Poradniki i mechanikaDlaczego warto wymieniać filtr kabinowy - poradnik

Dlaczego warto wymieniać filtr kabinowy - poradnik

Filtr kabinowy istotnie wpływa na komfort podróżowania.

Dlaczego warto wymieniać filtr kabinowy - poradnik
Wojciech Kaczałek

20.02.2014 | aktual.: 30.03.2023 11:59

Filtr kabinowy, zwany też przeciwpyłkowym, jest odpowiedzialny za oczyszczanie powietrza dostającego się do kabiny samochodu. Roli filtra nie warto lekceważyć.

Jeśli będziemy zaniedbywać jego wymianę możemy się spodziewać konsekwencji m.in. pod postacią częstszego i szybszego osadzania się pary na szybach. O tym, że filtr jest zużyty może też świadczyć nieprzyjemny zapach w kabinie.

Jest on spowodowany tym, że na wilgotnym i zaniedbanym filtrze rozwijają się drobnoustroje, grzyby, rozkładają się resztki złapanych owadów. Jest to szkodliwe zwłaszcza dla alergików. Gdy filtr nadaje się do wymiany do środka auta łatwiej przedostają się szkodliwe substancje będące składnikami spalin.

Brudny i czysty filtr kabinowy
Brudny i czysty filtr kabinowy© fot. toyotasolutions.blogspot.com

Zapchany filtr wpływa też na zmniejszenie wydajności układu wentylacyjnego. To z kolei przyczynia się do zwiększenia eksploatacji dmuchawy, przez co jej silnik może się przegrzewać, a nawet zatrzeć.

Jak często wymieniać filtr kabinowy? Zaleca się wykonywać tę czynność co roku lub co 15 000 – 20 000 km. Można ją zsynchronizować np. z wymianą oleju silnikowego oraz filtrów oleju i powietrza.

Jeśli często jeździmy po drogach, gdzie powietrze jest zapylone (np. drogi szutrowe, miasta z dużą ilością smogu) powinniśmy kontrolować filtr częściej. Gdy intensywnie eksploatujemy samochód nie zaszkodzi skrócenie terminów pomiędzy wymianami do pół roku.

Obraz

Filtr kabinowy zbudowany jest z kilku warstw o różnej strukturze włókien. Zatrzymują one kurz, pyłki, sadzę, a także zarodniki grzybów i drobnoustroje. Warto zainwestować więcej pieniędzy i kupić filtr z warstwą nasyconą węglem aktywnym. Pochłania ona szkodliwe gazy, w tym ozon, węglowodory oraz związki siarki i azotu.

Trudno nam opisać proces wymiany filtra przeciwpyłkowego, ponieważ jego umiejscowienie może się znacznie różnić w zależności od marki i modelu. Często jest on ulokowany w komorze silnikowej przy podszybiu lub w schowku pasażera.

Bywa jednak, że producent montuje ten element w tunelu środkowym od strony kierowcy. W takiej sytuacji trzeba się borykać z utrudnionym dostępem (przeszkadzające pedały). Jeśli filtr znajduje się w schowku lub za nim, tudzież w tunelu środkowym, być może będziemy musieli skorzystać z klucza typu torx.

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (8)