Używany Fiat Palio/Siena/Albea/Palio Weekend - typowe awarie i problemy

Włoskie marki kocha się przede wszystkim za nieziemski design. Fiat jeszcze kilka lat temu miał w swojej ofercie modele Palio/Siena/Albea/Palio Weekend, które choć wyszły spod deski kreślarskiej Giorgetto Giugiaro, trudno nazwać dziełami sztuki. Na szczęście te włoskie konstrukcje, pomimo nieco zaburzonych proporcji, mają też swoje zalety.

Fiat AlbeaFiat Albea
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Fiat
Artur Kuśmierzak

Historia modelu

Do samochodów tej grupy zaliczamy przede wszystkim takie modele, jak: Palio (hatchback), Siena (sedan), Palio Weekend (kombi) i Strada (pick-up). Nieco później do ofert dołączyła jeszcze Albea zastępująca wysłużoną już Sienę.

Fiat Palio Weekend po liftingu Wnętrze
Fiat Palio Weekend po liftingu Wnętrze © mat. prasowe / Fiat

Produkcja aut projektu 178 ruszyła w 1996 roku, na początku w Brazylii i Argentynie. Rok później otworzono kolejne linie montażowe w Wenezueli, Maroko, a także i w Polsce. W kolejnych latach produkcję rozpoczęły następne fabryki w Turcji, Korei Północnej, Indiach, Chinach, Rosji, a także i we Włoszech. W 2002 roku auta przeszły facelifting, w ramach którego zmieniono nazwę sedana z Sieny na Albeę.

Po modernizacji samochody projektu 178 oferowane były jeszcze do 2004 roku, kiedy to zakończono ich produkcję. Jednak nie we wszystkich fabrykach. Warto również pamiętać o tym, że w tym samym roku model Albea przeszedł modernizację i od tej pory jest oferowany, jednak już nie w naszym kraju, gdzie został wycofany w 2007 roku.

Silniki

  • R4 1,2 (75-80 KM)
  • R4 1,4 (70 KM)
  • R4 1,6 (101-103 KM)

Diesle:

  • R4 1,3 Mulitjet (70 KM)
  • R4 1,7 TD (69-72 KM)
  • R4 1,9 D (70 KM)

Spośród wyżej wymienionych silników najlepszym wyborem będzie bez wątpienia jednostka podstawowa, która jest odrobinę dynamiczniejsza niż motor 1,4 l i niewiele pali. Silnik 1,6 l sprawia, że zarówno małe Palio, jak i nieco cięższe Palio Weekend wydają się szybsze.

Niestety najmocniejsze wersje silnikowe potrafią spalić nawet sporo ponad 13 l/ 100 km, co w tej klasie niestety nie jest powodem do dumy. Ponadto koszty eksploatacji tej jednostki napędowej zwiększają się jeszcze z powodu ponadprzeciętnie awaryjnej przepustnicy.

Diesle na naszym rynku są raczej rzadkością. Trudno powiedzieć, jak się sprawują, bo na rynku wtórnym egzemplarzy z takimi silnikami jest zaledwie kilka. Jeśli już koniecznie musicie mieć auto z motorem wysokoprężnym, to powinniście zdecydować się na produkowane w podobnym okresie Punto I. Przy wyborze wersji aut i właściwego silnika powinniśmy kierować się zasadą: im młodszy, tym lepszy. Właśnie dlatego najbezpieczniej jest wybrać Albeę.

W przednim zawieszeniu zastosowano tradycyjny układ oparty na kolumnach MacPhersona, a z tyłu wzdłużne wahacze sprzężone zwane potocznie belką skrętną.

Awaryjność

Fiat Palio Weekend po liftingu
Fiat Palio Weekend po liftingu © mat. prasowe / Fiat

Kolejną wadą tej konstrukcji są także zbyt delikatne drążki kierownicze. To jednak nie wszystko. W wielu egzemplarzach dość często na tylnych nadkolach, górnych mocowaniach kolumn resorujących i elementach podwozia bardzo szybko pojawia się korozja.

Najgorsze jest to, że rdza nie oszczędza nawet miski olejowej. Z kolei w starszych egzemplarzach w okolicach łączenia silnika ze skrzynią biegów często spotykane są również poważne wycieki.

W modelu Palio/Siena/Palio Weekend aż roi się od drobnych, ale skutecznie uprzykrzających eksploatację użytkownikowi niedoróbek. Pękające zawiasy drzwi, problemy z elektroniką, zacinające się klamki, drgająca wskazówka prędkościomierza czy przeciekająca przednia szyba to tylko część problemów. Choć lista usterek jest długa, to koszty wszelkich napraw są symbolicznie niskie.

Naszym zdaniem

Dużym minusem tej konstrukcji są również paliwożerne silniki benzynowe i trudności ze znalezieniem diesla. Jeśli jednak szukacie pojemnego auta rodzinnego, które wygodnie przewiezie Was z punktu A do punktu B, to Fiaty Palio/Siena/Albea/Palio są stworzone właśnie dla Was. Ceny używanych egzemplarzy wahają się od 2000 do 17 000 zł (za nową Albeę).

Wybrane dla Ciebie
W USA samolot wylądował na aucie. Wszystko się nagrało
W USA samolot wylądował na aucie. Wszystko się nagrało
Podwodny tunel z rondem. Norwegia buduje cud inżynierii
Podwodny tunel z rondem. Norwegia buduje cud inżynierii
Nowa Kia Seltos jedzie do Europy. Wypełni lukę między dwoma modelami
Nowa Kia Seltos jedzie do Europy. Wypełni lukę między dwoma modelami
Opel odświeżył Astrę. Kosmetyka, ale wyraźna
Opel odświeżył Astrę. Kosmetyka, ale wyraźna
Minivany nie umarły. Oto Citroën ELO Concept
Minivany nie umarły. Oto Citroën ELO Concept
Seryjnie kradł emblematy. Święta spędzi w areszcie
Seryjnie kradł emblematy. Święta spędzi w areszcie
Jest nowy fragment S7. Kierowcy mogą już korzystać
Jest nowy fragment S7. Kierowcy mogą już korzystać
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Nowy szef BMW. Milan Nedeljkovic przejmuje stery w erze elektromobilności
Nowy szef BMW. Milan Nedeljkovic przejmuje stery w erze elektromobilności
Nowa ekspresówka na zachodzie. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Nowa ekspresówka na zachodzie. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Kilka kluczowych detali. Po tym rozpoznasz nieoznakowany radiowóz
Kilka kluczowych detali. Po tym rozpoznasz nieoznakowany radiowóz
Odświeżona Dacia Jogger wjeżdża do salonów. Jest LPG, jest i hybryda
Odświeżona Dacia Jogger wjeżdża do salonów. Jest LPG, jest i hybryda
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟