Epokowy – Wheelsandmore SLR McLaren 722 Edition Epochal (2011)
Produkcja SLR-a zakończyła się dwa lata temu, a mimo to tunerzy nie przestają interesować się tym supersamochodem. Kolejne podejście do tego wozu zrobiło niemieckie Wheelsandmore.
18.12.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:45
Jak zapewne pamiętacie SLR McLaren produkowany był w kilku różnych wersjach, spośród których ostatnią wprowadzoną na rynek była pokazana w 2009 roku odmiana Stirling Moss. Niestety firma Wheelsandmore nie zajęła się ekskluzywną wersją Stirling Moss, a nieco starszą 722 Edition.
SLR McLaren 722 Edition nawiązuje nazwą do godziny (7:22 rano), o której wystartował Stirling Moss w Mercedesie 300 SLR do wyścigu Mille Miglia, który potem wygrał.
Nowy SLR ma umieszczony z przodu pod maską 8-cylindrowy widlasty silnik o objętości skokowej 5,4 l. Przesunięty mocno do tyłu motor (stąd niektórzy mówią, że SLR ma silnik umieszczony centralnie) wspomagany jest sprężarką mechaniczną Lysholm i rozwija moc 650 KM przy 6500 obr./min. Maksymalny moment obrotowy generowany przez jednostkę napędową wynosi 820 Nm przy 4000 obr./min.
W zasadzie o tych parametrach powinienem był napisać w czasie przeszłym, bo po ingerencji inżynierów Wheelsandmore silnik ma sporo lepsze parametry. W wozie wymieniono układ wydechowy – na bardziej sportowy, wyposażony w nowe konwertery katalityczne i tłumiki, oraz dostrojono na nowo centralną jednostkę sterującą. Z pewnością zwiększono ciśnienie doładowania, ale tuner nie wspomina nic na ten temat. Informuje za to, że moc „V-ósemki” zwiększyła się do 727 KM, a moment obrotowy do aż 950 Nm.
Według ludzi z Wheelsandmore mocniejszy silnik wymagał poprawek w podwoziu, toteż wymienili oni zawieszenie na w pełni regulowany zestaw firmy KW. To samo zresztą zrobili z kołami, tyle że tutaj zaproponowali felgi swojej produkcji. Są to 20-calowe koła 6Sporz[sup]2[/sup], które mają szerokość 9 cali z przodu i 11,5 cala z tyłu. Na nie założono opony Dunlop Sportmaxx o rozmiarze 255/30 R 20 (przód) i 305/25 R 20 (tył).
Jak nie jestem zwolennikiem kontrastowych zestawień kolorystycznych, tak muszę przyznać, że przygotowane przez Wheelsandmore biało-czarne wnętrze pasuje do charakteru tego wozu. Jasną barwę noszą wykonane z Alcantary® elementy na fotelach i drzwiach oraz skórzane wstawki na desce rozdzielczej i tunelu środkowym. Podobnie jest z kolorem czarnym, który też znajduje się na drzwiach, fotelach, desce rozdzielczej i podłodze. Obie barwy połączone są szwami z czerwonych nici.
Firma tuningowa nie potrafiła określić osiągów swojego SLR-a. Możemy się tylko domyślać, że auto osiąga więcej niż 345 km/h (tyle sugeruje tuner w wozie z 700-konnym silnikiem). Cena tuningu także pozostaje tajemnicą.
Dane techniczne
- Typ: V8, 90supo/sup, M155
- Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: SOHC, 3 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 5439 cmsup3/sup
- Doładowanie: Kompresor Lysholm
- Moc maksymalna: 727 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 133,56 KM/l (seryjny – 119,51 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 950 Nm
- Skrzynia biegów: 5-biegowa, automatyczna
- Typ napędu: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 390 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 360 mm
- Koła przednie: 9,0 x 20″
- Koła tylne: 11,5 x 20″
- Opony przednie: 255/30 R 20 Dunlop
- Opony tylne: 305/25 R 20 Dunlop
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1724 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,37 kg/KM (seryjny – 2,65 kg/KM)
- Długość: 4656 mm
- Szerokość: 1908 mm
- Rozstaw osi: 2700 mmblock position=\inside6751/block
Źródło: automobilesreview