WAŻNE
TERAZ

Dron nad budynkami rządowymi. Jest komunikat premiera

Dywaniki samochodowe - jakie wybrać: welurowe czy gumowe?

Plucha i niepogoda to domena nadchodzącej jesieni i zimy. Dlatego warto zastanowić się nad odpowiednimi dywanikami do auta. Który rodzaj wybrać, w jakiej są cenie i czy zdecydować się na wariant oryginalny, czy może zamiennik?

Dywanik samochodowyDywanik samochodowy
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Maciej Gis

Dywaniki są wyposażeniem praktycznie każdego auta. Właściciele pojazdów często nie doceniają ich funkcji, po prostu akceptując to, co jest. Mają one nie tylko zapewnić wygląd i wypełniać przestrzeń na nogi. Powinny chronić wykładzinę auta przed zabrudzeniem i sprawdzać się w trudnych warunkach.

Ich wybór nie jest łatwy. Zależy od panującej za oknem pogody. Dlatego też inny rodzaj wybierzemy na lato i na zimę. W pierwszym przypadku zanieczyszczenia, jakie możemy przynieść do samochodu, ograniczają się tak naprawdę do piachu z nawierzchni, który przyczepia się do butów. O wiele gorzej jest zimą, kiedy duża ilość błota pośniegowego i śniegu oraz zmienna temperatura, powodują, że utrzymanie auta w czystości jest naprawdę trudne.

Dywaniki gumowe czy welurowe?

Jak już zostało wspomniane, do wyboru są dywaniki gumowe albo welurowe. Pierwszy wariant sprawdza się w okresie zimy, kiedy jest mokro i do wnętrza auta wnosi się śnieg i błoto pośniegowe. Gumowe dywaniki mają tę zaletę, że woda nie będzie wsiąkać w tapicerkę auta.

Niestety ten wyrób ma też wady. 3-centrymetrowy rant i gumowe wykończenie powoduje, że woda nie wsiąka i utrzymuje się w gumowym korycie. Po pewnym czasie zaczyna parować, zwiększając wilgotność we wnętrzu. Jest to duży problem zwłaszcza w starszych autach. Powoduje m.in. parowanie szyb, a także zamarzanie uszczelek. Rozwiązaniem na to jest każdorazowe wylewanie zebranej wody, jednak łatwiej powiedzieć niż wykonać.

Dywaniki gumowe mają jeszcze jedną zaletę. O wiele prościej jest je utrzymać w czystości. Przy myciu samochodu wystarczy je wyjąć i umyć myjką ciśnieniową. Jest to wygodne rozwiązanie, choć przed włożeniem do auta warto poczekać na wyschnięcie. Jeśli włożycie mokre, pod spodem będzie nieduża ilość wody, która wsiąknie w wykładzinę. Można je ewentualnie osuszyć ręcznikiem papierowym.

Nieco inaczej sytuacja wygląda w przypadku dywanika welurowego. Przede wszystkim przez jego włoskowatą budowę, zebrana woda roznosi się na całej powierzchni. Dzięki temu szybciej wysycha. Poza tym welurowy wariant jest dostępny w różnych kolorach, przez co można go dopasować do kolorystyki tapicerki.

Nieco gorzej jest natomiast z utrzymaniem czystości, zwłaszcza zimą. Przez welurową powierzchnię o wiele trudniej się go odkurza i myje. Raczej nie potraktujemy ich myjką ciśnieniową. Nie wyschną w kilka-kilkanaście minut.

O czym trzeba pamiętać?

W wielu współczesnych samochodach stosuje się specjalne zaczepy pod dywaniki. Jest to istotny element, ponieważ dzięki temu nie dojdzie do sytuacji, w której dywanik się przesunie i dostanie pod pedały, blokując ich zakres pracy. Dlatego kupując warto wybierać wariant, który jest zaprojektowany specjalnie do danego modelu samochodu, aby móc wykorzystać oryginalne zaczepy.

Trzeba też zwrócić uwagę na elektronikę w pojeździe. Jak łatwo się domyślić elektryczne podzespoły nie lubią wilgoci. Warto o tym pamiętać i nie dopuszczać do wysokiego poziomu wilgoci we wnętrzu. Dlatego też przygotowując się do zimy, warto zawczasu pomyśleć, co jest ważniejsze — mniej obowiązków czy praktyczność. W tej drugiej kwestii zdecydowanie lepiej sprawdzi się wariant gumowy. Jeżeli natomiast ważniejsze są walory estetyczne wewnątrz pojazdu, to lepszym rozwiązaniem będą dywaniki welurowe.

Dywaniki gumowe są tańsze niż ich welurowe odpowiedniki. Dodatkowo wariant gumowy jest trwalszy, czyli dłużej posłuży. Rozważając zakup dywaników, należy również pamiętać, że ich prawidłowy wybór ma duże znaczenie dla komfortu podróżowania oraz bezpieczeństwa.

Wydaje się, że rozsądnym rozwiązaniem jest zakup dwóch kompletów – welurowego i gumowego. Dzięki temu latem będziemy mogli cieszyć się z estetyki dywaników welurowych, a w zimę z praktyczności dywaników gumowych. Co ważne, w internecie oraz w sklepach motoryzacyjnych jest wiele zamienników w najróżniejszych cenach. Kwestia tylko co nam się podoba i czy ta cena nam odpowiada.

Wybrane dla Ciebie

Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut