37, aktualizacja: 30.03.2023 11:36

Nadsterowność i podsterowność są właściwościami pojazdu, widocznymi podczas jazdy po łuku, przejawiającymi się tendencją do zmiany średnicy okręgu, po którym się on porusza, względem tego, po którym poruszać się powinien zgodnie z kątem skrętu kierownicy.

Nadsterowność

Nadsterowność polega na zmniejszaniu średnicy okręgu, po którym porusza się pojazd w trakcie jazdy po łuku. Wynika ona z poślizgu kół tylnej osi, który z kolei może wynikać z rozkładu mas w pojeździe oraz nadmiernej mocy, dostarczonej w danym momencie na koła.

Przenoszą się one na zewnętrzną część łuku, a co za tym idzie, samochód obraca się wokół osi pionowej i kieruje się przodem do strony wewnętrznej.

Tendencję do nadsterowności mają przede wszystkim pojazdy z napędem na tylną oś. Poślizg nadsterowny może się jednak pojawić także w pozostałych typach napędów.

Zobacz także:
BMW M4 Cabrio - test
BMW M4 Cabrio - test

Podsterowność

Podsterowność polega na powiększaniu średnicy okręgu, po którym porusza się pojazd w trakcie jazdy po łuku. Wynika ona z poślizgu kół na przedniej osi, który może być efektem rozkładu mas pojazdu z wyraźnym przeniesieniem na front oraz z chwilowego dostarczenia zbyt dużej mocy na koła przednie.

W związku z tym następuje wyniesienie pojazdu do zewnętrznej strony łuku, po którym powinien on jechać. W skrajnych przypadkach może on nawet poruszać się po linii zbliżonej do prostej.

Tendencje do podsterowności mają samochody z napędem na przednią oś, z silnikiem umieszczonym z przodu. Poślizg podsterowny może się jednak pojawić także w pozostałych typach napędów w określonych okolicznościach.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (4)