Geiger Camaro ZL1 LS9 (2013)
Wreszcie, łaskawie Geiger zabrał się za tuning najszybszej odmiany Chevroleta Camaro – ZL1. Po ulepszeniach prawie 800-konny motor Camaro ma więcej wspólnego z silnikiem Corvette ZR1 niż ze standardową jednostką.
18.10.2013 | aktual.: 08.10.2022 08:48
Geiger Cars to od lat największy importer amerykańskich samochodów do Niemiec. Od lat też Geiger trudni się tuningiem sprowadzonych przez siebie maszyn. Najnowsze dzieło – Camaro ZL1 LS9 jest tylko jednym z wielu tak podkręconych przez niemiecki warsztat samochodów.
Przez długi czas topową odmianą Camaro była wersja SS, ale wreszcie 2 lata temu Chevrolet wprowadził ZL1. SS z ZL1 łączy wiele wspólnych cech, również silniki – ale te tylko w pewnym stopniu. Wprawdzie motory to widlaste „ósemki” o objętości skokowej 6,2 l, ale ten zastosowany w nowszym wozie jest bez porównania mocniejszy. Różnica to 150 KM.
588-konny agregat instalowany w ZL1 to zmodyfikowana, usprawniona wersja silnika z Camaro SS. W topowym wozie moc maksymalna jest osiągana przy 6100 obr./min, natomiast wynoszący 754 Nm moment obrotowy przypada na 3800 obr./min. Jak napisałem wyżej, silnik w Camaro SS jest słabszy o około 150 KM, a ta różnica wynika przede wszystkim z zastosowania doładowania w motorze LSA.
Przy wadze samochodu niespełna 1880 kg prawie 600-konny 6,2-litrowiec pozwala na osiągnięcie 100 km/h po 4,60 s. To wynik bardzo dobry, ale rozczarowuje, gdy za tło weźmie się obietnicę fabryki, że ten Chevrolet setkę zrobi w 3,90 s. Prędkość maksymalna to 296 km/h.
Znający się na amerykańskich samochodach jak mało który tuner w Europie Geiger jako pierwszej dokonał modyfikacji silnika. Zamiast fabrycznej sprężarki wstawiano kompresor, który wspomaga jednostkę LS9 instalowaną w Corvette ZR1. Z tego silnika pochodzą też tłoki, korbowody i wał korbowy. Tuning głowic to już praca własna Niemców, podobnie jak dodanie większego intercoolera i wymiana ECU.
Rezultat jest imponujący – V-ósemka ma teraz moc 780 KM przy 6350 obr./min. Moment obrotowy zwala wręcz z nóg – 984 Nm przy 4200 obr./min. Oczywistym jest, że różnica 200 KM musi wpływać na poprawę osiągów. Teraz 100 km/h na prędkościomierzu pojawia się po 3,70 s. ¼ mili wóz przejeżdża w 11,90 s. Prędkość maksymalna to słuszne 338 km/h.
Takiemu silnikowi muszą sprostać zawieszenie i hamulce. Teraz za odpowiednie resorowanie odpowiada regulowany zestaw KW, a za bezpiecznie zatrzymanie się sportowy układ hamulcowy.
Nowe przednie opony mają te same rozmiary, co fabryczne – 285/35 R 20. Tylne natomiast są o 20 mm szersze od oryginalnych i mają rozmiary 335/35 R 20. Gumy to produkt Michelina.
Jeśli można przyczepić się do czegoś, to jest to malowanie nadwozia. Dużo lepiej ten wóz wyglądałby w fabrycznym czerwonym kolorze. Cóż, nic nie jest jednak doskonałe.
Konkurencja
Dane techniczne
- Typ: V8, 90supo/sup, LSA
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: OHV, 2 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 6162 cmsup3/sup
- Doładowanie: sprężarka mechaniczna
- Moc maksymalna: 780 KM przy 6350 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 126,58 KM/l (seryjny – 95,42 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 984 Nm przy 4200 obr./min
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna
- Typ napędu: na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
- Koła przednie: 20”
- Koła tylne: 20”
- Opony przednie: 285/35 R 20
- Opony tylne: 335/35 R 20
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1879 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,41 kg/KM (seryjny – 3,20 kg/KM)
- Długość: 4836 mm
- Szerokość: 1918 mm
- Rozstaw osi: 2852 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,70 s
- Czas przejazdu 402,34 m ze startu stojącego: 11,90 s
- Prędkość maksymalna: 338 km/h
Źródło: Geiger