Europejski rynek samochodowy rośnie. Elektryki stanowią już 13 proc.

W kwietniu 2023 r. w Europie nabywców znalazło o 16 proc. więcej samochodów niż rok wcześniej. Widać wciąż rosnące zainteresowanie SUV-ami oraz samochodami o napędzie elektrycznym. Prymusem jest jednak bardzo tani model.

Dacia SanderoDacia Sandero
Źródło zdjęć: © WP | Błażej Buliński
Tomasz Budzik

Serwis Jato Dynamics podsumował dane o sprzedaży samochodów w kwietniu 2023 r. W Europie liczba aut, które znalazły nabywców, wyniosła 960 tys. i była o 16 proc. wyższa niż rok wcześniej, gdy licznik zatrzymał się na 830 tys. pojazdów. Zauważalny jest również wzrost zainteresowania samochodami o napędzie elektrycznym. W kwietniu 2023 r. w Europie stanowiły one 13 proc. rynku pierwotnego. Najczęściej wybieranymi modelami były: Tesla Model Y (10,6 tys.), Volkswagen ID.4 (6,5 tys.) oraz Volkswagen ID.3 (5,9 tys.). Łącznie sprzedaż aut elektrycznych zamknęła się w kwietniu na 126 tys. sztuk.

Znacznie mniejszym zainteresowaniem cieszyły się hybrydy plug-in. W kwietniu 2023 r. zdecydowało się na nie niemal 72 tys. osób. Największym wzięciem cieszył się Ford Kuga (4 tys.), a dalej Volvo XC60 (3,6 tys.) oraz Lynk & Co 01 (2,7 tys.).

Samochody elektryczne i hybrydowe to jednak wciąż zaledwie wycinek europejskiego rynku. Na nim na razie panują o wiele tańsze auta. Najlepiej sprzedającym się w kwietniu modelem była Dacia Sandero (18,7 tys.). Na dalszych miejscach uplasowały się Volkswagen T-Roc (16,7 tys.) oraz Opel Corsa (16,6 tys.), a także Renault Clio (15,8 tys.) i Peugeot 208 (15 tys.).

Taki skład szczytu listy najpopularniejszych modeli nie jest przypadkiem. Wszystkie należą do raczej tańszych samochodów i może to świadczyć o oszczędnym podejściu do motoryzacyjnych zakupów w Europie. Z taką tendencją kłóci się jednak fakt, że aż 51,3 proc. – o 0,7 proc. więcej niż w kwietniu 2022 r. sprzedaży nowych aut stanowiły SUV-y. Te zaś zazwyczaj charakteryzują się wyższymi kosztami utrzymania w porównaniu ze swoimi odpowiednikami klasycznych segmentów.

Wybrane dla Ciebie
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯