Używany Fiat Grande Punto - typowe awarie i problemy

Samochody segmentu B wcale nie muszą być nudne co udowodnił Fiat Grande Punto. To bez wątpienia jedno z najciekawszych aut tej klasy, które raz na zawsze zerwało z wizerunkiem nieciekawej blaszanej puszki dla kapeluszników.

Fiat Grande PuntoFiat Grande Punto
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Fiat
Artur Kuśmierzak

Fiat Grande Punto zadebiutował w 2005 roku we Frankfurcie, rok po premierze do oferty dołączyła wersja 5-drzwiowa. Na niektórych rynkach dostępna była też odmiana Cabrio. W 2007 roku do salonów trafiły usportowione warianty Abarth oraz Abarth EsseEsse.

Rok później w aucie przeprojektowano kokpit, a pod maską zagościły nowe silniki. W 2009 roku u dealerów pojawiło się Punto Evo, jednak Fiat nie zdecydował się na wycofanie z produkcji modelu Grande Punto i obecnie można kupić obydwa te auta. Pod maską Grande Punto znajdziemy kilka motorów benzynowych i jeden zasilany gazem CNG:

  • R4 1,2 (65 KM)
  • R4 1,4 CNG (70 KM)
  • R4 1,4 (77 KM)
  • R4 16V 1,4 (95 KM)
  • R4 16V 1,4 T-Jet (120, 155 - 180 KM)

W palecie silnikowej nie zabrakło także diesli z rodziny Multi-Jet:

  • R4 16V 1,3 (75- 90 KM)
  • R4 16V 1,6 (120 KM)
  • R4 16V 1,9 (120- 130 KM)

W Fiacie Grande Punto napęd przekazywany jest na przednie koła przy pomocy 5- lub 6-biegowej skrzyni ręcznej bądź 5-stopniowego automatu. Które silniki warto polecić? Pewnie Was to nieco zadziwi, ale spośród motorów benzynowych każdy z nich jest godny uwagi z wyjątkiem 77-konnej jednostki o pojemności 1,4 litra gdzie dochodzi do uszkodzenia czujnika faz rozrządu. Jeżeli zdecydujemy się na 95-konny silnik to warto regularnie kontrolować poziom oleju, 16-zaworowy motor 1,4 potrafi czasem spalić jego większe ilości.

Zwolennikom diesli polecamy przede wszystkim odmianę o pojemności 1,9 litra, która zapewnia dobrą dynamikę i jest nieco tańsza w utrzymaniu niż wariant 1,6 wyposażony w filtr cząstek stałych DPF. Warto również dodać, że zarówno jednostka wysokoprężna 1,4 jak i 1,6 (oprócz kłopotów z filtrem DPF) nie powinny sprawiać większych problemów. W niektórych egzemplarzach dochodzi do awarii układu wspomagania Dual Drive.

Fiat Grande Punto
Fiat Grande Punto © mat. prasowe / Fiat

Najsłabszym punktem Fiata jest jednak zawieszenie, w którym bardzo szybko wybijają się łączniki stabilizatora oraz górne łożyska kolumn McPhersona, nietrwałe są również amortyzatory. Użytkownicy Grande Punto skarżą się na niechlujne spasowanie tylnych drzwi, które ocierają o wewnętrzną część tylnego nadkola wycierając lakier.

W aucie nie brakuje też innych niedoróbek: we wnętrzu z przycisków schodzi lakier, tylne lampy parują, spryskiwacze przedniej szyby pryskają pod wycieraczki, zacinają się klamki tylnych drzwi, a niemal każde zarysowanie lakieru kończy się także jego odpryśnięciem.

Fiat Grande Punto
Fiat Grande Punto © mat. prasowe / Fiat

W niektórych autach dochodzi do uszkodzenia uszczelki tylnej szyby, w konsekwencji do środka wlewa się woda. Nieszczelne są również nadkola przednich kół, co powoduje przedostawanie się do komory silnika piachu i błota. W autach z początku produkcji podczas skręcania z kolumny kierowniczej dochodziły głośne stuki, przyczyną takiego stanu rzeczy był wadliwy wał kierowniczy.

Na szczęście producent zachował się odpowiedzialnie i ogłosił akcję serwisową. Głośny hałas podczas hamowania na nierozgrzanych hamulcach to oznaka przerdzewiałych bębnów hamulcowych, zwykle pomaga ich przeczyszczenie jednak niekiedy konieczna jest wymiana.

Fiat Grande Punto
Fiat Grande Punto © mat. prasowe / Fiat

Podsumowując, Fiat Grande Punto to ciekawa propozycja dla osób szukających nietuzinkowego miejskiego auta z duszą za niewielką cenę. Większość usterek jakie spotkamy w tym modelu to drobnostki jednak ich natężenie bywa czasem uciążliwe. Mocną stroną Grande Punto są trwałe jednostki napędowe, tanie części eksploatacyjne i ciekawy design. Ceny najtańszych używanych egzemplarzy zaczynają się od około 20 000 zł.

Wybrane dla Ciebie

Nowe auto za mniej niż 60 tys. zł. Fiat udowadnia, że to wciąż możliwe
Nowe auto za mniej niż 60 tys. zł. Fiat udowadnia, że to wciąż możliwe
Chińczycy chcą produkować w Europie. Wiemy gdzie
Chińczycy chcą produkować w Europie. Wiemy gdzie
Oto następca Ceeda. Kia K4 wjedzie do Europy
Oto następca Ceeda. Kia K4 wjedzie do Europy
Zwolnią 1000 osób. Popyt niższy od oczekiwanego
Zwolnią 1000 osób. Popyt niższy od oczekiwanego
Test: Ford Mustang GTD – żarty się skończyły
Test: Ford Mustang GTD – żarty się skończyły
RPO chce łagodniej. Zmiany w punktach karnych zwykłym ludziom nie pomogą [OPINIA]
RPO chce łagodniej. Zmiany w punktach karnych zwykłym ludziom nie pomogą [OPINIA]
Tesla Cybertruck traci najtańszą wersję. Szybko poszło
Tesla Cybertruck traci najtańszą wersję. Szybko poszło
Straż pożarna ma nowe auta. To Fordy Capri z niespodzianką pod maską
Straż pożarna ma nowe auta. To Fordy Capri z niespodzianką pod maską
Posypały się mandaty. Policjanci skupili się na konkretnych kierowcach
Posypały się mandaty. Policjanci skupili się na konkretnych kierowcach
Będzie nowa obwodnica przy granicy. Wiemy kiedy
Będzie nowa obwodnica przy granicy. Wiemy kiedy
Ruszyła akcja policji. Będzie trwała przez tydzień
Ruszyła akcja policji. Będzie trwała przez tydzień
Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach