Geely szuka miejsca na fabrykę. Polska (tylko) jedną z opcji

Chiński potentat Geely stara się ominąć cła nałożone na samochody wyprodukowane poza Unią Europejską, stąd też rozgląda się za miejscem na fabrykę. Polska, pomimo wdrażania projektu Izery, nie jest pewniakiem.

Fabryka marki ZeekrFabryka marki Zeekr należącej do Geely
Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Szymon Jasina
Mateusz Lubczański

"To nie jest jeszcze w 100 proc. pewne" powiedział Li Chuanhai, wicedyrektor Geely Auto Group zapytany o budowę fabryki w Europie. "Mamy wiele możliwości" – dodał.

11 września 2024 roku Geely potwierdziło, że to we Frankfurcie powstanie centrum rozwojowe gdzie ma być testowane 13 pojazdów wykorzystujących nowe układy napędowe. Chodzi przede wszystkim o hybrydy, auta bateryjne oraz wodorowe. Wszystko po to, by spełniały europejskie standardy. Co istotne, Hyundai w latach 90. XX wieku też zaczynał – choć o wiele skromniej – we Frankfurcie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Premiera CHERY TIGGO 4 i TIGGO 9: rodzina w komplecie

Fakt szukania miejsca na fabrykę potwierdza Nicolas Appelgren, dyrektor zarządzający marką Lynk & Co, jedną z firm należących do Geely. Na razie produkuje ona jeden pojazd z napędem hybrydowym. Jeszcze w tym roku ma pokazać pełnoprawnego elektryka.

Budowa fabryki w Polsce razem z Geely, które zostało wybrane na partnera Izery w 2022 roku, "nie jest idealnym rozwiązaniem" –  informuje Reuters powołując się na osoby związane z rządem.

Jak informował money.pl, pojawiły się pomysły, by odejść od idei polskiej marki, ponieważ trudno byłoby dla niej zbudować cały system dystrybucji, serwisowania czy marketingu – zwłaszcza, jeśli auta miałyby wejść na inny rynek. Lepszym pomysłem byłoby pozyskanie inwestora.

Jeszcze w kwietniu Borys Budka, ówczesny minister aktywów państwowych mówił, że inwestycja w teren, na którym ma stanąć fabryka, powinna być kontynuowana, a decyzja co do samej Izery ma zapaść po audytach, za kilka tygodni. Nic takiego się nie stało.

Z kolei wiceminister funduszy Jan Szyszko mówił w rozmowie z money.pl, że dopłaty do samochodów elektrycznych wyprodukowanych w Polsce byłyby inwestycją w lokalną gospodarkę.

Tymczasem w kwietniu tego roku w Hiszpanii wystartowała nowa fabryka Chery, innego chińskiego producenta. Z kolei BYD planuje otwarcie pierwszego zakładu na Węgrzech w ciągu trzech lat.

Wybrane dla Ciebie
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Najsłynniejsza fuszerka drogowa w Polsce. Naprawią "fale Dunaju"
Najsłynniejsza fuszerka drogowa w Polsce. Naprawią "fale Dunaju"
Najsłynniejsza Mazda w Polsce na sprzedaż. Hanka z "M jak Miłość" wjechała nią w kartony
Najsłynniejsza Mazda w Polsce na sprzedaż. Hanka z "M jak Miłość" wjechała nią w kartony